Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen 05.12.2010 Bangkok
pensionisten
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-12-2010 03:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1146
 Status: Offline

05.12.2010 Grand Palace Bangkok

Godmorgen Dagbog.

www.thai-dk.dk/penfoto/7/102.jpg

Kongens fødselsdag lokkede fra morgenstunden, så kameraet og mig var klar til kampen.. hej

Men det blev en lidt anderledes oplevelse end jeg havde regnet med, for da jeg kom ned til Pieren og havde ventet en halv time på en færge uden at der var sket noget, blev jeg reddet på stegen af en Inder eller Pakistaner der fortalte mig at der ikke sejlede nogle både i dag ved ikke

Nu stod jeg ellers lige der og hyggede mig med min musik i ørene og havde det pragtfuldt mens jeg kiggede på trafikken på floden mens solen langsomt varmede alt op og prøvede at skære sig igennem laget af smog som er slemt her, trafikken var dog lidt begrænset i dag så jeg kun så de færger der sejler på tværs af floden men tænkte ikke mere over det ny som jeg er !!
Men nu jeg er stædig og ikke ville overgive mig, fandt jeg en taxi der kørte mig ind til Grand Palace.

Trafikken var meget minimal da jeg gik fra hotellet og ned mod floden, men den tiltog til det vanvittige lynhurtigt. Alt på vejen var selvfølgelig pyntet og var et flot syn, folk var i pænt tøj og var glade og smilende mere end normalt, men for hulen der var mange af dem i dag music

For mig der er helt ny her i byen, anede jeg intet overhovedet om paladset. Endnu et turist sted tænkte jeg og var ikke bekymret selv om jeg var alene afsted i dag. Men jeg begyndte at få lidt negative tanker mens vi kørte, vejene var fyldt til bristepunktet af biler som som vanligt kørte som om de havde stjålet den, så det var en spændende tur Grin

www.thai-dk.dk/penfoto/7/006-1.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/7/010.jpg

Men hold op jeg savner noget information, eller en Thaidame Love

For jeg havnede i noget jeg slet ikke havde forstillet mig, slå mig hvis i vil når jeg påstår at der var en million mennesker der hvor jeg blev sat af. En kødrand af mennesker i 360 grader overalt hvor det var muligt at stå, og alle kiggede i samme retning og stod med gule flag sammen med det Thailandske mens de snakkede fanden et øre af.

Om morgenen havde jeg set en parade i Tv på grund af alt det her halløj, og af en eller anden grund var jeg nu havnet nøjagtigt samme sted !!

Soldater, politi og andet var alle vegne med skarpladte våben, og alle var meget opmærksomme og noget stamme i betrækket mens de overvågede området med de strenge blikke under den nypressede kasket. Folk stod på tæer og var ikke specielt kede af at skulle skubbe eller mase, så der var gang i den.

www.thai-dk.dk/penfoto/7/011.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/7/015.jpg

Men som sagt anede jeg intet om hvad der skulle ske, men noget måtte der jo ske nu jeg havde set det samme sted i Tv, så jeg gav det en chance og fulgte villigt med da afspærringen jeg stod bag ved blev rykket frem så der kunne være flere mennesker. Og dem som rykkede frem i forreste række hvis man kan kalde det sån, lagde sig på knæ med deres flag i hånden og stirrede ret frem hvor der absolut ikke skete en skid ked

Men jeg blev belønnet senere med min stædighed, min første indskydelse var at komme væk hurtigst muligt. For så mange mennesker gir mig myrekryb og er ikke noget jeg er glad ved, overalt uanset hvor jeg kiggede var der sindssygt mange mennesker. Folk stillede sig på alt der var til rådighed for at få et godt udsyn og så utroligt glade ud.

Et forsøg på at komme helt frem i rækken af mennesker mislykkedes da en soldat meget råt sagde, falang gå væk, ingen billeder !!

Så jeg gik tilbage til det første sted jeg stod og hvor der lige pludselig skete noget, lang langt væk kom der nu biler. Folk kastede sig ned og viftede ihærdigt med de flag de havde og sagde noget på Thai jeg ikke forstod, så jeg kiggede selvfølgelig med hej

En kortege af biler nærmede sig stedet hvor jeg stod mens stemmerne blev højere og højere som en slags messe, og så slog det den gamle her Grin

Det er sgu da kongen der kommer !!

Lidt Tv har jeg jo set selv om det ikke siger mig noget, og det slog mig pludseligt at når kongen i den tilstand han er i nu, bliver transporteret rundt i en van!! Og sådan en kom trillende mens folk i respekt lagde sig mere og mere ned, og her var jeg hurtig med det nye kamera. Jeg slog det over på film og prøvede så godt jeg kunne der hvor jeg stod at få optaget noget, og den stigende messen gav mig gåsehud mens alt det her skete .

