Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Den nemme hverdag i Thailand
soi8
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 11:43

Bruger

Antal indlæg: 375
 Status: Offline

Beklager at jeg fik denne startet under "nyheder på andre sprog". Skulle jo have været "hele Thailand" men ved ikke om den kan flyttes.

Jeg synes vi skal have en lidt positiv tråd om livet i Thailand. Det er jo trods alt ikke altsammen negativt.
Nogle ting fungerer jo rent faktisk meget bedre og nemmere her. Jeg tænker her på de små hverdags ting som f. eks. at få ting repareret. Det være sig mobiltelefoner/smartphones, pc'er og notebooks, husholdnings maskiner, motorbikes osv, osv. Som f.eks at få et par bukser lagt op eller anden reparation af beklædnings genstande såsom sko. Der er mange eksempler. Den slags tager jo efterhånden en uendelighed af tid at få klaret i DK. Hvis man skal have repareret telefon, computer etc skal det jo sendes ind og der kan gå måneder før man får det retur og skal tilmed betale en høj pris. Også hvad dette angår har mange af dem dog fundet ud af at der er forskellig pris for faranger og thaier, desværre, det tager jo lidt af charmen fra det. Det er dog stadig muligt at få repareret for beskedne beløb og det bedste ved det er at det bilver gjort straks.

Så er der alle de dejlige gade køkkener som jeg benytter næsten dagligt. Masse dejlig mad til meget små penge
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 12:49

Bruger

Antal indlæg: 681

Jamen der er da helt klart mange gode ting ved at bo i Thailand.
Som f.eks at få et par bukser lagt op

Ja eller nye skræddersyet for 900,- thb
Også hvad dette angår har mange af dem dog fundet ud af at der er forskellig pris for faranger og thaier, desværre

Som udgangs punkt, så skal man altid forhandle om prisen, det gælder såmænd også for Thaier. Men jo de har en dum vane med at skrue prisen op når de ser farang, men min erfaring er at bor/kommer man fast et sted og kan bare lidt Thai, så aftager det ret hurtigt.
Så er der alle de dejlige gade køkkener

Dem benytter jeg så meget lidt, 30 - 40 thb for et måltid er rimelig billigt.. Men der er jo en grund til det er billigt.

Så selvfølgelig er der gode sider ved Thailand, men for mig er det nu mest.. Klima, frihed. Der vejer tungest.
NFP
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 13:34

Bruger

Antal indlæg: 415

Helt enig med traadstarter. Jeg skrev et laengere svar men det er "forsvundet" maaske fordi ADM flyttede traaden til "Hele Thailand".

Man skal se paa tingene positivt, men der er trods alt ogsaa meget negativt omkring Thailand naar man sammenligner med tidligere.
maichai
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 13:37
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1365

Ja der er der meget dejligt her i Thailand det var jo også derfor jeg startede tråden idyl her i landet Jeg synes at visse personer her kun kunne finde det negative Thailand er da et skønt land at leve sit otium i som jeg nu har valgt
Som f.eks at få et par bukser lagt op
Mine korte bukser skal sku da ikke lægges op så bliver det sku da kriminelt
Og ja man skal altid og har altid skulle forhandle om prisen her det er jo et most for thaierne selv jeg kan da huske at da jeg boede på Phuket kom jeg til at tale med en thaier som fortalte det mig at faranger er dødsyge han startede med en høj pris for at kunne slå ned men de skide faranger betalte sku bare uden at prutte om prisen og så gik sporten jo af for ham og han smed jo ikke ligefrem pengene de havde betalt for meget efter dem når de havde betalt og gik samtidig med de sagde mange tak
men ellers er alt der billigt her ellers levede jeg jo ikke her Man skal bare huske på at meget af det billige lort de sælger kan ikke repareres og så skal man ud og købe noget nyt billigt lort der heller ikke kan repareres Men alt i alt jeg er lykkelig for at bo her og jeg kunne aldrig drømme om at flytte til Danmark eller få en adresse i Danmark Næ jeg bliver her sku til de brænder mig på den anden side af gaden(templet)
Thumb MIG, EN DUMSMART BYBO FRA DANMARK SOM ENDTE SOM BONDERØV I THAILAND

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.
hej
soi8
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 13:43

Bruger

NFP skrev:
Helt enig med traadstarter. Jeg skrev et laengere svar men det er "forsvundet" maaske fordi ADM flyttede traaden til "Hele Thailand".

Man skal se paa tingene positivt, men der er trods alt ogsaa meget negativt omkring Thailand naar man sammenligner med tidligere.

