Ideen om at bygge en stor kanal til skibsfarten i det sydlige Thailand stammer helt tilbage fra 1600-tallet, men den seneste plan er dog kun cirka 10 år gammel, og det er den plan, som nu igen er dukket op i lokale thailandske medier.
Det konkrete projekt involverer kinesiske samarbejdspartnere, og et universitet i Beijing har arbejdet på projektet, som forventes at blive præsenteret på et seminar om Kinas maritime silkevejsinitiativ den 21. februar.
Kanalen vil komme til at forbinde det Sydkinesiske Hav og Andaman-havet og kan være med til at reducere den trængsel, der forventes i Malaccastrædet i løbet af de næste 10 år. Kanalen vil være den korteste vej for skibsfarten mellem Stillehavet og Det Indiske Ocean. Der er tale om et projekt til 20 milliarder dollar, og der vil, hvis det bliver en realitet, blive bygget en 26 meter dyb kanal, der vil få en længde på mindre end 100 kilometer, hvilket vil skære 48 timer af rejsetiden til søs gennem Malaccastrædet.
Kanalbyggeriet ventes at give ny vækst til den thailandske økonomi og vil være med til at udvikle landets skibsbygningsindustri. På den anden side har tidligere regeringer i Thailand været tøvende over for at opdele landet på den måde, og den nuværende plan møder efter sigende også modstand i Thailand på grund af miljømæssige hensyn blandt andet.
Kina præsenterede i 2013 det maritime silkevejskoncept, som går ud på at etablere det som kineserne betragter som den nye silkevej, en vej og vandvej mellem Kina og Europa. Kineserne betragter den thailandske kanal som en del af denne nye silkevej
et foto fra projektet
den grønne linje er den nye rute
Ideen om at bygge en stor kanal til skibsfarten i det sydlige Thailand stammer helt tilbage fra 1600-tallet, men den seneste plan er dog kun cirka 10 år gammel, og det er den plan, som nu igen er dukket op i lokale thailandske medier.
Det konkrete projekt involverer kinesiske samarbejdspartnere, og et universitet i Beijing har arbejdet på projektet, som forventes at blive præsenteret på et seminar om Kinas maritime silkevejsinitiativ den 21. februar.
Kanalen vil komme til at forbinde det Sydkinesiske Hav og Andaman-havet og kan være med til at reducere den trængsel, der forventes i Malaccastrædet i løbet af de næste 10 år. Kanalen vil være den korteste vej for skibsfarten mellem Stillehavet og Det Indiske Ocean. Der er tale om et projekt til 20 milliarder dollar, og der vil, hvis det bliver en realitet, blive bygget en 26 meter dyb kanal, der vil få en længde på mindre end 100 kilometer, hvilket vil skære 48 timer af rejsetiden til søs gennem Malaccastrædet.
Kanalbyggeriet ventes at give ny vækst til den thailandske økonomi og vil være med til at udvikle landets skibsbygningsindustri. På den anden side har tidligere regeringer i Thailand været tøvende over for at opdele landet på den måde, og den nuværende plan møder efter sigende også modstand i Thailand på grund af miljømæssige hensyn blandt andet.
Kina præsenterede i 2013 det maritime silkevejskoncept, som går ud på at etablere det som kineserne betragter som den nye silkevej, en vej og vandvej mellem Kina og Europa. Kineserne betragter den thailandske kanal som en del af denne nye silkevej
et foto fra projektet
den grønne linje er den nye rute