Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen 13.09.2010
pensionisten
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2010 06:22
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1146
 Status: Offline

13.09.2010

Godmorgen Dagbog.

www.thai-dk.dk/penfoto/9/DSCF0218.jpg

Denne her solopgang er bare så flot, så jeg var nødt til at tage et par billeder af den

Tiden står lidt stille for øjeblikket, en træsplint eller et stykke træ har fået mig til at spille invalid og humpe rundt på et ben. Båden skulle tømmes for vand efter en ordentlig omgang regn, og jeg gled på de alge belagte bundbrædder i båden. For hulen der var ikke ret meget Batman i mig da jeg hev noget ud af foden, og blodet kom væltende meget upraktisk ud af foden nu jeg sad ude i båden ved ikke

Men jeg satte en finger på såret og fik tømt båden, jeg var alligevel nødt til at stoppe blodet inden jeg gik ind igen. Så jeg sad en halv time og havde ondt af mig selv og tænkte over hvor typisk det var !!

Nu har jeg vadet hundredvis af kilometer på bare fødder på veje, strande og klipper uden uheld. Og så skulle jeg lige lave det nummer i båden sarcasm

Nå, pyt med det. Jeg havde alligevel brug for en lille pause oven turen til Bangkok som var en hurtig beslutning, Pen som efter sine fridage blev sparket ud af Patt da hun startede igen. Det vil sige, hun fik valget mellem mig og shoppen. Og jeg må åbenbart være mere interessant end shoppen, for hun ringede kun et par timer efter jeg havde sat hende af, og ville hjem til mig godag

Men uheldigvis var Buddha ikke med hende den dag, for datteren ringede og fortalte at der havde været indbrud i huset. Så hun var meget bekymret og i dårligt humør og ville hjem for at se hvad der var sket. Så jeg tog en hurtig beslutning, hev hende op bag på biken og kørte til Nathon for at købe busbilletter til næste morgen som Pen blev meget glad for Thumb

På grund af det Retirement visa jeg skal søge om næste måned behøver jeg et brev fra Ambassaden i Bangkok der bekræfter hvem jeg er, og hvor meget jeg har i indtægt. Så jeg slog to fluer med et smæk fordi man skal møde personligt op på Ambassaden hvor jeg iøvrigt fik en utrolig flot behandling ThumbDanmark

www.thai-dk.dk/penfoto/9/DSCF0197.jpg

På Ambassadens hjemmeside kan man læse hvilke dokumenter der kræves, og at det tager 1 dag før papirarbejdet er overstået. Men jeg blev positivt overrasket over at få at vide at jeg da jeg kom til åbningstid klokken 9, kunne hente papiret klokken 11.30. Det holdt desværre ikke på grund af et møde så konsulen ikke kunne underskrive, men igen som en god service tilbød sekretæren at sende det anbefalet for 40 Bht. Så en vældig god oplevelse ikke mindst på grund af prisen for dokumentet som jeg havde fået at vide ville koste 3000 Bht, men jeg blev kun afkrævet 1000 Bht og var glad hej

Så det var med at komme tidligt op og være i Nathon klokken 7, men det som bekendt ikke noget problem, så vi var klar til tiden og gik ud på vejen for at finde en Songthaew. Mens vi stod der fik Pen øje på en munk på vej til Hua Thanon for at få mad af de lokale, og her så jeg en ny side af hende. De højhælede sko blev sparket af, og hun løb over vejen og lagde sig på knæ for munken der messede et eller andet og modtog 20 Bht af Pen. Dejlig oplevelse music

Så afsted det gik i den bus jeg fortalte Badedyr om, og den kan jeg kun anbefale. VIP bussen til 987 Bht var en fornøjelse uden lige, en chauffør der kørte utroligt pænt, og en bus der var i tip top stand og med en god service der gjorde turen rigtig god selv om den er lang. Undervejs får man gratis vand, juice, snacks og noget kageværk, så rigtig fint Thumb

13 timer tog den med 2 indlagte stop hvor man på første stop spiser gratis god mad, andet stop var 1 time fra Mo Shitt busstationen i Bangkok som er en stor 3 etages bygning hvor vi kom til ca 20.30 godt trætte begge to. Pen havde ikke sovet om natten af bare bekymringer og lignede udskidt æblegrød, men meget forståeligt !!