Det er vi helt enige om der er. Det går for hurtigt den gale vej men så er det jo også med at glæde sig over det der stadig er positivt.
LungW
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 13:55
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337

Ja, det er rart at få lagt bukser op til en billig penge, vi civiliserede storby folk fiser jo ikke rundt i korte bukser og viser åreknuderne frem!

En af de mange gode og billige ting (i Bangkok) er at køre i taxa, hvis de da gider at køre, hehe.

Få chaufføren til at finde "Luuk Thung Mahanakorn" på FM 95.0 - så bliver han glad og snakkesalig. Farang Kee Nok der kan li´ luukthung, morlam, gaijarn og laokhao møder han nok ikke så tit.

music
yindee
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 14:11
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3629

bare det at få synet sin bil det er en dejlig nem og smertefri lille sag som koster 200 baht

den årlige vægt afgift på 900 baht er også en ting der gør livet lidt lettere
soi8
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 14:14

Bruger

LungW skrev:
Ja, det er rart at få lagt bukser op til en billig penge, vi civiliserede storby folk fiser jo ikke rundt i korte bukser og viser åreknuderne frem!

En af de mange gode og billige ting (i Bangkok) er at køre i taxa, hvis de da gider at køre, hehe.

Få chaufføren til at finde "Luuk Thung Mahanakorn" på FM 95.0 - så bliver han glad og snakkesalig. Farang Kee Nok der kan li´ luukthung, morlam, gaijarn og laokhao møder han nok ikke så tit.

music

Da jeg stadig har smukke ben uden åreknuder går jeg nu stadig med korte bukser men de skal jo også nogle gange tilpasses.

Taxi...bruger jeg næsten aldrig. jeg har jo min cykel som jeg bruger hver dag...
maichai
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 14:37
Bruger avatar

Bruger

bare det at få synet sin bil det er en dejlig nem og smertefri lille sag som koster 200 baht

den årlige vægt afgift på 900 baht er også en ting der gør livet lidt lettere

ja og så er der lige noget som ejendomsskat HE HE der er ingen Renovation 20 bath om måneden FEDTsarcasm el priser vand priser ingen vandafledning pjat her gas billigt 370 baht for 15 kg. over 200 kr i DK for 11 kg og jeg kan blive ved og ved det eneste der koster kassen her er ens private forsikring Jeg har i dag betalt min kasko på Hiluxen 9800 baht for et år skøntsarcasm Ja tju hej hvor det dog går herThaiThumb

hej
soi8
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 15:17

Bruger

Det er helt rigtigt hvad i skriver om de billige thailandske priser, men vi skal lige huske på at der er vi priviligerede, fordi for thaierne er det jo bestemt ikke billigt.

Hvis man sammenligner danske priser med thailandske er de fleste ting jo meget billigere i DK hvis man samtidig tager højde for forskellen i indkomst.
Tag en liter benzin eller diesel som eksempel. Ca. halvt så dyrt som i DK men hvor mange gange er den danske indkomst højere selv efter den høje danske skat.....det er pisse dyrt for thaierne. Når det gælder daglige husholdningsudgifter sammenligner jeg gerne 1 bath med 1 krone. 1 bath har ca samme købekraft her som 1 krone har i DK, men den danske indkomst er da væsentligt mere end 5 gange højere, igen selvom vi tager den høje skat i betragtning. Danskerne skal ikke klage over høje priser i DK!!!

Man skal jo heller ikke sige til thaierne at tingene her er billige, for det er de bestemt ikke for dem.
leif
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 16:05

Bruger

Man skal jo heller ikke sige til thaierne at tingene her er billige, for det er de bestemt ikke for dem.

Rigtigt hvis man sammenligner købekraft ud fra lønninger er stort set alt rasende dyrt i Thailand.
Det er kun når vi kommer med Danske kroner det straks ser bedre ud.
Bukserne jeg nævnte til 900 thb / 150 kr er billigt for os, men for mange thaier er det jo 3-4 dages løn.

maichai
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 16:20
Bruger avatar

Bruger

Ja eller nye skræddersyet for 900,- thb

Bukserne jeg nævnte til 900 thb / 150 kr er billigt for os, men for mange thaier er det jo 3-4 dages løn.

Hvor mange dage skal en dansker i Danmark så arbejde for at få råd til et par skræddersyet bukser når han har betalt frokost, arbejdsmarkedsbidrag og skat det bliver vel også 3-4 dage ved ikke

hej
leif
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-11-2014 17:40

Bruger

Ok lige bukser er ikke der den største forskel er, men man kan nu nemt få dem for en dagløn i dk.

