Bruger
Antal indlæg: 1138
Tilmeldt: 26.03.09
Status:
Offline
|
http://www.busine...704160147/
Af Laurits Harmer Lassen Fredag den 17. april 2009
SAS skærer i øjeblikket ind til benet,
men det er samtidig nødvendigt med aggressive priskampagner,
en offensiv over for mindre virksomheder og nye initiativer,
der gør det mere enkelt at rejse.
Det mener SAS-koncernens kommercielle direktør, danske Lars Sandahl.
SAS skal være aggressiv og sparsommerlig på samme tid.
Selv det kriseramte flyselskab skal spare store milliardbeløb,
skal der nemlig samtidig være plads til at deltage offensivt i en hård
priskonkurrence på lavprisbilletter og udrulle nye kampagner over for især mindre virksomheder.
Sådan lyder meldingen fra SAS-koncernens kommercielle direktør,
danske Lars Sandahl, i sit første større interview med et dansk medie,
efter at han i februar udskiftede jobbet som adm. direktør for SAS’
interkontinentale ruter med en plads i SAS’ topledelse.
Lars Sandahls udnævnelse som kommerciel direktør faldt sammen
med lanceringen af den store strategiplan Core SAS, der bl.a.
indebærer besparelser for fire mia. svenske kroner, massevis af
rutelukninger og 3.000 afskedigelser.
Planen skal hjælpe SAS gennem den måske største krise i selskabets historie,
men det er afgørende for SAS ikke blot at tænke defensivt, mener Lars Sandahl.
Vi har ganske rigtigt lukket en del ruter og skåret i frekvenserne for
at tilpasse os efterspørgslen, men til gengæld vil vi være aggressive
på prissiden og med andre initiativer alle de steder, hvor vi vælger at konkurrere,« siger han.
Lars Sandahl henviser bl.a. til, at SAS for nylig har solgt 650.000
lavprisbilletter som led i en større kampagne.
Det store spørgsmål er, om selskabet, der er plaget af langt større omkostninger
end lavprisselskaberne, skyder sig selv i foden ved at gå aggressivt ind i lavpriskonkurrencen
i en periode, hvor det er tvingende nødvendigt at fremvise resultater her og nu.
Det afvises ikke overraskende blankt af Lars Sandahl.
SAS får kamp til stregen
Lars Sandahl ønsker ikke at opstille en komplet liste over de planlagte aktiviteter,
men en af målsætningerne er at erobre en større del af flytrafikken
blandt mindre og mellemstore virksomheder.
Mens SAS har en omfattende vifte af bonusprogrammer for store virksomheder
med mange flyrejser, har tilbuddene nemlig ikke været overvældende til mindre virksomheder.
»Vi vil indføre et struktureret loyalitetsprogram for mindre
og mellemstore virksomheder, så både selskaberne og de enkelte medarbejdere får bonus,
når de bruger os. Det kan både handle om bonuspoint og andre ting som f.eks.
at få adgang til »fast track« og arbejdsområder i lufthavne,« siger Lars Sandahl.
SAS får dog også på dette punkt kamp til stregen,
da flere lavprisselskaber har et erklæret mål om at vokse sig større på erhvervstrafikken.
Samtidig har flere analytikere påpeget, at SAS’ nedskæringer på
turistruterne kan give lavprisselskaberne styrke og appetit på at bevæge
sig mere ind på markedet for forretningsrejser.
»Der er forskellig efterspørgsel i forskellige perioder, og kampagnerne
skal kun udrulles i perioder, hvor efterspørgslen er relativ lav.
Hermed kan vi få belægningen i vejret i de stille perioder, og vi vil samtidig markere,
at vi – trods vores stigende fokus på erhvervskunder –
stadig har meget at tilbyde fritidsrejsende,« siger han.
Massevis af spareplaner
Blandt de absolutte topprioriteter hos Lars Sandahl er desuden punktlighed
og enkelthed. Sidstnævnte dækker bl.a. over mere enkle booking-redskaber,
f.eks. SMS-booking og check-in samt muligheder for at bruge mobiltelefon
som boardingkort. SAS har netop indført et system,
så kunderne kan få sendt en stregkode til mobiltelefonen,
der så blot skal scannes af en maskine i lufthavnen, før man stiger om bord.
Spørgsmålet er, om blandingen af offensive tiltag og voldsomme
besparelser kan føre SAS gennem krisen i en tid, hvor luftfartsbranchen
bløder og stadig flere kunder vælger lavprisflyvninger.
SAS har det seneste årti gennemført spareplan efter spareplan kombineret
med nye forretningstiltag, uden at selskabet er blevet lønsomt.
Lars Sandahl er ikke desto mindre optimist denne gang:
»Det er meget store processer på mange forskellige områder,
der nu bliver implementeret. Jeg tror, at kombinationen af besparelser,
offensive tiltag og et koncentreret fokus på kernemarkederne er vejen gennem krisen,« siger han.
bamsen |