Og så ventede der ellers en fandens lang tur fra stationen til Langsit hvor hendes hus ligger, 360 bht kostede turen med en snakkesaglig gut der kaldte sig I som kørte som en idiot Grin

Og tak for kaffe et stort hus den her tøs har, jeg var for træt til at tage billeder, så jeg prøver at fortælle så godt som muligt !!
Venstre side af huset var en stor overdækket hal på små 15 X 7 meter, i stueetagen var der 3 værelser og tre toiletter, og på førstesalen var der også 3 toiletter og her 4 værelser med adgang fra en svalegang. Pen havde sagt at hendes 'room' havde 5 værelser og gjorde mig lidt forvirret da jeg så huset.

Men vi var slet ikke færdige, for højre side af huset var hendes 'room'. I stueetagen et kæmpestort rum på omkring 10 X 4 meter med en trappe op til førstesalen hvor der var soveværelse, moderne toilet, et rum til Buddha og en stor entre. Udenfor var her også en hal, men den her var lidt mindre end den anden og der var ikke så højt til taget. Og her var der udsigt til næsten endeløse marker med små søer hvor fisk eller frøer, hvad ved jeg, sprang rundt og hyggede sig når altså skarven ikke var på jagt, så meget idyllisk og stille. Kun lidt svag støj fra flyene ved Don Muang lufthavnen afbrød moskitoernes summen og frøenes kvækken, og stilhed er jo vigtig for mig, så det var en behagelig overraskelse music

www.thai-dk.dk/penfoto/9/DSCF0134.jpg

En lille spider jeg fandt ved min lille fiskedam

Og vi fik set hvad der var sket, og Pen drønede som det første op og tjekkede rummet til Buddha. Desværre havde tyvene stjålet så godt som alle hendes amuletter og statuer, men havde underligt nok ladet de mest værdifulde stå !! Æv hvor blev jeg ked af at se hende blive så ked af det, forklaringer om de enkelte amuletter fra hendes forældre der begge er døde, og fra hendes mand der døde for 6 år siden flød fra hende.

Men hun er en sej pige, selvfølgelig meget ærgelig og ked af det sagde hun det var okay. Hun havde Buddha i sit hjerte, og det kunne ingen tage fra hende !!

Tyvene havde rodet i alle hendes ting og smidt om sig med alt muligt, så det var et kedeligt syn. 3 tv var væk sammen med 3 anlæg og en masse andre ting fra opbrudte skabe. Så humøret var ikke så godt hos hende mens vi gik rundt og kiggede som tog en times tid på grund af husets størrelse. Så det var faktisk en lettelse at kunne gå i seng efter et tiltrængt bad, for vi kan kun snakke sammen på meget dårligt Engelsk som giver mange misforståelser, så jeg var tavs mens vi gik rundt.

Og efter 7 timers tiltræng søvn og vandrette position for ryggen efter den lange tur dagen i forvejen, vågnede jeg frisk ved 6 tiden som sædvanligt og fik en dårlig nyhed !!

Pen havde besluttet at tage datteren op til søsteren i Sakon Nahkon hvor Pen har 11 Rai land som søsteren dyrker ris på, og det skulle være nu. Taskerne var pakket og de ventede kun på at jeg fik nosset mig færdig så de kunne komme afsted, og hold kaje jeg blev gal rasendeAngry

Pen havde på Samui spurgt pænt om jeg ville tage værktøj med så jeg kunne forstærke og forbedre døre og vinduer, og selvfølgelig ville jeg det. Så jeg havde slæbt slagboremaskine, stiksav, vinkelsliber og et hav af andre ting der gjorde mig pukkelrygget hver gang jeg hankede op i kufferten med. Bestemt ikke nogen god besked at få nu vi lige var kommet, så mit humør var sgu meget dårligt. Men jeg havde jo stadig projektet på Ambassaden og ringede efter I, taxichaufføren fra aftenen i forvejen, og han kom efter en halv times tid hvor jeg bare stod og skumlede og kiggede ud over markerne.

Og som sagt fik jeg ordnet papirarbejdet der og fandt en undergrundsstation ikke så langt derfra og fandt langt om længe Mo Shitt igen, og heldet var med mig, for det var den sidste billet til VIP bussen. Og underligt nok var den den plads jeg havde tænkt på at købe !!

Bussen har i den ene side 2 stole, og i den anden enlige sæder. Og jeg havde planlagt at købe det bagerste af de enlige sæder fordi jeg så kunne lægge sædet ned uden at tage hensyn til nogen, så jeg var glad Thumb

Så da bussen kørte klokken 19.15 slugte jeg en kølig og en halv sovepille fra dyrlægen som fik mig til at sove som en sten til klokken halv fem næste morgen, i tide til en kop kaffe serveret af stewardessen inden vi nåede Donsak og færgen klokken 6 morgen. Lidt rundtosset oven på pillen og det der var sket havde sænket humør barometeret gevaldigt og alt så sort ud på vej hjem til Samui på et totalt fladt vand der ellers er godt for mig.