Og ganske rigtigt kunne jeg senere se at kongen sad i vognen, kun 20 meter væk sad den mest tilbedte person i Thailand mens jeg stadig havde mine tvivl om hvad der egentlig skete ved ikke

En kanon oplevelse jeg er glad for at have oplevet selv om man kan se bedre billeder på Tv , men jeg var der.....

Og som det sker med damer var det hele overstået på et øjeblik, øjnene i de ansigter tror jeg aldrig jeg glemmer, var fantastisk at opleve. De så noget som for dem er gudeligt, ansigterne var et stort smil mens armene stadig var højt hævet viftende med flagene, et tankevækkende syn jeg var meget glad for music

Men som sagt var det slut med underholdningen, og så var det at det ikke blev så muntert mere. For de mange mange mennesker sammen med mig skulle videre. Jeg anede stadig ikke helt hvad der skete og fulgte med strømmen af mennesker der endte med at blive som en sildestime, der var så mange mennesker at vi gik i gåsegang. Folk bagfra jokkede på skoene så man ikke kunne gå samtidig med at man blev skubbet fra alle sider, så det var skidt.

Og ærligt havde jeg ikke så mange andre muligheder end at følge strømmen hvor den så end måtte ende, så endelig efter en lille time nåede stimen og mig ind i selve Grand Palace hvor alting blev meget værre !!

www.thai-dk.dk/penfoto/7/023.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/7/024.jpg

De 'små' indgange ind til Grand Palace hvor jeg endte kunne slet ikke klare presset fra alle de mennesker, så det var en pine at gå 2 centimeter i timen mens der blev skubbet bagfra uden mulighed for at komme frem. Solen stod på det tidspunkt stadig højt og bankede ned, selv Thaierne svedte tran og en ubehagelig duft bredte sig inden vi endelig kom igennem nåleøjet ind til paladset hvor der selvklart var lige så mange mennesker.

www.thai-dk.dk/penfoto/7/029.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/7/043.jpg

Og her fandt jeg hurtigt et sted at sætte mig ned for at komme ned i omdrejninger, og overalt hvor jeg kiggede var der mennesker. selv på statuer som normalt er fredede sad der mennesker der prøvede at få pusten igen. Hold op der var mange allevegne, militæret var ellers flittige til at jage folk videre også her uden held. Så hvis jeg blevet stående var det endt i endnu en sildestime, så jeg var sgu stolt over mit valg om at sætte mig ned og lade som ingenting selv om militæret jagede alle væk der satte sig ned..

Jeg var ærgelig fordi jeg ikke kunne tage de billeder jeg gerne ville, mit nye kamera har en feature hvor man kan fjerne mennesker fra motivet, men her er jeg overbevist om den feature var kommet til kort !!

Så jeg opgav faktisk at tage mere end de par billeder jeg har taget, det var slet ikke hyggeligt på nogen måde, så jeg må komme tilbage en dag og tage billeder Foto

Og så gik jeg !!

Jeg tog en beslutning om at jeg ville se den største liggende Buddha i Thailand og listede sammen med de tusind andre eller millioner andre ud igen og fandt en tuk tuk der kørte mig til Wat Po, jeg havde fået nok af så mange mennesker og ledte efter fred som jeg fandt her mens store skyer blokerede for solen der gjorde turen mere behagelig music

www.thai-dk.dk/penfoto/7/059.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/7/074.jpg

Og her fandt jeg freden igen, og jeg fik snakket med Buddha som fik mig ned på jorden igen. Et tempel er et tempel et eller andet sted og man kan altid finde fred hvis man ønsker det, og det gjorde jeg !!

Det blev en dejlig oplevelse for mig til trods for at der var mange mennesker, men det var langt fra det antal jeg kom fra i Grand Palace, så det var en fryd. Jeg brugte et par timer der med at gå omkring og kigge på stedet mens min snak med Buddha bundfældede sig!! Jeg læste at kongen havde skylden for det her tempel, for oprindeligt lå templet i Ayutthaya og var i en slem forfatning inden kongen kom til. Han beordrede en omfattende indsamling af skriftruller mejslet i marmor så folk kunne lære, og templet anses for det første universitet i Thailand på grund af det !!

Men nu nåede jeg grænsen og var nødt til at se vand igen.

www.thai-dk.dk/penfoto/7/125-1.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/7/117-1.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/7/136-1.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/7/135-1.jpg

Så jeg fandt på en eller anden måde vejen ned til floden hvor jeg brugte et par timer, men jeg blev skuffet må jeg indrømme. For der lå kun 2 pyntede skuder som sejlede frem og tilbage mellem et eller andet usynligt punkt, kun myndighederne i alle deres forskellige både og skibe susede frem og tilbage på floden. Og Thaierne havde okkuperet de bedste pladser tættest på vandet med deres tæpper og presseninger som gjorde det svært at tage ordentlige billeder. Men der var et herligt liv allevegne, folk sad som på en skovtur hjemme og hyggede sig hej

Men jeg blev også der et par timer fordi Per og mig jo har set rigtigt mange pyntede både de sidste par dage når vi sejler op ad floden til 'centrum', men dem så jeg desværre ikke her Græder

www.thai-dk.dk/penfoto/7/112-1.jpg

Så da jeg af en eller anden årsag kiggede på mobilen var der en besked fra Per der holdt en stilledag, han fortalte hvad han lavede som fik mig til at slutte dagen !!

