Antal indlæg: 426 Tilmeldt: 16.04.09 Status: Offline
Janteloven, mange danskere tror at det var forfatteren Sandemose, som opfandt Janteloven ved at beskrive sit livet, og de regler han følte der gjaldt på Morsvoksede op.
Men nej da, glem alt om at Janteloven er lavet i Danmar, nej den er Thailandsk, og hvis det ikke holder vand, så er den i hvert fald stensikkert lavet et andet sted i Asien.
En højtuddannet thai mand fortalte mig en gang, at thailændere, når de møder hinanden, eller dig for den sags skyld, vurderer og placerer dig ind i et socialt ranking system, det tager dem fra 10 sekunder til et par minutter.
Og at de reelt kun knytter sig til folk, som er på nogenlunde samme niveau.
Parteneren til thailændere, specielt udenlandske mænd, som går rundt med en thai kvinde, ryger med i vurderingen, får din kæreste en høj vurdering, løftes du med op.
Får din thai partner en lav vurdering, så ryger du med ned.
Det kan godt være at de smiler meget, ikke mindst til dig, men det er måske bare overflade, eller såkaldt Thai Kultur.
Jante loven er lige så meget thai, som de ris du spiste i går.
Tropiske hilsner
Aaby
Antal indlæg: 84 Tilmeldt: 17.09.10 Status: Offline
*SS*
Det er rigtig spændene at surfe rundt på div thai forums, og læse om folks erfaringer, historier, meninger og holdninger. Jeg startede for lidt over 5 år siden, og havde på det tidspunkt ikke været i thailand, men chattede med en veninnne derfra.
Og siden har jeg været i thailand et par gange, boet på turist steder, været i bar miljø, boet privat hos den rige familie, og hos den fattige risbonde familie nord/øst på. lært mange mennesker at kende, og har gennem hele forløbet bare været mig selv, og har ikke oplevet noget snyd, sure miner, falskhed eller des ligende.
Warlock skrev:
*SS*
Det er rigtig spændene at surfe rundt på div thai forums, og læse om folks erfaringer, historier, meninger og holdninger. Jeg startede for lidt over 5 år siden, og havde på det tidspunkt ikke været i thailand, men chattede med en veninnne derfra.
Og siden har jeg været i thailand et par gange, boet på turist steder, været i bar miljø, boet privat hos den rige familie, og hos den fattige risbonde familie nord/øst på. lært mange mennesker at kende, og har gennem hele forløbet bare været mig selv, og har ikke oplevet noget snyd, sure miner, falskhed eller des ligende.
Bare lige et synspunkt fra min side
Ha en god dag ;-)
Lyder meget fint, Warlock!
Vil godt lige spørge, om du selv mener, at du efter to besøg kan læse thaiernes og eller andre asiateres kropssprog og signaler.
Har du eksempelvis allerede hørt om den p[stand, at thail;ndere har et smil til hver af de snesevis af situationer, der opstår i deres hverdag. Alle.
Og jeg kan så forstå, på toppen af det hele, at du ikke har lagt m;rke til de sociale lagdelinger, der er i det thailandske samfund.
Tropiske hilsner
Aaby
aaby skrev:
Warlock skrev:
*SS*
Bare lige et synspunkt fra min side
Ha en god dag ;-)
Lyder meget fint, Warlock!
Ja og endnu et bevis kommer frem, i janteloven: "du skal ikke tro du er noget".
Og nej det gør jeg heller ikke, men konstanterer kun hvad jeg oplever, ja ja, der kan tales om erfaringer, erfaringer mm.
Vi er allesammen meget forskellige, og det kommer tydeligt frem, når man læser div. thai forums, og tak for det, at vi ikke er ens, men der er nok en forskel, på hvordan man takler tiden man spenderer i et andet land på ferie eller hvad man nu laver.
og hvordan man oplever tingene omkring sig.
gider sq ikke forklare mig selv, take it or leave it, jeg har ihvertfald fra starten oplevet det dejlige land fra en anden indgangvinkel end de fleste oplever på den tid, jeg har spenderet i thailand.
forsat god dag til alle ;-)
Vil godt lige spørge, om du selv mener, at du efter to besøg kan læse thaiernes og eller andre asiateres kropssprog og signaler.
Har du eksempelvis allerede hørt om den p[stand, at thail;ndere har et smil til hver af de snesevis af situationer, der opstår i deres hverdag. Alle.
Og jeg kan så forstå, på toppen af det hele, at du ikke har lagt m;rke til de sociale lagdelinger, der er i det thailandske samfund.
Det kan nogle gange være svært at lave en tråd, som bliver forstået.
Tag nu den her.
Jeg laver en tråd om at Janteloven er skabt i Thailand.
Jeg gjorde det, fordi jeg blev inspireret af den kendsgerning, at folk som hader DK, eller som i det mindste gerne vil væk fra Danmark, Jantelovens moder, rejser til et land i Asien, eksempelvis Thailand, hvor Janteloven er 30 gange værre.
