Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Farvel til fisk, hajer og hvaler
pensionisten
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 03:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Store dele af dyrelivet i verdenshavene er med rekordfart på vej til at uddø, viser ny undersøgelse


Fisk, hajer og hvaler er i overhængende fare for at uddø. Og det med en fart, ingen tidligere har forudset.

Mennesket har styret verdenshavene mod en biologisk katastrofe af hidtil uset omfang, skriver den engelsk avis The Guardian og citerer en ny undersøgelse fra International Programme on the State of the Ocean (Ipso).

Masseudryddelse er nu 'uundgåeligt', lyder undersøgelsens dystre konklusion.

Resultaterne er chokerende. Når vi set på de samlede effekter af, hvad mennesket gør ved havene, viste udfaldet sig at værre langt værre, end nogen af os havde troet, siger Alex Rogers, forskningsdirektør bag undersøgelsen, til The Guardian.

Effekterne vil ses i vor levetid

Det er nødvendigt omgående at få nedbragt det globale CO2-udslip svarende til de mest ambitiøse mål, siger Ipso. Desværre vil det ikke engang forhindre, at verdenshavene bliver alvorligt ramt af klimaforandrinegr midt i dette århundrede, lyder budskabet.

Blandt de hovedskyldige for havenes kritiske tilstand nævnes; overfiskeri, forurening, gødning fra landbruget, forsuring af havene som følge af det voksende globale CO2-udslip - de heraf følgende temperaturstigninger er desuden med til at ødelægge havenes koralrev.

Ifølge ekspertpanelet bag undersøgelsen har de udfordringer, verdenshavene står over for, tidligere i Jordens historie skabt masseudryddelser af andre dyrearter.

Det er en yderst alvorlig situation. Vi står over for konsekvenser for menneskeheden, der vil få betydning i vores levetid, vores børns og fremtidige generationer, siger Oxford-professor Alex Rogers.

FN's forsøg på at redde verdenshavene er ifølge undersøgelsens forfattere mislykkedes fuldstændigt.

Denne sørgelige alarmerende 'nyhed' om vores smukke planets forfald, er læst på http://ekstrablad...575585.ece
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 05:05
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1814
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Ja, det er rigtig sørgeligt.
Men "de høje herrer" har nu været mange år om at finde ud af det, selvom der med mellemrum er blevet skrevet en del om det.
Os andre der er opvokset ved og med havet har kunnet se det de sidste 40år.
I mine drengeår kunne jeg gå ned til stranden og fange både isinger-skrubber-rødspætter- ål og torsk, samt i sæsonerne ørred-laks samt de sjove hornfisk. Torskene kunne godt være op til 2-3kg., hvilket var en fin størrelse fra strand.
Dette var en herlig fritidsbeskæftigelse, som samtidig gav mad på bordet og holdt en væk fra fristelserne i byerne.
I dag er der kun krabberne tilbage, og det i overflod da deres naturlige fjender torsk og fladfisk er borte.
Det er rigtig synd at børn i dag ikke kan få samme herlige oplevelser ved at hale en fisk i land, som vi andre kunne.
Om det er overfiskeri,- det tvivler jeg en del på, især i de indre danske farvande. Der har fiskeriet til dels reguleret sig selv. Var der for lidt af en art, ja så omstillede man selvfølgelig til en anden art for at det kunne være rentabelt.
Man kan sagtens se at den store synder er forurening med diverse kemikalier og næringsstoffer, der ved nedbrydning opbruger ilten i havet, især ved bunden. Om det så er landbruget eller industrien, det slås de jo gevaldigt om. Jeg tror de er lige gode om det, for hvor der er profit at hente skider man på alt andet. Så i bund og grund er den største synder: BEGÆRLIGHED.
Hav en god dag,-Anton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 13:08
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1733
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

BEGÆRLIGHED. og uvidenhed ,dumhed Angry
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 14:09
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Jeg kan kun give jer ret i jeres anklage om misbrug, og jeg er overbevist om at jorden nu er træt og reagere på den eneste måde den kan, nemlig ved at regenere sig selv som så mange gange før !!

For en halv time siden så jeg i Tv at der igen har været et jordskælv i Japan, denne gang på 6.7 nord for tokyo et eller andet sted.

Og det er jo ikke det eneste i år, over hele jorden går det galt med jordens sure opstød der for mig er et tegn på dommedag !! Ja ja jeg er måske sortseer, men fakta fortæller altså at jeg ikke er helt galt på den, 2010 havde rekorden i naturkatastrofer som krævede mange liv jorden rundt. Vi hiver resurcer op af jordens indre i en fart man kan blive svimmel af at tænke på, og hvad giver vi tilbage ??

Ikke en skid ud over det som for naturen ikke er sundt, giftige kemikalier der skal gøre vores hår blødt, og farvestoffer til den røde magelige sofa, vor herre bevares hvor er vi betænksomme !!

