Bruger
Antal indlæg: 3629
Tilmeldt: 20.02.09
Status:
Offline
|
jeg syndes det er lidt uhyggeligt hvad Facebook bestemmer
Verden forandres hele tiden, og det samme gør vores rejsevaner. Rejsemål, som var interessante for ti år siden, vil måske være helt uinteressante om ti år - af grunde, som vi i dag ikke har nogen som helst anelse om. Det handler meget om trends og internet.
Internettet har givet os et smidigt værktøj til at holde øje med verdens urocentre, så vi kan undgå dem i vores rejser. Med internetsider som danske Zoover.dk kan man hurtigt få et overblik over vejr, uroligheder og gode og dårlige destinationer verden over.
Vejr, sygdomme, økonomisk krise og sikkerhed er nemlig de fire nøgleord, som i stigende grad vil styre vores rejser. - Eller rettere sagt, hvordan vi kan rejse uden at blive forstyrret af dem, lyder det fra zoover.dk Også så er den måde, vi deler vores rejseoplevelser, også ekstrem vigtig.
Twitter og Facebook
Det er klart, at alle de sociale netværk, som i dag findes på internettet, gør det muligt at dele information om rejsemål i et hidtil uset omfang. Vennerne ser de feriebilleder, du lægger på nettet, de taler med deres venner, og så spreder det sig som en løbeild. Det her er langt stærkere end nogen som helst form for annoncering, fordi kilden er personlig og anses for pålidelig.
Twitter kan give øjebliksbilleder fra dit rejsemål. Hvor varm er svømmepølen lige nu? Hvordan er vejret. Hvad koster drinks? Det er svar, du aldrig vil kunne få fra et rejsebureau.
Zoover og andre feriewebsteder er i færd med at vende op og ned på branchen. Alle, som har lyst, kan se billeder fra feriestedet. Man kan se film og med Google Maps kan man selv tjekke, hvor langt der faktisk er til stranden og få et godt indtryk af, hvordan omgivelserne ser ud.
Vejr og sygdomme
De rejselystne er blevet mere bevidste om livet uden for barer og badestrande. Selvom vi gerne til eksotiske rejsemål, er det klart, at vi kun vil rejse til steder så langt væk som muligt fra områder med krig og smitsomme sygdomme.
I løbet af de næste 5-10 år vil dette blive endnu mere udtalt, og det er ikke sikkert, at de traditionelle rejsemål kan klare sig i konkurrencen. Selv vejret eller truslen om ekstremt vejr kommer til at spille en større rolle for vores valg af rejsemål.
Ingen rejsebureauer
Også bestilling af rejser på nettet er vokset rigtig meget. Om et par år kan man måske overhovedet ikke gå ind til et rejsebureau.
Flyselskaberne fungerer selv som rejsebureauer og har ofte aftaler med forskellige hoteller. Ved køb af en flybillet kan man samtidig bestille hotel og omvendt. Flybilletter sælges ofte til en helt urealistisk lav pris, hvis blot man samtidig bestiller hotel.
Fokus på miljø
Puklen på befolkningspyramiden vokser og dermed også købekraften. I modsætning til de unge vil de ældre på kulturrejser, tage på kurser og lignende.
Krydstogter ansås tidligere som den vildeste luksus, men det er ved at ændre sig. Når man bliver ældre, vil man ikke lynrejse fra ø til ø, men hellere besøge kulturelt interessant steder i et mindre anstrengende tempo.
Hoteller, som kan modtage gæster med særlige behov, vil klare sig bedre. Også økologiske hoteller vil få et opsving, fordi moderne mennesker ønsker at opleve, at deres ferie ikke belaster naturen.
Asien stiger
Asien vil opleve en øget popularitet som rejsemål på trods af den åbenbare sikkerhedsrisiko. Tidligere var der kun fem-ti destinationer at vælge mellem; nu er der omkring 50-60, hvor man selv kan vælge den sikreste.
Østeuropa er ved at genindtage sin tidligere plads som ferieparadis.
For eksempel er Kroatien på vej til at blive et af de virkelig markante rejsemål, selvom det knap nok var kendt af turister for få år siden.
Ferielejligheder og forskellige former for aleneophold får stadigt større betydning, når to familier tager på ferie for at være sammen, eller hvis man rejser ud for at fejre farmors 60-års fødselsdag.
Fest og ballade på stranden er ikke et godt alternativ til stille middage i fred og ro for to, der vil fejre bryllupsdagen.
Alt inklusive - en økonomisk løsning i strenge tider
I 60‘erne var der ikke mange skilsmisseforældre. Men det er der nu, og de vil ud at rejse på trods af dårlig økonomi. En enlig mor med børn vil også kunne tage på weekend til Rom.
Forudbetalt ferie med alt inklusiv medfører, at man kan tage afsted uden at skulle bruge andet end lommepenge. Man skal bare huske at tjekke, hvad der reelt er inkluderet, for hotellet fortæller ikke altid hele sandheden. Fortyndede drinks og kold mad er også en måde at holde udgifterne nede på, men det vil nok give bagslag.
Blandede forretningsrejser
Forretningsrejser vil i stigende grad blive brugt til at motivere medarbejdere. Nordeuropæiske virksomheder er begyndt at leje huse i Spanien og tage derned i en uges tid med en del af personalet.
De kan arbejde via internet om dagen og hygge sig sammen om aftenen. Andre metoder, som er blevet populære, er tjenesterejser, hvor hele familien for eksempel tager med til en kongres. Den ansatte følger sit program om dagen og kan være sammen med familien om aftenen.
Zoover, Twitter og Facebook
Det er klart, at alle de sociale netværk, som i dag findes på internettet, gør det muligt at dele information om rejsemål i et hidtil uset omfang. Vennerne ser de feriebilleder, du lægger på nettet, de taler med deres venner, og så spreder det sig som en løbeild. Det her er langt stærkere end nogen som helst form for annoncering, fordi kilden er personlig og anses for pålidelig.
Twitter kan give øjebliksbilleder fra dit rejsemål. Hvor varm er svømmepølen lige nu? Hvordan er vejret. Hvad koster drinks? Det er svar, du aldrig vil kunne få fra et rejsebureau.
Zoover og andre feriewebsteder er i færd med at vende op og ned på branchen. Alle, som har lyst, kan se billeder fra feriestedet. Man kan se film og med Google Maps kan man selv tjekke, hvor langt der faktisk er til stranden og få et godt indtryk af, hvordan omgivelserne ser ud.
kilde http://ekstrablad...219211.ece |