Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Smog i Nord Thailand i marts?
Dalton
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-02-2012 21:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.04.11
 Status: Offline

Jeg har jo, som nævnt i en anden tråd, planlagt et par ugers ophold i Nord Thailand,
bl.a. en tur til Mae Hong Son music her i næste måned

Så er det jeg falder over et par artikler på nettet omhandlende problemer med smog fra skovbrande og mark afbrændinger
Netop i marts måned både i 2010 og 2011

Blandt andet medførte det til flere dages aflysninger af fly til Mae Hong son og også en større eller mindre helbredsrisiko
på grund af de mange partikler i luften. Ikke SE

Er der nogen her der kender mere til problemet, er det et årligt tilbagevendende problem og hvor slemt er det i grunden

Håber nogen af de "lokale" kan uddybe det lidt...Thumb

MVH
Dalton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bz
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-02-2012 04:06
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 04.08.09
 Status: Offline

Dalton skrev:
Jeg har jo, som nævnt i en anden tråd, planlagt et par ugers ophold i Nord Thailand,
bl.a. en tur til Mae Hong Son music her i næste måned

Så er det jeg falder over et par artikler på nettet omhandlende problemer med smog fra skovbrande og mark afbrændinger
Netop i marts måned både i 2010 og 2011

Blandt andet medførte det til flere dages aflysninger af fly til Mae Hong son og også en større eller mindre helbredsrisiko
på grund af de mange partikler i luften. Ikke SE

Er der nogen her der kender mere til problemet, er det et årligt tilbagevendende problem og hvor slemt er det i grunden

Håber nogen af de "lokale" kan uddybe det lidt...Thumb

MVH
Dalton


det oplever vi hvert år, hvor slemt er det, vi overlever det er mest mark afbrænding det varer som regel en uges tid
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-02-2012 03:20
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

smog fra skovbrande og mark afbrændinger er et problem der kommer hvert år i marts måned, mit råd gennemfør turen, så slem er det ikke , vi var selv en tur i området sidste år og overlevede Grin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
per1234
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 19-02-2012 04:28
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 883
Tilmeldt: 19.12.11
 Status: Offline

hej Dalton

Fine partikler støv i flere nordlige provinser overstiger sikkerhedsnormer, forurening Control Department advarede i går.


læs mere om luft forureningen her http://www.nation...76196.html
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Dalton
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 19-02-2012 12:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.04.11
 Status: Offline

Tak for svarene Thumb
Jeg tager derop som planlagt og så tar´ jeg den derfra
Det eneste der er fastlagt indtil videre er at vi starter med 6 dage i Chaing mai, men det kan dog stadig ændres.
Kan bedst lide at improvisere, og tage tingene som de kommer

Dalton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 19-02-2012 13:02
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

hej dalton
det ser slemt ud lige nu

Public Health Minister Witthaya Buranasiri on Sunday said the face masks had been distributed to eight provinces where particulate matter levels of up to 10 micrometers in diameter (PM10) were found to be beyond acceptable standards. They are Chiang Mai, Chiang Rai, Lampang, Lamphun, Mae Hong Son, Phrae, Nan and Phayao.


http://www.bangko...ombat-haze

klikker du på linket er det et foto og det ser slemt ud , håber du får en god tur
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-02-2012 08:49
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1743
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

hej Dalton

se her

Chiang Rai and Uttaradit declared disaster zones
February 23, 2012 1:45 pm
Northern provinces of Chiang Rai and Uttaradit have been declared disaster zones affected by drought, as locals are facing water shortages and crops have been damaged.

Thanin Supasaen, Chiang Rai governor declared all 18 districts disaster zones. The drought is likely to be worse than last year and last for two months.
http://www.nation...76529.html

Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Ernst-Emil
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-03-2012 19:41
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 21.02.12
 Status: Offline

Er der nogen der har en status på hvordan det ser ud idag og de næste uger frem?

Vi skal afsted til Thailand på lørdag d. 17 marts og flyver til Chiang Mai d. 21 marts.

Men vi overvejer da at ændre kursen, hvis ikke situationen ikke er væsentligt bedre.
Første gang til Thailand 17 marts - 18 april 2012
Vi høre meget gerne fra jer om tips og hvad der ellers kunne være godt at vide.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
islander
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-03-2012 19:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 141
Tilmeldt: 21.12.09
 Status: Offline

Gå ind på Chiang Mai Mail
hilsen og god tur.tid
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
M55
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 10-03-2012 00:06
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1906
Tilmeldt: 23.10.09
 Status: Offline

islander skrev:
Gå ind på Chiang Mai Mail
hilsen og god tur.tid


hej
du får et link http://www.chiang...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pen
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-03-2012 00:00
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Authorities consider evacuating children and the aged as air pollution in North worsens

Air pollution in the Northern province of Chiang Rai has worsened to a dangerous level, prompting authorities to consider evacuating children and elderly people over the next few days.