Han sad og fedede den gjorde han den skurk, han sad med en kølig uden det rend af mennesker jeg var iblandt, så beslutningen var ikke så svær

Trafikken hjem var vanvittig, overalt hvor der var ledig plads var der mennesker. Busserne var fyldt til bristepunktet, tuk tuk'erne blev i dagens anledning læsset med 5 personer + det løse, taxierne kørte alt de kunne og var stadig bagud. Så her var mange mennesker overalt, men samtidig med at jeg af den grund var lidt negativ fordi jeg er mere til stille og ro, blev jeg mere og mere imponeret over hvor mange mennesker her var mens taxien kørte mig hjem igen.

Udturen kostede fra Nonthaburi 176 Bht som er en okay pris med det forbehold at jeg som udgangspunkt altid regner med at blive snydt, og det blev jeg også da prisen for hjemturen kun kostede 133 Bht, men hjem kom jeg med hjælp fra Per som fik en pige til at fortælle chaufføren at han ikke behøvede at køre til Svalbard griner

Og det blev så næsten afslutningen på en dejlig dag, min snak med Buddha gav mig et kick som stadig sad i mig da jeg mødte Per der ikke helt forstod mit gode humør. Vi lavede fis og ballade med kokken på hans stam som behersker hele 10 ord på engelsk, så det var herligt og vi havde det sjovt hej

Jannik var så flink at ringe og fortælle mig at der på Tv var live billeder fra floden som jeg hurtigt skyndte mig at tænde for, utroligt så meget respekt Thaierne har for kongen og tankevækkende. Vanvittig flotte billeder fra floden mens der blev brændt fyrværkeri af, men endnu mere vanvittigt var det at Per og mig som snakkede sammen mens vi så Tv kunne høre bragene fra fyrværkeriet, og jeg havde nok ikke haft det så nemt med ryggen hvis jeg skulle stå op i så mange timer, så det er okay !!

Så en rigtig herlig dag med mange forskellige oplevelser i alle ender !!

Billederne som jeg syntes ser underlige ud og som har taget en time at uploade via telefonen kan ses her http://s657.photo...n/Bangkok/

Så i dag har jeg mere end normalt behov for at takke Buddha, han giver mig en nogenlunde tålelig hverdag hvad smerterne angår. Men han giver mig også så mange positive oplevelse der gør min hverdag utrolig god i forhold til mit tidligere liv hjemme, tusind tak for det Buddha... godag

www.thai-dk.dk/penfoto/7/Bangkok/110.jpg
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
islander
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-12-2010 05:54
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 140

Hej Pen.
Da du nu var på Wat Po, hvorfor benyttede du ikke lejligheden til at få givet kadaveret, en overhaling.
Wat Po skolen ligger lige til højre for den liggende Buddha. Fysisk og mentalt en oplevelse music .
hilsen
islanderDanmarkThumbThai
Var forøvrigt lige 3 uger i Chiang Mai ( Loy Krathong/Yee Peng ) pragtfuld vejr - nul regn-men en temp. forskel på ca 40 grader da jeg kom hjem - ikke morsomt.
sank
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-12-2010 13:14
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1828

Foto Ja have du gået lidt nord på langs floden var du hurtigt kommet til Bagpakkerne. og du må over og se på Kongens Både ? mener dog det koster 500 ??? at få lov at Foto men der er meget du skal nå Grin
pensionisten
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-12-2010 00:56
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1146

Hej Islander, alle vegne ved skolen var der afspærrings tape og vagter der stoppede folk der forsøgte at gå nogle andre steder end den rute vi blev gennet hen ad, så der var ingen muligheder for at gå ind nogle steder desværre, jeg må prøve det næste gangThumb

Myndighederne anslår at 1.5 million mennesker opholdt sig ved floden den dag, så det var ikke nemt at komme nogle steder hen nu bådene ikke sejlede, så uanset hvor jeg gerne ville hen måtte jeg kæmpe med taxier der sagde nej til turen !!

Puha jeg har travlt griner

Nu er de sidste billeder endelig kommet op..
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Gå til debat:

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Bangkok Central Thailand 340 18-11-2024 10:53
Monopoly: Bangkok Edition Skik og brug 1 10-11-2024 17:29
The Royal Barge Procession in Bangkok Discover Thainess 2 27-10-2024 10:37
Thailand, old Bangkok Central Thailand 6 26-09-2024 17:05
SAS tilbyder fra januar 2025 daglige flyvninger mellem København og Bangkok Flyselskaber 1 19-05-2024 08:37

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768