Bruger
Antal indlæg: 1138
Tilmeldt: 26.03.09
Status:
Offline
|
http://fpn.dk/dig...649650.ece
Af METTE VOLANDER
Offentliggjort 01.04.09 kl. 09:18
Den maskerer sig som en sjov paratvidensdyst mellem Facebook-venner,
men vil i virkeligheden bare have dine penge - og i kontakt med dine Facebook-venner.
Endnu en af de såkaldte "spam-applikationer" på Facebook har set dagen lys.
Denne gang er det FPN's "udsendte", som er dumpet i fælden,
og uforvarende blev lokket til at abonnere på en sms-tjeneste,
i stedet for bare at få afprøvet om, hun var klogere eller dummere end sine venner.
En udspekuleret annonce
FPN's reporter fik en udfordring fra to af sine klogeste og sødeste Facebook-venner,
"Henrik" og "Victoria", som hun ikke kunne sige nej til. En dyst på paratviden i geografi,
matematik, historie og andet. Fristelsen for en god konkurrence og det indirekte
"pres" får hende til at klikke på ikonet, som sætter "IQ-testen"
i gang. Bagefter bliver hun bedt om at indtaste sit mobilnummer, s
å hun kan udfordre vennerne tilbage.
Det gør hun. Og kort derefter modtager hun en sms
med betingelserne for at deltage i quizzen -
som nu pludselig er blevet til sms-abonnement,
med en månedlige afgift på 45 kr. plus 15 kr. for de 3 ugentlige sms'er, som man skal besvare.
Der oplyses dog også, hvordan sms-tjenesten kan afmeldes.
I FPN-reporterens tilfælde lykkes det ved at ringe til tjenestens telefonservice -
et dansk callcenter. Her lover en venlig dame at slette abonnementet.
Vil have penge eller oplysninger
Hos Forbrugerrådet forsøger man at følge med i udviklingen i Facebooks
mere grimme sider - bl.a. de mange konkurrencer, annoncer,
og "gode eller gratis" tilbud, der dukker op hurtigere, end de fleste kan følge med i.
"Alle de her applikationer - konkurrencer, tilbud og andet -
sigter som udgangspunkt kun på en ting -
at lokke penge eller oplysninger ud af dig og ganske ofte også af hele din Facebook-vennekreds.
Ofte er det både umuligt at disse tjenesters betingelser, hvem, der står bag,
og, om de overholder de danske persondataregler," siger Anette Høyrup.
Hvis det f.eks. er en amerikansk udbyder, der står bag tjenesten,
skal vedkommende i dag ikke overholde dansk/europæisk lov på området.
Og det stiller ifølge Forbrugerrådet Facebook-brugerne meget dårligt.
Hold dig fra konkurrencer og tilbud
"Vores råd til brugerne er derfor at holde sig langt væk fra alle applikationer på Facebook,
som handler om at vinde, konkurrere, får et godt tilbud, gratis-tilbud," siger Anette Høyrup.
Heller ikke Lars Damgaard Nielsen har bedre råd til brugerne,
end helt at undgå at klikke på konkurrencer, tests, "gode tilbud"
og andet fra ukendte afsendere.
"Selv ting, som ser ud som om de kommer fra dine venner, bør du undgå,
hvis ikke du kan se eller kender den tjeneste eller organisation, som står bag,"
siger Lars Damgaard Nielsen.
Begge understreger dog, at der naturligvis er virksomheder
eller foreninger som f.eks. Kræftens Bekæmpelse, som man som udgangspunkt godt kan stole på.
"Mange foreninger og virksomheder er jo også aktive Facebook
for at skabe opmærksomhed om deres sag eller produkter.
Vi råder brugeren til at være kritisk og for gang til gang afveje nøje,
hvad man har tillid til, og hvad man ikke kender eller bare er utryg ved," siger Anette Høyrup.
FPN har ringet til sms-tjenesten www.Trivia-4-U.dk, for at spørge, hvorfor firmaet
bag quizzen skjuler deres sms-tjeneste som en quiz mellem venner.
Hos callcenteret, som tager imod opkald fra danske brugere,
henviser man til det hollandske spilfirma bag tjenesten, True Money Games (www.tmg.com),
som er virksomhedsregistereret på Malta. Det danske callcenteret hhenviser til en mailadresse,
som FPN har skrevet til to gange, uden at få noget svar tilbage.
Gode råd til Facebookbrugere om applikationer og annoncer:
* Skift kodeord hyppigt. Brug ikke kodeordet til andet end Facebook.
Du risikerer, at hackere stjæler dine oplysninger og koder.
* Brug ikke applikationerne (f.eks. elektroniske spil, gimmicks).
Det er svært at gennemskue, hvem der står bag og,
hvem du giver adgang til dine og dine venners oplysninger.
* Lad dig ikke lokke af annoncer med tilbud, undersøgelser,
konkurrencer og andet. De er ofte, designet til at tappe oplysninger fra din profil
eller lokke dig til at tegne dyre abonnementer.
* Indstil din privatlivsindstillinger så stramt som muligt
bamsen |