Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: De fastboende
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Peder, Keo, Scott og lidt af deres historie
Elmer55
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 30-06-2021 13:39
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 19.11.15
 Status: Offline

www.thai-dk.dk/uploads/2019.07.01-svendborgmuseum.jpg

Peder, Keo, Scott og lidt af deres historie


De to fundne kærestebreve

De danske virksomheder i Siam har næppe opfordret deres ansatte til at indlade sig på intime forhold med lokalbefolkningen, men har på den anden side opfattet det som en forventelig ”omkostning” ved virksomheden i det fremmede. ØKs regnskabsafdeling for skovvæsenet i Siam fungerede ligefrem som alimentationskontor for deres tidligere ansatte – i hvert fald for dem med moral og noget på saldoen: Ved fratrædelsen lod ØK-medarbejderen en sum blive stående i firmaet, og een gang om måneden kunne den efterladte kone møde op på kontoret og få udleveret en brun kuvert med børnepenge. Og der synes at have været nogenlunde faste takster: Omkring 1920 var det 50 ticaler (ca. 65 kr.) om måneden det første år, derefter 25 ticaler pr. barn. pr. måned.

Peder P. Hedegaard (1882-1957) var landbrugskandidat af uddannelse, og han var i årene 1911-1920 ansat som skovassistent ved ØKs skovvæsen i Prae, 750 km nord for Bangkok. Han rejste til Siam med høje idealer om ægteskab og seksualitet. I starten havde han også held til at holde den moralske fane højt, at dømme efter brevkorrespondancen med sine kolleger, men Peder ”went native” i de sidste år af sin ansættelse i Siam og levede sammen med en lokal kvinde. Da kontrakten udløb, fik han den forlænget flere gange, men endte med at rejse hjem i juni 1920.

Det var formodentlig svært for Peder at overskue konsekvenserne af at bringe en ”vild”, ”gul”, ”hedning” af en kone med hjem til Danmark og til sin stærkt religiøse vestjyske familie; betegnelserne i gåseøjne er bestemt ikke Peders, de stammer fra familiens breve og afspejler den almindelige forestilling i Danmark om Østens mennesker.

Ved Peders afrejse var sønnen Scott godt to år gammel, og konen var gravid med nummer to. Her er et af brevene oversat:

Pra Provinsen 24. juli 1920.

Min elskede. Vi savner dig, jeg og søn. Vi har det godt, men vi elsker og tænker på dig, som er min ægtemand. Vi holder aldrig op med at tænke på dig hele tiden. Jeg håber, at du har det godt.
Jeg tænker meget, meget på dig. Skriv dog hurtigt til mig.

Missis Keo


De fleste af ØK-folkenes lokale koner endte som ofre, da kontrakten var slut, og ni ud af ti mænd rejste hjem. Før vi dømmer mændene, må vi retfærdigvis sige, at ingen ved, hvor mange kvinder, der reelt fik tilbuddet om at rejse med, men takkede Nej. Det, vi ved, er, at de efterladte kvinder befandt sig i en vanskelig situation. De var vragede, udsatte og stigmatiserede for at have indladt sig med faranger.

Men de var langt fra alene, og det ser ud til, at disse kvinder søgte sammen, og at deres dansk-siamesiske børn i mange tilfælde giftede sig indbyrdes.

Det overførte ikke bare det stærke indslag af danske gener til næste generation; det betød også, at kulturpåvirkningen fra Vesten blev styrket. En del af disse siamesiske familier konverterede til kristendommen, børnene blev sendt på en kristen privatskole, og man orienterede sig i det hele taget mod vestlig kultur.

Kontakten genskabt

I 2016 blev den danske gren af familien kontaktet af den thailandske gren.

Scott havde fået 19 børn med 6 forskellige koner,

I 1993, da Scott var midt i 70’erne, forsøgte han forgæves at overtale to af sønnerne at køre ham i bil fra Thailand til Danmark (han turde ikke flyve); Scott ville opsøge sin fars gravsted og familie, mens han kunne. Det nåede han dog ikke.

»Hvis du også er blevet fanget af historien, så kan den fulde historie læses påfølgende link.

»Svendborg Museum (sikkerhedskopi PDF)
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Lidt nostalgisk til gamle søfolk se med Alt mellem himmel og jord 1 25-01-2024 11:32
Transformerproducenten Kohsel satser på deres thailandske faciliteter Nyheder på dansk 1 30-11-2023 09:52
en trist historie om hvordan 2 mennesker dummer sig Skik og brug 28 23-10-2023 16:18
*Værnepligtige* som er lidt anderledes Skik og brug 5 23-10-2023 11:09
Jeg begynder at blive lidt nysgerrig. Alt det andet 1 13-10-2023 11:54

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.21 sekunder | 97,912,513 Unikke besøg | jQ Blog