Janteloven som placerer folk ind i grupper og roller, er alle vegne i Thailand.
Så kommer der svar, som handler om at man kun har haft gode oplevelser, osv. Fint nok. Og tillykke, men altså, tråden handler om klassesamfund, samfundopdeling, osv.
Jantelov.
Har i eksempler på, hvordan Janteloven fungerer i Thailand?
Det kunne være spændende læsning.
Tropiske hilsner
Aaby
Ja vi oplever nok alle janteloven på forskellige måder, nu har jeg rejst meget rundt i verden, og beskæftiget mig med mange forskellige ting, og ville blot nævne at jeg ikke har oplevet janteloven i thailand endnu. men jeg er jo også bare en grønskolling, som bare skal holde sin kæft, og lade de erfarne Thai expats komme til orderet.
Men jeg har skam oplevet janteloven mange gange i mit liv.
Antal indlæg: 3629 Tilmeldt: 20.02.09 Status: Offline
Warlock skrev:
Ja vi oplever nok alle janteloven på forskellige måder, nu har jeg rejst meget rundt i verden, og beskæftiget mig med mange forskellige ting, og ville blot nævne at jeg ikke har oplevet janteloven i thailand endnu. men jeg er jo også bare en grønskolling, som bare skal holde sin kæft, og lade de erfarne Thai expats komme til orderet.
det var/er en dårlig ide at holde kæft er du ny eller gammel i landet alle meninger tæller i min verden
jeg tror ikke der er ret mange der har oplevet janteloven i thailand
samfundet er et klasse samfund som danmark var for 50 år siden og vel stadigvæk er
thaierne lukker ikke fremmede ind i deres verden selv i familien kan det tage årevis at blive aksepetteret på godt og ondt
Antal indlæg: 144 Tilmeldt: 14.09.10 Status: Offline
Jeg oplever tit det med klasseforskel, min kone kunne/ville feks. aldrig indgaa et venskab med en som " ligger " under hende, og nej der er intet hoejroevet i det.
Hvis man har en skala fra 1 til 10 og man selv er en 7'er, saa er det vel begraenset hvad man har tilfaeldes med en 1,2,3,4,5, eller en 6'er......saa er der ogsaa dem som er i minus, dem ser man slet ikke.
Jeg er selv blevet smittet.
Selvfoelgelig eksistere janteloven her i Thailand, den er maaske bare pakket lidt paenere ind.
Warlock skrev:
Hvis du mener at nogen her i denne tråd har bedt dig om at holde mund, må du meget gerne komme med et eksempel på det!!!
Jeg har fulgt dig med glæde rundt i forums, du er guld værd for debatten.
Emner i tråde er en svær ting, men emnet var Janteloven.
Danskere klager over Janteloven i DK, og så smutter til et Thailand, hvor Janteloven er mange mange gange værre.
Det er da lidt af et paradoks. Er du ening i det, Warlock? Hvad mener du om påstanden`Er den helt hen i vejret, eller...?
Tropiske hilsner
Aaby
Kanchalee skrev:
Jeg oplever tit det med klasseforskel, min kone kunne/ville feks. aldrig indgaa et venskab med en som " ligger " under hende, og nej der er intet hoejroevet i det.
Hvis man har en skala fra 1 til 10 og man selv er en 7'er, saa er det vel begraenset hvad man har tilfaeldes med en 1,2,3,4,5, eller en 6'er......saa er der ogsaa dem som er i minus, dem ser man slet ikke.
Selvfoelgelig eksistere janteloven her i Thailand, den er maaske bare pakket lidt paenere ind.
Flot ramt, SUK. det er lige præcis det jeg mener. Hvis man hører til på trin 7, vil man ikke så gerne have noget at gøre med trin 4...
Det spændende er så, at andre på trin 7 ikke nødvendigvis deler opfattelsen af, at du eller din kone hører til på trin 7.
aaby skrev:
Warlock skrev:
Hvis du mener at nogen her i denne tråd har bedt dig om at holde mund, må du meget gerne komme med et eksempel på det!!!
Jeg har fulgt dig med glæde rundt i forums, du er guld værd for debatten.
Emner i tråde er en svær ting, men emnet var Janteloven.
Danskere klager over Janteloven i DK, og så smutter til et Thailand, hvor Janteloven er mange mange gange værre.
Det er da lidt af et paradoks. Er du ening i det, Warlock? Hvad mener du om påstanden`Er den helt hen i vejret, eller...?
Nej
nej da, nu ikke alt denne mistro, nej da, jeg er ikke sådan, blot kan jeg give dig ret et emne som janteloven er et emne, som er meget delikat :-D
Antal indlæg: 414 Tilmeldt: 27.01.10 Status: Offline
Kanchalee skrev:
Ja det må være svært, at bo og leve blandt fattigrøvene i Issan, og så også købe og sælge huse til og fra dem.
Er der ikke lidt (meget) dobbeltmoralsk i den slags?
