I november bragte BT Søndag et stort portræt af den 68-årige fisker Poul Jensen. I en sen alder valgte han at springe ud som homoseksuel og er idag gift med den 20 år yngre thailandske mand, Mai. Siden vi mødte ham sidst, er Poul blevet papfar til Mais søn på ti år fra Thailand.
Det er stadig koldt og blæsende på havnen i Hårbølle. Mågerne skriger stadig, men fiske-sæsonen er forbi. Poul Jensens bundgarn er hevet på land, og timerne på havnen går nu med at reparere de garn, tidevandet og sælhundene har revet i stykker. Poul sidder i sit fiskerleje og syr med en cerut i munden, som han plejer. Men alt er ikke ved det gamle. Der er endnu engang sket store forandringer i den gamle fiskers liv.
I november fortalte BT Søndag Poul Jensens livshistorie, der på en gang er tragiske og lykkelig. Poul Jensen var gift med en kvinde og levede et traditionelt familieliv. Men en nat omkom hans datter i en grufuld trafikulykke på passagersædet i en bil, hvis fører havde drukket. Efter ulykken ville Poul ikke længere undertrykke den han inderst inde var. Han besluttede sig for at springe ud som homoseksuel og finde en fyr.
- Jeg ville have noget mere ud af livet. Jeg vidste jo, hvor hurtigt det kunne være slut. Jeg ville leve mine følelser ud. Enten skulle jeg gøre det, eller også skulle jeg helt gøre det forbi, fortalte Poul sidst vi mødte ham.
Nogle år senere mødte han Bandit Phittak - blandt venner kaldet Mai - på en bøssebar i København. Sød musik opstod og efter at have kendt hinanden i nogle måneder blev de gift.
- Da jeg mødte Mai, var det den store kærlighed. Det har det været siden, og det er det stadigvæk, sagde Poul Jensen i interviewet med BT Søndag.
Siden da er der sket store ting. Den 13. Januar gik Mai’s største ønske i opfyldelse. Jojoe kom til Danmark.
Ligesom Poul har Mai engang været gift med en kvinde. Jojoe er hans søn fra det forhold. Han taler kun thailandsk, men er allerede begyndt i 4. klasse på en skole tæt på parrets gård:
- Han har allerede lært nogle danske ord, fortæller Poul:
- Vi kommunikerer mest gennem Mai og med lidt tegnesprog, men det går, siger Poul Jensen, der er glad for sin nye titel som ‘papfar’.
- Det er dejligt, at der er kommet et barn i huset. Det giver jo noget liv, siger han.
Poul Jensen forestiller sig dog ikke, at han skal være hverken far eller bedstefar for Jojoe.
- Mere en slags hyggeonkel.
I Thailand er Jojoes mor blevet gift igen og har fået nye børn. Derfor gik hun med til, at lade Jojoe flytte til Danmark og bo sammen med sin far. Mai fortæller, at Jojoe er faldet godt til i sine nye omgivelser:
- Han er glad for at gå i skole. Det har han fortalt mig. Han modtager en times ekstra undervisning om dagen, hvor han lærer dansk, fortæller han.
Fritiden får han til at gå med at spille computer og iPad. Han har blandt andet en app, der lærer ham danske ord. Til august når garnene igen skal lægges ud langs Møns sydlige kyst, kan Jojoe sagtens komme med.
- Det kan godt være, at Jojoe skal med ud og fiske. Hvis han var lyst, kan han komme med ud. Det må han selv om, siger Poul Jensen.
Han var selv kun en knægt, da han første gang var med en fisker på havet. Siden har han fisket langs Møns kyster i høj bølgegang og al slags vejr. Et job for rigtige mænd.