Antal indlæg: 3353 Tilmeldt: 03.07.09 Status: Offline
Det norske lavprisselskab har hyret kabinepersonale i Thailand, og lønnen er derefter. Norwegian-chef afviser påstande om social dumping
Der kan være mange penge sparet for et luftfartsselskab ved at hyre personale i udlandet, når det kan lade sig gøre. Det viser et eksempel fra lavprisselskabet Norwegian, som den norske TV-station NRK har gravet frem.
På sin hjemmeside skriver NRK, at Norwegian i forbindelse med åbningen af langruten til blandt andet den thailandske hovedstad Bangkok har hyret thailandsk kabinepersonale gennem rekrutteringsbureauet Adecco til en løn, som ligger noget under det sædvanlige. Grundlønnen for thailandsk-ansat Norwegian-kabinepersonale er nemlig typisk 15.000 thailandske baht - eller ca. 2.600 danske kroner.
Grundløn er dog ikke alt - lang fra. Regner man den lange række af tillæg med, som det thailandske kabinepersonale får i forbindelse med flyvninger, så vokser lønnen markant. NRK har angiveligt set en detaljeret oversigt over de thailandske ansattes løn i september, og heri fremgår det, at deres samlede månedsløn svinger fra 27.000 baht fra de ansatte, der flyver mindst, til op til 100.000 baht - eller fra 4.700 kroner til 17.400 kroner.
Antal indlæg: 1814 Tilmeldt: 17.03.11 Status: Offline
thai skrev:
Det norske lavprisselskab har hyret kabinepersonale i Thailand, og lønnen er derefter. Norwegian-chef afviser påstande om social dumping
Der kan være mange penge sparet for et luftfartsselskab ved at hyre personale i udlandet, når det kan lade sig gøre. Det viser et eksempel fra lavprisselskabet Norwegian, som den norske TV-station NRK har gravet frem.
På sin hjemmeside skriver NRK, at Norwegian i forbindelse med åbningen af langruten til blandt andet den thailandske hovedstad Bangkok har hyret thailandsk kabinepersonale gennem rekrutteringsbureauet Adecco til en løn, som ligger noget under det sædvanlige. Grundlønnen for thailandsk-ansat Norwegian-kabinepersonale er nemlig typisk 15.000 thailandske baht - eller ca. 2.600 danske kroner.
Grundløn er dog ikke alt - lang fra. Regner man den lange række af tillæg med, som det thailandske kabinepersonale får i forbindelse med flyvninger, så vokser lønnen markant. NRK har angiveligt set en detaljeret oversigt over de thailandske ansattes løn i september, og heri fremgår det, at deres samlede månedsløn svinger fra 27.000 baht fra de ansatte, der flyver mindst, til op til 100.000 baht - eller fra 4.700 kroner til 17.400 kroner.
Jamen det lyder jo altsammen meget flot efter thaiforhold / lønninger.
Der er bare en ting som ikke kommer frem, og det er at stewardesser/kabinepersonale kun har en rimelig kort tid hvor de er attraktive.
Det er lidt ligesom en prof. fodboldspiller. - Man skal indtjene sin "livsløn" på et kort åremål, for når rynkerne begynder at vise sig og man ikke længere løber så stærkt,- så er det ud af vagten. Hvem har set thai stewardesser på over 50 år??
Hvad så med pension osv.?? - Eller evt. omstilling til andet arbejde indenfor selskabet??
- Hvis kabinepersonalet selv skal indbetale forholdsvis mange penge hver måned til pensionsopsparing,-så er månedslønnen lige pludselig ikke så god længere.
Piloterne har gudskelov sørget for anderledes ansættelsesforhold.
Antal indlæg: 1365 Tilmeldt: 21.12.13 Status: Offline
Norwegian solgte sidste år i snit 9 ud af 10 sæder på dets langruter til Bangkok og USA. Men der var mange problemer med selskabets fabriksnye Boeing B787 Dreamliners, medgiver koncernchefen.
I Norwegians netop udgivne årsrapport for 2013 skriver koncernchef Bjørn Kjos bl.a., at salget af langruteflysæder har været over forventning.
”Efterspørgslen på et lavprisalternativ til Sydøstasien og Nordamerika illustreres af vores belægningsprocenter, der i snit var på 90 pct., ca. fem procentpoint højere end vi havde forudset,” lyder det fra Bjørn Kjos.
Norwegian begyndte sidste sommer at flyve langruter til Bangkok og USA. De mange problemer med selskabets nye B787ere kommer koncernchefen også ind på. Han skriver således:
“De første måneder med langruterne bød på mange forsinkelser og passagererne fløj ofte på indlejede erstatningsfly end med Dreamlinerne.”
De mange ekstraudgifter til at indleje erstatningsfly og have tusindvis af passagerer på hoteller betød, at langrute-divisionen hos Norwegian ikke bidrog positivt til det samlede regnskab. For at omgå de skandinaviske regler om primært at bruge skandinavisk arbejdskraft, er Norwegians langruteselskab baseret i Irland. Dette har vakt kritik fra bl.a. fagforeninger i Europa og USA, der beskylder Norwegian for social dumping, hvilket selskabet afviser.
Ifølge Bjørn Kjos flyver selskabets Dreamliners nu perfekt, Norwegian har bestilt i alt 14 eksemplarer af typen. MIG, EN DUMSMART BYBO FRA DANMARK SOM ENDTE SOM BONDERØV I THAILAND
Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.