Jeg havde ikke snakket med Pen siden jeg tog taxaen fra hendes hus, og havde iøvrigt slukket telefonen for at kunne sove. Og indrømmet, jeg var rigtig ked af det. Nu troede jeg lige at det var lykkedes mig at finde en ordentlig pige, og så skete det her kedked

Så da jeg tændte telefonen på vej over vandet ringede hun, alvorligt ked af det fordi det var gået op for hende hvad hun havde gjort. Men hun havde kun tænkt på sin datters sikkerhed og intet andet, så det var en grådkvalt stemme der undskyldte i 20 minutter indtil jeg sagde okay, slap nu af.

14 dage før det her indbrud, var der indbrud i et kontor der ligger i stueetagen hvor der også var stjålet en masse. Det fandt jeg ud af da vi gik rundt, hun havde bare ikke fortalt mig det på Samui.

Jeg tror på hun er en ordentlig pige der bare gik i panik, for hun har siden ringet i døgndrift for at sikre sig at mit ja til at hun kan komme og være hos mig når hun kommer tilbage fra Isaan, og får sikret huset. Så det er min status med mit kærlighedsliv i øjeblikket, selv om Patt gennem Bat den gamle tøs, hver dag forsøger at få hende til at vende tilbage med løfter om en falang der vil betale Pen 30.000 Bht pr. måned vil Pen hjem til mig. Og det tager jeg som et godt tegn og læner mig op af det og ser hvad der sker !!

www.thai-dk.dk/penfoto/9/DSCF0227.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/9/DSCF0229.jpg

Puha, det var en hel masse. Og som sædvanligt skal jeg jo tænke over tingene, og gør det bedst når jeg arbejder. Og grundet foden som er hævet og øm ad helvede til og gør at jeg ikke kan gå min sædvanlige tur, er jeg nødt til at finde på noget andet. Så jeg har vasket hele huset ned indvendig efter først at have lukket mellemrummen mellem væg og loft hvor gekkoerne kom igennem med silikone. Jeg har intet imod dyrene, men de lange guirlander af lort der hænger ned af væggen er uundgåelige, og var jeg sgu træt af, så jeg har mast Sadgriner

Og så er jeg også gået lidt amok med min terrasse hvor jeg har omarrangeret blomster og planter, bygget en slags port ud mod haven og hængt nogle blomster op. Min land Lady var ved at tisse i bukserne af glæde, og gav mig straks lov til at gøre hvad jeg havde lyst til i hele haven hej

Og alt det her tænkeri er mundet ud i at jeg for fremtiden holder mig langt væk fra Lamai, jeg kan åbenbart ikke gennemskue folk fordi jeg tror på et bedste i alle. Så jeg kører kun til Tesco for at handle kød, og køber så grøntsagerne til det hjemmelavede mad i Hua Thanon. Så er der vel for pokker ikke nogen der kan skuffe mig som Patt gjorde big time. Selv om det er mig meget imod, har jeg selvfølgelig givet Pen nogle penge. Ikke noget stort beløb, men nok til at hun kan holde skruen i vandet. De penge jeg så gav hende anbefalede Patt hende til at beholde, og gå i baren og finde en falang !!

Hold kæft et dårligt menneske, selv Pen som selvfølgelig har en fortid af en eller anden slags, var chokeret. For Patt drøner rundt i hele byen og fortæller om hendes gode falang ven, mig !!

www.thai-dk.dk/penfoto/9/DSCF0155.jpg

Og farcen om støjmuren fortsætter, nu har en klog person bildt Land Ladyen ind at der skal bygges et afløb til 'alt' det vand som kommer i regntiden. Der er bare det ved det at vejen hælder til den modsatte side, og gør at vi aldrig har vand uanset hvor meget det regner !!

Byggeriet ser lige så solidt ud som hvis man bygger en bro til Tyskland, den ene betonkanon efter den anden læsser beton af hver dag og regningen stiger. Nu har Land Ladyen brugt 300.000 Bht og regner med at den samlede regning bliver på 600.000 Bht, så noget af en investering på grund af en mur !!

Især når den hverken er helt eller halvt færdig som i kan se på billedet.