Og hvis ikke det er højrøvet, at føle sig over dem som bor og lever som en selv,
ja hvem bedømmer om de mennesker ligger under hende? hvis det er hende selv, ja så er hun da enormt højrøvet.
Mange Thaier ser jo f.eks. det som noget meget dårligt, at være gift med en farang, det er til 1 eller 2 på skalaen.
Antal indlæg: 144 Tilmeldt: 14.09.10 Status: Offline
Vi lever ikke blandt fattigroeve som du nu kalder dem
Forretning og venskab har vel ikke noget med hinanden at goere, saa derfor ej dobbeltmoralsk. ( Dem du kalder fattigroeve, tror jeg ikke har moent til at handle huse i den prisklasse, har dog haft folk som gerne ville leje et hus til max. ฿ 2000 pr. md. )
Hvem der bedoemmer hvem ,hvad og hvorfor og om hvem der ligger hvor paa skalaen, det er det nemmeste i verden, det tager en samtale paa under 10 min.
Ja, der er en del Thai'er der ser ned paa det at vaere gift med farang, dem der ser ned paa den slags, hvor mon de ligger paa skalaen ?
Antal indlæg: 681 Tilmeldt: 30.06.09 Status: Offline
Jeg ved det ikke rigtig.
Men er der ikke forskel på Jante lov og Hiraki. ?
For som jeg opfatter det findes begge dele i stor udstrækning i Thailand.
Sjovt nok er det ofte dem som har alle odds mod sig der skal råbe højt om hvor godt det hele er.
Men det er vel bare et forsøg på at glemme virkeligheden.
dkth skrev:
[quote][b]
Mange Thaier ser jo f.eks. det som noget meget dårligt, at være gift med en farang, det er til 1 eller 2 på skalaen.
For knap tyve år siden, på Koh Samet, var der er midaldrende thaikvinde som kaldte faranger for behårede aber, som ikke i sin vildeste fantasi kunne drømme om at dele seng med.
Jeg tror at det thailandske smile system snyder mange turister og expats.
Velviljen overfor udlændinge kan ligge på et meget lille sted.
Oops, kommer lige i tanke om sagen om den store thailandske tennisstjerne, hvad var det nu han hed, som havde en "halv farang" en thai sangstjerne som kæreste.
Den voksne tennisspiller og miltimillionærs mor gik ud til pressen og sagde noget i stil med dette: "Urent blod som min svigerdatter- det kan i glemme alt om. Vi skal ikke have urent blod i vores familie".
Tropiske hilsner
Aaby
aaby skrev:
[quote]dkth skrev:
[quote]
Den voksne tennisspiller og miltimillionærs mor gik ud til pressen og sagde noget i stil med dette: "Urent blod som min svigerdatter- det kan i glemme alt om. Vi skal ikke have urent blod i vores familie".
Ja de fleste vælger at se verden med de briller man har taget på. ((2((
Antal indlæg: 414 Tilmeldt: 27.01.10 Status: Offline
Kanchalee skrev:
Vi lever ikke blandt fattigroeve som du nu kalder dem
Forretning og venskab har vel ikke noget med hinanden at goere, saa derfor ej dobbeltmoralsk. ( Dem du kalder fattigroeve, tror jeg ikke har moent til at handle huse i den prisklasse, har dog haft folk som gerne ville leje et hus til max. ฿ 2000 pr. md. )
Hvem der bedoemmer hvem ,hvad og hvorfor og om hvem der ligger hvor paa skalaen, det er det nemmeste i verden, det tager en samtale paa under 10 min.
Ja, der er en del Thai'er der ser ned paa det at vaere gift med farang, dem der ser ned paa den slags, hvor mon de ligger paa skalaen ?
Nu er et med nedgørelsen af mennesker der bor i isan noget jeg har læst på nettet, (gæt selv hvem der skrev det) derfor
kaldte jeg em fattigrøve, men mange har både 1 og 2 piger der arbejder på turiststeerne og laver rigtig mange penge, også fler end de fleste pensionister fra Europa kan diske op med.
Og hvor er det lige du mener at en samtale på under 10 min. skulle give nogen ret til at bedømme andre mennesker.
( det må da være noget med storhedsvanvid, at mene den slags.)
Så mange ting her i Thailand handler ikke om hvor dygtig og klog du er, men hvad har du af penge.
Så om det kan kaldes janteloven er vel tvivlsom, men vore koner er ikke meget i øjnene på de rige Thaier, og det uanset hvilken udannelse vore koner har.
dkth skrev:
Og hvor er det lige du mener at en samtale på under 10 min. skulle give nogen ret til at bedømme andre mennesker.
( det må da være noget med storhedsvanvid, at mene den slags.)
Det er de lokale, som magter den kunst. De putter hinanden ind i kasser p[ mellem 30 sekunder og 10 minutter.
De bedømmer dit sprog, m[den du klæder dig på, de mennesker du kender, dit arbejde, din uddannelse, dine forældre, din farangmand, eller det der er værre, osv osv.
Tropiske hilsner
Aaby