Min spådom er at der såmænd ikke går så lang tid før det bliver rigtig slemt, jeg interesserer mig meget for naturen og læser en masse artikler om alt muligt der har med den at gøre, og det ser sgu ikke for godt ud hvis man skal tro videnskabsmændende der rent faktisk har vist at de har ret. Da de kom med den vilde påstand om at indlandsisen ville smelte langt hurtigere end pengemændende ønskede, blev de høvlet ned i smudset, og hvor meget er der tilbage af indlandsisen i dag ???

Der bliver brugt så mange milliarder at jeg ikke engang kan stave til det, på at sende raketter ud i rummet for at studere stjernene som vi ikke forstår. Hvorfor helvede gør vi det når vi ikke engang forstår jorden som vi bor på og dens rytme, og ikke mindst dens protest ?? tåber til hobe.....

Nu er vi 3 der har givet udtryk for vores bekymring, er der virkelig ikke flere der bekymrer sig for fremtiden ???
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
freja
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 14:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
 Status: Offline

Interessant kunne det også være, at tænke lidt over hvad sker med vores jord, når solen om, - ganske vist mange år har opbrugt sin brint.

Når al brinten er opbrugt vil den uundgåeligt svulme op og det i første omgang, med høje temperatur til følge, men på sigt vil det vel, betyde et endegyldigt farvel til alt liv på jorden, idet de omkringliggende planeter nødvendigvis vil blive som en kosmisk kummefryser.

Tidshorisonten er ganske vist uden for de flestes fatteevne, men alligevel, kan vi være med til at fremskynde processen, ja jeg tænker og spørger bare.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 14:55
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3825
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Jo pensionisten, vi er sikkert mange, men har kun minimal indflydelse på vanviddet.

Nu begynder de at bore efter olie på de steder der blevet isfri, på grund af forureningerne fra olien.

Det der undrer mig mest er om disse svin ikke har familie, børn, børnebørn osv. de er urolige for, jeg er urolig for den verden mine børn skal leve i.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
BentBP
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 15:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 162
Tilmeldt: 22.03.11
 Status: Offline

Hej .
Jo skipper , de har familie , børn og børnebørn , men det er de skide lige glade med , de vil se nogle penge , om så miljøet bliver ødelagt , det rager dem langsomt DanmarkThaiAngry
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
rinpoche
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 15:17
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 245
Tilmeldt: 24.02.09
 Status: Offline

Vi er vores egen værste fjende, og det bliver aldrig anderledes; det viser vores historie med al tænkelig tydelighed..

Der er ingen ende på de penge og ressourcer der med den største velvilje bliver bevilget til krigsførsel.

Mens andre knap så "sexede" formål har forsvindende lille appel.

Det er tydeligt, at vi er godt i gang med at save den gren over, som vi selv sidder på.

Som almindelig borger/forbruger bør man velsagten også et eller andet sted gribe i egen barm og erkende, at vi ikke selv er uden skyld.
Hvor megen ulejlighed gør vi os for at købe bæredygtige (mht forurening) produkter? I stedet for det billigste.
Hvor meget fossilt brændstof forbruger vi direkte eller indirekte? Osv.


Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 15:20
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1832
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

music Ja AL48 og man gik i Vandkanten og strøg rejer og spiste dem efterhånden og Krapper og Muslingerne op i en gryde der stod på primussen guf guf music
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
BentBP
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 15:24
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 162
Tilmeldt: 22.03.11
 Status: Offline

Hej rinpoche.
Du skriver " Der er ingen ende på de penge og ressourcer der med den største velvilje bliver bevilget til krigsførsel."
Ja det har du ret i , hvad bruger Danmark ikke lige for tiden , I Libyen , Afghanistan og nede omkring Somalia , det har vi råd til . men at tage os af de svage og dårlige her hjemme , det er der ikke råd til . DanmarkThai Angry
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
BentBP
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 15:24
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 162
Tilmeldt: 22.03.11
 Status: Offline

Ja det var tider , den gang sank .Grin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 15:28
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3825
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

I har ret, men hvad kan vi gøre for ændre på det, for ændringer skal der til, alt andet er utopi og rent selvmord.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
BentBP
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 15:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 162
Tilmeldt: 22.03.11
 Status: Offline

Sælg alt det krigsskrammel vi har ( alle de penge vi kunne spare ) , og bruge pengene på miljø og sundhed , inden det er for sent . DanmarkThai sarcasm
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 15:47
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3825
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Jo Paveraya, men hvem skal vi sælge det tilThumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
BentBP
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 15:50
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 162
Tilmeldt: 22.03.11
 Status: Offline

Til dem der vil slås , Amerikanerne , Al kaida ( stavet forkert ) Angry
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 15:59
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3825
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

De vil sgu slås allesammen, det er os fredselskende loverboys der knokler året rundt, for at se frem til en ferie i LOS, med små lækre siv der har forstået hvad det drejer sig om.

Alle de andre burde have været kvalt ved fødslen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
JackD
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 16:00

Bruger

Antal indlæg: 596
Tilmeldt: 07.02.11
 Status: Offline

freja skrev:
Interessant kunne det også være, at tænke lidt over hvad sker med vores jord, når solen om, - ganske vist mange år har opbrugt sin brint.