Nå, jeg vil lige slutte med en lidt munter oplevelse jeg havde i forgårs aften.

I, taxichaufføren ringede og hyggesludrede og gav så røret videre. En spørgende stemme spurgte om jeg var Dansk, og det kunne jeg jo kun sige ja til mens jeg lige skulle omstille hjernen til det her. I havde taget dem op et eller andet efter at have været på det flydende marked, og kørte dem nu til hotellet. Han var åbenbart komme i tanke om at jeg var Dansk og mente at jeg ville snakke med de fremmede, og det gjorde jeg selvfølgelig selv om ham jeg snakkede med var meget forbløffet over pludselig at snakke med en Dansker. Men vi sludrede lidt, og jeg ønskede dem selvfølgelig en god oplevelse Thumb

Selv om jeg syntes jeg får mange tæv Buddha, vil jeg alligevel takke dig for det jeg får..........godag

Hjerne kan kalkulere, sjælen kan længtes, og hjertet ved hvad hjertet ved !!

www.thai-dk.dk/penfoto/9/DSCF0194.jpg
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bamsen
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2010 06:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1138

Davs Pen

Ja det er som sædvanligt dejligt at læse din dagbog.
Og så høre om dine oplevelser uanset hvad du laver Grin

bamsen
sol
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2010 10:21
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 247

www.thai-dk.dk/penfoto/9/DSCF0194.jpg

hvor er det foto taget
pensionisten
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2010 10:50
Bruger avatar

Bruger

Hej Sol.

Det er tager uden for min dør 06.23 i morges på Koh Samui.

Pen
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
sol
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2010 11:29
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 247

pensionisten skrev:
Hej Sol.

Det er tager uden for min dør 06.23 i morges på Koh Samui.

Pen

det er et virkeligt flot foto det må en oplevelse at vågne op flot taget Thumb
pensionisten
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2010 11:49
Bruger avatar

Bruger

Tro mig Sol, jeg løb så hurtigt jeg kunne da jeg kunne skimte himmelen fra stuen, kaffen blev glemt i farten nu der er så langt imellem sådan nogle solopgange.

Har du set de andre på Photobucket ??

http://s657.photo...

Nu mangler jeg bare nogle kunder i butikken, hvis bare en brøkdel af de mennesker der ser på mine billeder på Photobucket ville købe, var jeg glad.

I den uge jeg var på Bali, kiggede lidt over 29.000 på billederne fra turen. Men de er åbenbart ikke gode nok ked

Ha Ha......

Pen
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
pensionisten
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2010 11:53
Bruger avatar

Bruger

i657.photobucket.com/albums/uu300/Pensionisten/Morning%20Hua%20Thanon%20Koh%20Samui/DSCF0184.jpg

REKLAME griner

Pen.
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Fluen
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2010 13:22

Bruger

Antal indlæg: 54

Pensionisten, Pens hus ligger i Rangsit, der er ikke noget der hedder Langsit.
Punkt 2. Du behøver ikke at tage den lange tur til Bangkok hvert år dit retirementsvisa skal fornyes, en email med kopi af dit pas og kopi af indtægten er nok, ihvertfald hvis det er konsulen i Jomtien, der skal gøre arbejdet. Du får efter under en uge den nødvendige dokumentation med posten.
pensionisten
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2010 16:25
Bruger avatar

Bruger

Tak Fluen.

Jeg ved godt det ikke hedder Langsit, men Thaierne udtaler det som Langsit og ikke Rangsit.

Og med hensyn til Ambassaden er jeg bevidst om at det kun er første gang man ansøger om Retirement visa at man er nødt til at tage til Bangkok, De efterfølgende gange er det nok at besøge den Immigration hvor man bor, og for mig er det Koh Samui, nærmere bestemt Nathon.

Men jeg glæder mig til ikke at være nødt til at rejse hver 3 måned selv om jeg elsker at rejse og opleve, nu kan jeg gøre som jeg vil og når jeg har lyst driller

Men god information Thumb

Pen.
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
lindyras
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2010 16:31
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 735

Pen..

Det er godt at du kan styre dine LYSTERgriner

har du set min sidste PM...

LINDY
...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
pensionisten
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2010 17:07
Bruger avatar

Bruger

Ja jeg har set den Lindy, men jeg kan ikke finde hoved eller hale i den !!

