Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Diverse
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Lighed for loven
Bent
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-09-2009 04:16

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 25.05.09
 Status: Offline

Det følgende er et kort speciale fra antropologiens videnskabsområde, som tilstræber at skabe forståelse mellem folkeslagene.

I Danmark gælder et princip, man kalder lighed for loven. Lighed for loven vil sige, at man får samme straf for samme forseelse, ligegyldigt hvem man er. F.eks. får en nigerianer samme straf for at køre på cykel om aftenen uden cykellygte, som en dansker får for samme forseelse.

I Thailand har man ikke lighed for loven. For nogle forseelsers vedkommende straffes en udlænding eller indvandrer meget strengere end en thailandsk statsborger. Jeg vil illustrere det med et eksempel vedrørende overtrædelse af nogle regler om folkeregistrering. Reglerne findes på en thaisproget tekstside, man får udleveret på landkontoret, når man har fået registreret en lejekontrakt for fast ejendom. Jeg har oversat siden til dansk (men x’et nogle detaljer ud). Det interessante afsnit på siden er det med ’straffebestemmelser’. Det følger herunder:


Dette dokument er myndighedernes bevis, som er udfærdiget i henhold til folkeregistreringsloven for at blive overgivet til husejeren og opbevaret af denne, og husejeren har pligt til at følge loven således:
1. I tilfælde af fødsel i huset skal husejeren anmelde fødslen inden for 15 dage efter fødslen.
2. I tilfælde af dødsfald i huset skal husejeren anmelde dødsfaldet inden for 24 timer efter dødsfaldet.
3. Hvis nogen beboer i huset fraflytter huset eller nogen tilflytter huset, skal husejeren anmelde dette inden for 15 dage fra fra- eller tilflytningen
Straffebestemmelser

- Den som ikke overholder reglerne 1 – 3 straffes med bøde på ikke over 1.000 baht.
- Den som udfærdiger eller fremviser falsk dokumentation eller foretager sig andet for at vedkommende selv eller nogen anden får sit navn eller andre detaljer ulovligt indført i husregisteret eller i andre folkeregistreringsdokumenter straffes med fængsel i mellem seks måneder og tre år eller med bøde på mellem 20.000 og 100.000 baht eller med såvel fængsl som bøde.
Hvis den person, der overtræder bestemmelserne i første afsnit ikke er af thailandsk nationalitet efter nationalitetsloven, straffes vedkommende med fængsel i mellem seks måneder og fem år og med bøde på mellem 20.000 og 200.000 baht.

Husets kode: xxxx-xxxxxxxx Registreringskontor
Detaljer om adresse: xx/xxxxx
Xxxxxxxxx
Landsbyens navn: Xxxxxxxxx
Husets type: Xxxxxxxxxxxxxxx
Dato for udstedelse af husnummer:
Underskrift:

Dato for udskrivning af husregistrering:
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bamsen
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-09-2009 04:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1138
Tilmeldt: 26.03.09
 Status: Offline

Davser Bent


uha der var da en oplysning jeg ikke anede en diss om

jeg vidste ikke man skulle lade sig registrere når man lejede hus/lejlighed på den måde du her siger.

så tak for dine gode oplysninger

bamsen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-09-2009 05:35



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Ja det er da godt nok utroligt, men man er ikke overrasket.

Takker for et godt link
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-09-2009 07:57
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3629
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

Bent skrev
I Thailand har man ikke lighed for loven. For nogle forseelsers vedkommende straffes en udlænding eller indvandrer meget strengere end en thailandsk statsborger. Jeg vil illustrere det med et eksempel vedrørende overtrædelse af nogle regler om folkeregistrering. Reglerne findes på en thaisproget tekstside, man får udleveret på landkontoret, når man har fået registreret en lejekontrakt for fast ejendom. Jeg har oversat siden til dansk (men x’et nogle detaljer ud). Det interessante afsnit på siden er det med ’straffebestemmelser’. Det følger herunder:



måske skulle man indfører samme regler i Danmark en særlov for udlænding eller indvandrer,så kunne de måske lære at opføre sig

for i dag har de ingen respekt hverken for politi eller den danske lov

.....
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-09-2009 08:10



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Ja yindee det er ikke engang løgn
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-09-2009 17:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3825
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Der har nu altid været forskel faranger og thailændere, både lovmæssigt og prismæssigt.

Jeg spurgte engang en thailænder hvorfor jeg skulle betale mere end dem, han svarede med et bredt smil: Fordi du tjener mere end os.

Nå.

Egentlig lidt mærkeligt vi er så glade for Thailand, når de tager røven på os hele tiden. :)
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
eneber
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2009 04:26
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1010
Tilmeldt: 07.06.09
 Status: Offline

skipper skrev:
Der har nu altid været forskel faranger og thailændere, både lovmæssigt og prismæssigt.

Jeg spurgte engang en thailænder hvorfor jeg skulle betale mere end dem, han svarede med et bredt smil: Fordi du tjener mere end os.

Nå.

Egentlig lidt mærkeligt vi er så glade for Thailand, når de tager røven på os hele tiden. :)



ja og hvorfor kommer vi til landet igen og igen ???????????
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Pigen, der ændrede loven Nyheder på dansk 2 24-10-2023 07:00
skal loven også gælde for turister Diverse 7 18-03-2009 12:53

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.22 sekunder | 100,569,947 Unikke besøg | jQ Blog