Tag oksefars.. I dk kan man få ca 15 kg for en døgløn
I thailand koster 1 kg. 1½ dagløn
Sidst købte jeg en blender = 1 uge løn i Thailand ( phillips )
I dk kan du få 5 for en dagløn.
Gris ab farm.. I dk 12 kr = 66 thb I thailand 75 thb kg
Brændstof det samme.

Så jo regner vi ud fra Thai lønninger er det meste rasende dyrt i Thailand.

Der er så mange ting thaier ikke betaler for.. Varme - licens - dyre møbler osv.
yindee
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-11-2014 01:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3629

en god ting er at bliver du lidt små syg smutter du lige ned på læge klinikken bliver behandlet med det samme til en billig penge
soi8
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-11-2014 05:30

Bruger

leif skrev:
Ok lige bukser er ikke der den største forskel er, men man kan nu nemt få dem for en dagløn i dk.

Brændstof det samme.

Der er så mange ting thaier ikke betaler for.. Varme - licens - dyre møbler osv.

Varme kan man vel sige går lige op med aircondition. Forøvrigt ved asiater jo ikke hvad det vil sige at spare på energi, vand osv.
Møbler er jo en frivillig sag.
De skal så til gengæld betale for alle offentlige ydelser som skole, læge, hospital m.v.
En pæn middelløn her er vel omkring 8-10000 bath om måneden så det siger sig selv at økonomien er stram
soi8
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-11-2014 05:33

Bruger

yindee skrev:
en god ting er at bliver du lidt små syg smutter du lige ned på læge klinikken bliver behandlet med det samme til en billig penge

Ja, der er mange af de små dagligdags ting der fungerer godt her.
NFP
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-11-2014 12:44

Bruger

soi8 skrev:
leif skrev:

Brændstof det samme.

Varme kan man vel sige går lige op med aircondition. Forøvrigt ved asiater jo ikke hvad det vil sige at spare på energi, vand osv.
De skal så til gengæld betale for alle offentlige ydelser som skole, læge, hospital m.v.
En pæn middelløn her er vel omkring 8-10000 bath om måneden så det siger sig selv at økonomien er stram

THB 8 - 10,000 er ikke nogen middelloen, det er det absolutte minimum baseret paa THB 300.- per dag/
soi8
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-11-2014 12:50

Bruger

NFP skrev:
soi8 skrev:
leif skrev:

Brændstof det samme.

THB 8 - 10,000 er ikke nogen middelloen, det er det absolutte minimum baseret paa THB 300.- per dag/

Ja men du ved nok lige såvel som mig at den minimumsløn langtfra overholdes. Jeg ved at medarbejdere hos Tesco, BigC og deslige får omkring 9000 hvilket jo er minimums lønnen efter loven men hos mindre private firmaer er der mange der får noget mindre. 6000 pr måned er meget almindeligt i reataurations branchen m.fl..
leif
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-11-2014 12:53

Bruger

det er det absolutte minimum baseret paa THB 300.- per dag/

Ja for de firmaer / arbejdsgivere som er underlagt den lov.
Men der er mange undtagelser.
Og stadig rigtig mange thaier der arbejder for 200,- thb / dag
NFP
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-11-2014 12:53

Bruger

soi8 skrev:
NFP skrev:
soi8 skrev:
leif skrev:

Brændstof det samme.

Ja men du ved nok lige såvel som mig at den minimumsløn langtfra overholdes. Jeg ved at medarbejdere hos Tesco, BigC og deslige får omkring 9000 hvilket jo er minimums lønnen efter loven men hos mindre private firmaer er der mange der får noget mindre. 6000 pr måned er meget almindeligt i reataurations branchen m.fl..

Du har sikkert ret og dem der faar THB 6,000.- pm er hoejst sandsynligt burmesere bl.a. hvis vi snakker om restaurations branchen og bygningsbranchen.

Thaierne gaar ikke for under THB 300.- per dag.
Gå til debat:

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dirv. Nyheder på dansk fra Thailand Nyheder på dansk 50 22-11-2024 11:42
Smag på Thailand Hele Thailand 162 21-11-2024 16:52
Discover Thailand | The Most Amazing Places in Thailand | Thailand Travel Documentary Hele Thailand 8 16-11-2024 15:49
Brøndby Strand: Livet som dansk præst i Thailand (7. november 2024) Alt mellem himmel og jord 2 01-11-2024 12:06
VISA changes in Thailand Visa til Thailand 8 26-10-2024 17:33

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768