Når al brinten er opbrugt vil den uundgåeligt svulme op og det i første omgang, med høje temperatur til følge, men på sigt vil det vel, betyde et endegyldigt farvel til alt liv på jorden, idet de omkringliggende planeter nødvendigvis vil blive som en kosmisk kummefryser.

Tidshorisonten er ganske vist uden for de flestes fatteevne, men alligevel, kan vi være med til at fremskynde processen, ja jeg tænker og spørger bare.


Kære Freja, læs Martinus, og få sat lidt turbo på din bevidsthed!

http://www.martin...a/forside/

Vi glemmer at menneskets bevidsthed udvikler sig i takt med klodebevidstheden, selvom det går laaangsomt... Gaaaab!

Jorden er en levende organisme med bevidsthed og vil på et tidspunkt selv blive en sol, og når solen engang er brændt ud, så kan vi varme os selv.

Nok ikke sikkert at vi er her på det tidspunkt, der er andre mere spændende steder i universet at fortsætte vor uendelige kosmiske udvikling.

Selvfølgelig ikke i en fysisk krop som vi kender det her fra jorden, men et legeme i en højere vibration.

Mht. miljø- og naturkatastrofer, samt dyr der uddør, er det alt sammen med i den kosmiske plan for jorden, et pensum der skal læres så at sige.

Vi skal helt, helt ned i lortet førend vi fatter beskeden, desværre...

ved ikke
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
BentBP
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 16:02
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 162
Tilmeldt: 22.03.11
 Status: Offline

Hørt skipperGrin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 16:09
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Ja vi er nogle røvhuller er vi alle sammen uanset hvor meget miljøaktivist vi end måtte være, for vi tænker jo ikke i dagligdagen over hvad det egentlig er vi gør. Vi gisper når der en sjælden gang kommer en opfordring til at spare på plastikposer og gør hvad vi kan i en periode, men dén gode vilje holder sgu ikke så længe hvis vi skal være helt ærlige vel !!

Jeg gør, og du gør det. Sådan er vi jo vant til at være, totalt ubekymrede over hvor tingene kommer fra, og hvad det koster naturen i den sidste ende. Hvor længe har vi ikke hørt at tunfisk vil være uddød inden for 4 år, og får det dig til at lade være med at købe tun på dåse eller hvordan du nu køber fisk ??

Næh vel.......

Vi er fanget i en skide ond spiral der ender med vores undergang på grund af vores trang til alt det der ikke gror i jorden og ikke 'koster' noget, for selvfølgelig gør det det. For der skal jo lige gødes med lidt kemikalier inden skidtet gror hurtigt nok og uden irriterende gevækster der forringer indtjeningen, den gødning siver så ned i grundvandet og i moder jord der er mættet. Den spiral har vi været i alt for længe uden at tænke over konsekvensen, så jeg spår stadigvæk at det er for sent !!

De skide penge som i også snakker om driver hele menageriet uden tanke på eftertiden, tanken om en grøn planet der er fredelig og behagelig at bo på eksisterer simpelthen ikke hos de mennesker der styrer spillet. Deres pis og deres store dyre konferencer hvor man diskuterer C02 udledning og fordeler kvoter er mafia agtige og er pis og papir, for hvor er gevinsten ved at et dansk fima der udleder for meget C02, sælger udledningen til en skide Inder med en skorsten lavet af tomme øl dåser med en brugt Netto pose som filter ???

Pis og papir der gør mig ked af at have børn, for deres fremtid ser ikke godt ud som det går nu. De kan ikke som da jeg var barn nyde alt det liv i havet, i vejkanten og i skoven som AL 48 også er inde på, alle de minder om et mylder af fisk og krabber i havet, samt alle dyrene i skoven kan man nu kun se på foto eller i en eller anden institutition for dyr der selvfølgelig koster penge at gå ind i.

Og den kommende miljø konferennce i Phuket får mig til at græde snot af både grin og sorg, for er der nogen der sviner og skider på alle regler omkring forurening, er det sgu Thailand. Tag en af de pengefikserede bureaukrater i hånden og vis ham Bangkoks gader i 6 minutter og spørg ham så om hvad han vil gøre !!!!

Fup og svindel hele molevitten sir jeg bare........
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-06-2011 16:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3825
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Problemet er at der ved at være for mange mennesker på kloden, i forhold til hvad naturen kan bære.

Kineserne var de første til at erkende det.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Pengeombytning ???? Farvel til 1.000-kronesedlen Nyheder på dansk 2 01-12-2023 10:26
Forskere finder 11 fisk, der potentielt kan færdes på land Nyheder på dansk 1 17-09-2020 16:42
Slaver fanger fisk i Thailand Skik og brug 11 04-01-2018 09:26
Bedårende gul boksformet fisk fundet i Thailand Syd Thailand 1 28-04-2017 09:01
Afgående ambassadør Mikael Winther får sagt farvel De fastboende 10 27-08-2016 13:59

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.21 sekunder | 100,564,302 Unikke besøg | jQ Blog