PM's Office Minister Woravat Auapinyakul yesterday held an urgent meeting with the Chiang Rai governor and all district chiefs, after which it was agreed that there would be a total ban on setting fires to clear farmland.

This urgent measure will last three days, starting yesterday, he said, adding that leaders of the local communities would also face disciplinary action if they failed to prevent forest and farmland fires.

The quality of air in this Northern province that borders Burma has worsened over the past 4-5 days, marked by haze and a record amount of "PM 10" or fine dust particles in the air as much as 437 micrograms per cubic metre in Chiang Rai's Mae Sai district yesterday.

The number is this year's highest to date, causing concerns among authorities that the health of residents, especially children and old people, will be affected.

The number of sick people due to the bad air quality has also risen in the past few days.

The widespread burning of farmland to get rid of weeds and previous crops to prepare the land for the next crop has contributed to the worsening air quality.

"If the three-day total ban on burning does not improve the situation, we will have to evacuate the residents, especially the high-risk groups, as hospitals have already seen more than 150 patients per day over the past few days," he said.

Sophon Poom-chuchan, the chief of Mae Sai district, said high-risk groups and sick people should not leave their homes unless necessary.

He said the district is ready to evacuate people if ordered by the provincial authorities. Mae Sai district yesterday also launched a "No Burn" campaign to stop the air quality from worsening.

"It will take some time for the haze to go away if there is no rainfall in the coming days. More importantly, we have to ensure that there will be no more burning, so we have sought cooperation from tambon chiefs and village heads to help prevent this catastrophe."

Besides Chiang Rai, six other Northern provinces such as Chiang Mai, Lampoon and Lampang have also faced the air quality problem.

These provinces have seen the level of PM 10 or fine particle dust exceeding the maximum 120mcg per cubic metre.

Muang district of Chiang Mai yesterday recorded 187.5mcg of fine particle dust per cubic metre, while Lampang province recorded 176.7mcg of the dust per cubic metre.

For Mae Hong Son province, the figures were 210.3mcg per cubic metre while Nan province had 160.17mcg per cubic metre.

In addition to farmland burning, there have also been many incidents of forest fires set by hunters looking for forest products.

Surachai Khan-arsa, governor of Lampoon province, said: "Forest fires remain a major problem as the air quality has worsened, marked by dusts as much as 197mcg per cubic metre. We will also have to encourage villagers to grow other crops instead of corn and similar varieties that require frequent farmland burning to get rid of weeds," he said.

http://www.nation...77685.html
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
thai
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-03-2012 05:56
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3424
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

Rain clears haze in all areas but upper north

Rain has effectively removed the smog problem from all northern provinces except Chiang Rai and Mae Hong Son.

The Pollution Control Department (PCD) has found that the amount of small dust particles - or those in the size of PM10 - is already below the dangerous level in most northern provinces after the heavy rain.

Before the rain, the northern region had faced smog-related health threats for weeks.

Yesterday, only Mae Hong Son and Chiang Rai struggled with dangerously high amounts of PM10 particles.

For people to remain healthy, the amount of PM10 particles should not soar above 120 micrograms per cubic metre of air. In Mae Hong Son, levels stood at 359 micrograms per cubic metre of air. In Chiang Rai, they were recorded at 158 micrograms.

Natural Resources and Environment Ministry permanent secretary Chote Trachu, however, said that at some points the amount of small dust particles in the air above Chiang Rai's Mae Sae district soared as high as 438 micrograms per cubic metre of air. "It's harmful to people's health," he said.

He said the smog in this border zone had worsened partly because people in neighbouring Burma had continued to light fires to clear land for farming.

Chote said there were more than 900 fire hotspots in Burma.

"We are seeking co-operation in Burma because the smoke there is blowing over here," he said.

Chiang Rai disaster prevention and mitigation chief Prajon Prajsakul said, "The problem stems partly from a high-pressure ridge, which blocks the smoke from soaring higher and higher."

Chiang Rai Governor Thanin Supasaen ordered that water be sprayed into the air to ease the smog. Masks were also handed out to locals so they could protect themselves.

However, in other areas the rain has proved effective in eradicating the smog problem. For example, the amount of PM10 particles in Lampang significantly dropped from 177 micrograms per cubic metre of air to just 68 micrograms. Yesterday, the PCD reported the PM10 in Chiang Mai's Muang district stood at just 103 micrograms.