Jeg prøvede på et tidspunk Google for at oversætte, men det store spørgsmålstegn i Pen's øjne fortalte mig at det vist ikke duede griner

Til alle jer andre, sendte Lindy mig et link til en side der oversatte Dansk til Thai og omvendt. Og det gik simpelthen ikke, isterninger her hedder vand hårdt(nam kang) og det magter oversætterne sgu ikke griner

Der er kun en vej at lære det på tror jeg, og det er den hårde måde, snak med Thaier selv om det er svært kat

Pen.

Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
lindyras
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2010 17:27
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 735

Ja men pen hårdt vand er jo iis du må lade fantasien få frit spil..kat

Har sendt dig en PM

lindy
...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
Fluen
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-09-2010 00:10

Bruger

Pen, du skal een gang årligt, stadig aflevere indtægtserklæring oversat af ambassade/konsulat, ellers kan immigrationen jo ikke se om du opfylder kravene til retirementvisa.
pensionisten
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-09-2010 02:10
Bruger avatar

Bruger

Jeps, og det glæder jeg mig til at kunne nøjes med Thumb

Jannik har bombet mig med viden om hvad jeg skal gøre fremover, men tak fordi du hjælper hej

Solopgangen var ikke så flot idag som i går, men det her billede er da osse okay !!

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF0269.JPG

Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
alene
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-09-2010 05:41
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 201

Thumb tak er kun et fattigt ord siger det alligevel tak for dagbogen idag
Fluen
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-09-2010 09:17

Bruger

Pen og Jannik. Var idag på ambassaden i anden anledning.
Jeg spurgte om det var rigtigt,at en dansker der ønskede retirementvisa eller ægteskabsvisa,skulle tage til Bangkok (hvis det var det nærmeste sted ),for at få en indtægtserklæring på engelsk.
Jeg spurgte fordi jeg har hjulpet mere end 30 personer i de sidste 10 år. Ambassaden svarede at man ALDRIG havde forlangt personlig tilstedeværelse, et brev med pensionsudbetaling, kopi af pas, var nok.
yindee
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-09-2010 09:35
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3629

hej fluen
nyt for os her på øen takker mange gange for oplysningen de må have lavet om på systemet men ikke på deres hjemmeside hvor der skrives

1-ÅRS VISUM TIL HERBOENDE DANSKERE

Ambassaden kan være behjælpelig med at udstede et certifikat til herboende pensionister mv. Dette certifikat kan bruges ved ansøgning om 1-års visum hos thai myndighederne.

Venligst medbring følgende:

Pas
Pensionsbrev og kopi af Årsopgørelse (kopi af indestående på thaikonto kan også bruges, hvis intet andet er tilgængeligt)
Adresse i Thailand
Det tager en dag at udstede certifikatet.

kilde http://www.ambban...edanskere/

når de skriver Venligst medbring følgende: tolker vi det her på øen som kom til os personlig

men en glædelig nyhed du kom med sparer os for rejsen
bedstefar
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-09-2010 10:11

Bruger

Antal indlæg: 47

For en god ordens skyld, vil jeg da gerne lige sige, at jeg ordnede det hele per mail med konsulatet i Pattaya uden problemer. De har så sendt per mail et inscannet dokument af oversættelsen af årsopgørelsen, samtidig med at originalen er sendt per post. Jeg bruger altid den inscannet,for man kan overhovedet ikke se forskel. Siger bare dette hvis origanalen som min i flere tilfælde er forsvundet i det thailandske postvæsenets system.
Fluen
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-09-2010 10:38

Bruger

Hey yindee.
Nu kender jeg kun Konsulatet i Jomtien gennem 10 år, derfor spurgte jeg idag på ambassaden i Bangkok.
yindee
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-09-2010 10:46
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3629

hej bedstefar og fluen
jeg suger jeres oplysninger til mig er vældig glade for dem

det er altid rart når vi kan udveksle op lysninger

på min næste tur til Bangkok vil jeg kigge ind på ambassaden og få dem til at opdaterer deres hjemmeside de har sikkert glemt det

det gør det jo meget nemmere når tingene kan ordnes pr post eller e-mail

Gå til debat:

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dagbogen. Dagbogen 34 30-07-2023 18:10
THAILAND : with Train from Ratchasima trough Bangkok 2010 Billeder/Videoer fra livet i Thailand 1 19-12-2012 05:18
Dagbogen 22.09.2012 Kanchanaburi Dagbogen 52 30-11-2012 06:13
Dagbogen 04.11.2012 U-Thong, Kanchanaburi. Dagbogen 45 11-11-2012 06:22
Dagbogen 27.10.2012 Hell Fire Pass Dagbogen 6 29-10-2012 00:03

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768