Figures recorded in Nan, Lamphun, Phrae and Phayao stood at 74.58 micrograms, 118.88 micrograms, 54.92 micrograms, and 102.57 micrograms.

http://www.nation...77732.html
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Dalton
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-03-2012 08:35
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.04.11
 Status: Offline

Befinder mig p.t i Chiang Mai og bortset fra dis i det fjerne og at solen ikke brænder igennem har vi ikke mærket noget til eller været generet af smoggen.

Dalton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Dalton
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-03-2012 18:49
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.04.11
 Status: Offline

Har nu været i Mae Hong son i et par dage, og her er da ganske vist lidt smog.
Generelt ikke noget der generer det helt store, man kan lugte røg f.eks lige når man kommer ud fra værelset og af og til kan øjnene svide lidt og løbe i vand.
Bortset fra det ingen problemer og stort set ingen turister i området, så ingen køer, Foto meget lidt trafik og klokken 22:30 lørdag aften alt lukket og slukket. Grin...

Så alt i alt fredeligt og roligt og byen og området bestemt et besøg værd

[imgi1149.photobucket.com/albums/o599/dalton135/SAM_2517.jpg][/img]

[imgi1149.photobucket.com/albums/o599/dalton135/SAM_2518.jpg][/img]

[imgi1149.photobucket.com/albums/o599/dalton135/SAM_2511.jpg][/img]

Dalton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
thai
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 19-03-2012 09:28
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3424
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

hej Dalton tak for rapporten om smog i området, her er hvad dagens aviser skriver


Nok Air cancels flights to Mae Hong Son because of poor visibility
March 19, 2012 1:56 pm
Nok Air low-cost Airline canceled two of its flights from Chiang Mai to Mae Hong Son after the visibility dropped to 500 metres because of smog, the Mae Hon Son airport caretaker director said Monday.

Thanisara Singhakul said Nok Air cancelled its DD8202 and DD8203 flights from Chiang Mai to Mae Hong Son Monday.

She said the Karn Air from Chiang Mai to Mae Hong Son was also delayed by many hours while the pilot waited for better visibility.

Thanisara said the airport sprayed water into the air around the airport to try to increase humidity with pone that it would increase visibility.

The Nation
The Nation http://www.nation...78258.html


Smog returns in Upper North
Artificial rainmaking flights resumed in Chiang Mai yesterday after being suspended on Saturday and haze returned to cover the province, Thai news agencies reported yesterday.

Song Klinprathum, director of the royal rainmaking operations centre in the Upper North, said six flights were set to try to induce rain to reduce haze in Chiang Mai and Mae Hong Son.

Banpote Khantasen, a natural resources and environment official in Chiang Mai, said haze was thick again, partly because of a cold air mass blanketing the North. Air quality at Chiang Mai City Hall was 132 micrograms per cubic metre, just over the 'safe' level of 120 mg.

The province has strictly controlled outdoor burning and kept monitoring the situation. The level of dust particles normally reaches its highest level from March 2226 every year.

The haze has reemerged in Chiang Rai also. Particulate matter smaller than 10 microns was measured at 337 mg per cubic metre in Mae Sai and 202 mg in the provincial seat.

Visibility dropped to less than one kilometre and municipal officials mobilised fire trucks to spray water in the air to ease the haze problem.

Chiang Rai Governor Thanin Supasaen said the smog stemmed from forest burning across the border and a cold air mass in the area, which kept the haze in the lower atmosphere.

He ordered local authorities in four border districts to sprinkle water in an attempt to block haze from the neighbouring country.

http://www.nation...78221.html
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Dalton
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 21-03-2012 15:08
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.04.11
 Status: Offline

Tirsdag den 20 var det så dagen vi skulle afsted fra Mae Hong Son igen og selv om vi ikke havde været synderligt påvirkede af smoggen tror jeg ikke det kan være sundt at opholde sig i i længere tid.
Jeg håber for de mennesker der bor der, at de snart får løst det tilbagevendende problem. Desværre har det nok lange udsigter TIT, samtidig, også fordi, meget af det stammer fra nabolandene, især Myanmar.

Nå men vi skulle flyve kl. 12, og jeg havde ikke de største forventninger, der havde været aflysninger i dagene op til, så jeg havde booket videre forbindelse fra Chiang Mai ved samme selskab: Nok Air i forventningen om at det så ville glide lidt lettere hvis der opstod problemer.

Det gjorde der jo så også.

Jeg havde dagen før bedt i receptionen om transport til lufthavnen og det skulle de jo nok klare selv om deres egen vogn var ude. De ville sørge for en tuk tuk. En havl time før afgang checkede jeg lige om det var i orden og ja det var det…. 10 min senere: Det er desværre umuligt at få fat i noget transport da alle tuk tuk chauførerne er til møde med politiet. Vistnok noget med at der var utilfredshed med for lange ventetider!
Nå men et par ansatte på hotellet ville så hjælpe med at fragte os, min kæreste og jeg, til lufthavnen på deres scootere!
Afsted det gik med først mig på den ene og det meste af vores bagage bundet op på den anden scooter (nej nej nej! den kuffert ryger af inden vi når halvvejen, nåede jeg at tænke men heldigvis blev den hængende) Jeg blev sat af ved lufthavnen og de kørte tilbage for at hente min kæreste og resten af bagagen.
Vel ude i lufthavnen henvendte vi os i check in, selvfølgelig for at få at vide at flyet var aflyst men at vi nok skulle få pengene tilbage.
Ja godaw do, men hvad gør vi lige nu?

Der var ganske vist et 12 personers fly der ikke behøvede samme sigtbarhed der ville flyve men det var fyldt op. Der gik dog snart en bus til Chiang Mai og den kunne vi jo så tage med. Jamen fint sagde jeg vil i sørge for transporten til busstationen i den modsatte ende af byen. Jeg havde jo luret at de ikke bare skulle spise os af med at vi kunne tage en taxa da der jo ikke var nogen at få.

Imen vi stod og drøftede situationen kom en af vores chauførere fra før, fra hotellet, med regningen for vores ophold, godt rød i hovedet og spurgte om jeg ikke lige ville betale. Det ville jeg selvfølgelig, og heldigvis havde jeg kontanter nok på mig, så det blev ordnet.
Jeg havde naturligvis inden vi forlod hotellet bedt om at afregne og havde givet dem mit Masterkort , men de spurgte om jeg ikke havde kontanter da jeg kun skyldte 160 baht for vassketøj.
Nej sagde jeg, jeg har ikke betalt for værelset... men jo jo jo det hele var OK.
Underligt, tænkte jeg men jeg har jo godtnok opgivet kortoplysninger ved booking så måske er beløbet blevet trukket, selv om det ikke plejer at foregå på den måde. Håbløst at begynde at diskutere det nu, tænkte jeg og regnede med at kontakte den efter et par dage.

Nå tilbage til Nok Air, Ja, men det ville de skam gernekøre os til bussen, men de havde kun en meget lille pick up, så enten skulle vi køres af 2 gange eller også skulle en af os ud på ladet med bagagen…

Afsted gik det så igen med kæresten på ladet, ja man er vel en gentleman; og vi nåede ud til busstationen lige i tide til at få de sidste 2 pladser i den mini van der var bussen til Chiang Mai.

Så skrumlede vi ellers afsed de næste 5 timer på den berømte rute med de 1864 hårnåle sving..... og nåede Chiang Mai sidst på eftermiddagen og a propos smog synes jeg nok smoggen på turen i tuk tuk fra rutebil stationen til lufthavnen i Chiang Mai var værre end den smog vi oplevede i Mae hon Son

Her ventede vi så et par timer og nåede Don Mueang kl 21 hvorfra vi tog en taxa videre….

Jo der sker altid noget når man rejser rundt i Thailand


Dalton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AK81
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 21-03-2012 15:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 331
Tilmeldt: 09.11.11
 Status: Offline

Nå tilbage til Nok Air, Ja, men det ville de skam gernekøre os til bussen, men de havde kun en meget lille pick up, så enten skulle vi køres af 2 gange eller også skulle en af os ud på ladet med bagagen…

Afsted gik det så igen med kæresten på ladet, ja man er vel en gentleman; og vi nåede ud til busstationen lige i tide til at få de sidste 2 pladser i den mini van der var bussen til Chiang Mai.


Kvinde kend din pladsGrin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Smag på Thailand Hele Thailand 90 24-03-2024 12:54
Interview med den danske ambassadør i Thailand De fastboende 1 18-03-2024 12:23
Se dokumentar om Black Mountain i Thailand Golf baner 4 15-03-2024 12:39
Thailand: 10 million people suffer pollution-related illnesses in 2023 | BBC News Hele Thailand 1 10-03-2024 09:35
Keld Wulff alias Kenn Holm anholdt i Thailand Nyheder på dansk 20 06-03-2024 12:27

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.20 sekunder | 97,864,923 Unikke besøg | jQ Blog