Dagbogen 17.03.2010
|
pensionisten |
Skrevet d. 18-03-2010 02:22
|
Bruger
Antal indlæg: 1146
Tilmeldt: 24.10.09
Status:
Offline
|
17.03.2010
Godmorgen Dagbog.
Så holdt det op med at lufte, nu stormer det som en gal :-O
Og natten bød også på lidt regn, så her er dejligt tempereret lige nu :-O Men for hulen det gælder om at holde på hat og briller hvis man går på stranden. Men hvem gider det når der flyder et læs affald op på stranden hele tiden??
Efter et par timer på stranden i går måtte jeg opgive, udover at det så lidt umuligt ud fordi der kommer så meget møg, vadede jeg til sidst rundt med olie langt op af benene. Der er virkelig kommet meget møg nu, og det er ikke slut kan jeg se, så jeg venter til vejret bliver lidt mere normalt.
Det skulle ske Lørdag siger de kloge: http://www.wunder...48550.html
Alt det her passer mig rigtigt fint, mit stop med pilsner er lidt hårdere end jeg havde forventet. Og nej, det er ikke fordi jeg er alkoholiker, men jeg har brugt dem som en form for medicin når pillerne ikke var nok. Og eftersom jeg ikke tager piller mere, og nu er stoppet med pilsner, kan jeg virkelig mærke at jeg lever. Men jeg tror på det er godt for noget, så jeg holder ud og ser hvordan det går??
Så mine dage er lidt kedelige lige nu, jeg bruger meget tid liggende og keder mig bravt :-O
Men jeg får da stoppet noget af det stress der følger med så meget forskelligt arbejde, og får tid til at tænke lidt over mit visarun. Og jeg har gået med en lille ide om at gøre det lidt mere besværligt end højst nødvendigt.
Så jeg starter turen med at tage båden via Koh Phangan, Ko Tao til Chumpon. Det er en dejlig og smuk tur mellem øerne, og turen fra Ko Tao til Chumpon skulle efter hvad jeg kan læse mig til tage 8 timer. Det kan da ikke blive mere roligt og langsomt og jeg kommer langt hen ad vejen, og så går der busser fra Chumpon til Ranong så jeg sidst. En lille plan om at besøge Koh Chang
: http://kohchang-r...dation.htm som skulle være en utrolig smuk og meget primitiv ø rumsterer også i hovedet, mine venner fra Japan var der sidste år og var meget begejstrede, dog ikke over at der kun var steearinlys efter klokken 20 :-O
Og måske en dag i Burma ??
Men det er jo sådan noget jeg godt kan lide, så det var måske en ide ??
Hvis nogen har viden om den rute jeg tænker på, ville jeg være glad for lidt input. Er der nogle store seværdigheder eller naturparker på vejen, er der nogen steder i vel have mig til at besøge??
Bare gi den gas, skal jeg bruge en uge på turen ville jeg være glad
Men som jeg skrev er der ro på lige nu, mit nye flip med pilsner blokaden gør at jeg er meget mere hjemme nu. Det gør mig dog en lille smule urolig at være så tæt på alt det arbejde, men heldigvis tillader vejret ikke den helt store aktivitet Men jeg er desværre nødt til at rydde op i alt det skrammel Jörg stillede i mit ekstra soveværelse, det ligner lidt en losseplads sådan smidt ind af døren, det skal der styr på så man kan bruge det ekstra badeværelse igen uden at skvatte over noget.
Og så skal jeg ud og bestille bungalow for 2 af mine tyske venner der kommer til Maj, Conny og Markus der har været her mange gange. Tænk, de er kommet til Koh Samui siden 1990 og da de skulle planlægge ferien, overvejede de gudhjælpemig at tage til Sydamerika. De bryder sig ikke om udviklingen på Koh Samui og svineriet, der ifølge dem der bliver værre og værre, så det er ifølge dem selv nok sidste gang de kommer hertil ??
Er der forøvrigt nogen der ved hvor meget 32 km/h er i sekundmeter, jeg har prøvet at finde formlen på Google, men der er åbenbart flere forskellige måde at regne på der forvirrer mig
Hav en god dag.
Med Venlig Hilsen.
Pen. |
|
|
|
|
jesperfrb |
Skrevet d. 18-03-2010 03:58
|
Bruger
Antal indlæg: 176
Tilmeldt: 09.06.09
Status:
Offline
|
Kan desværre ikke finde en formel, men her er tabel!
http://da.wikiped...rt-skalaen
iflg den er det ca 8m/S
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE |
|
|
|
freja |
Skrevet d. 18-03-2010 05:28
|
Bruger
Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
Status:
Offline
|
Godmorgen Pensionist
Jeg tror du udregner på denne måde. 32km/t omregnes til M/t, ved at gange kilometer med 1000 og dividere med 60. Så får du meter /minut dette dividerer du igen med 60 så har du meter/sek. 32 m/t svarer altså til 8,889 m/s, også kaldet 9 sekundmeter. Hm ja sådan må det være, ganske elementært min kære Watson som den gode Sherlock Holmes ville have sagt.((2(( |
|
|
|
freja |
Skrevet d. 18-03-2010 05:33
|
Bruger
Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
Status:
Offline
|
PS. hvad faen er det for en opgave at sætte det gode folk på, en torsdag morgen kl kvart i kvalme |
|
|
|
sank |
Skrevet d. 18-03-2010 06:22
|
Bruger
Antal indlæg: 1828
Tilmeldt: 05.10.09
Status:
Offline
|
:P 9 m/s freja |
|
|
|
freja |
Skrevet d. 18-03-2010 06:31
|
Bruger
Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
Status:
Offline
|
Ja ja ja Sank til grin kan man jo altid blive, og den danske sprog er en dejli en. Nu er jeg hverken sømand eller meterolog, men i det mindste kom jeg da med et bud. |
|
|
|
pensionisten |
Skrevet d. 18-03-2010 08:15
|
Bruger
Antal indlæg: 1146
Tilmeldt: 24.10.09
Status:
Offline
|
Ha Ha, det er straffen Freja for de manglende billeder...
Ups....
Altså som jeg læser din udregning, skal man bare dividere med 4 for at få samme resultat, smart
Jeg syntes ikke du Sank gamle sømand, kom med nogle forslag
Hav en god dag.
Med Venlig Hilsen.
Pen. |
|
|
|
sank |
Skrevet d. 18-03-2010 08:40
|
Bruger
Antal indlæg: 1828
Tilmeldt: 05.10.09
Status:
Offline
|
Undskyld freja ? men nu var det jo tidligt for dig så det var da en sjanse og Pensionist den Beaufort skala er da fin ? men jeg plejer at stikke hovedet ud af døren ? og sige i dag blæse det for meget til at sejle Forøvrigt var det måske en ide at søge om indrejse til vores gode sid af landet ? ikke meget blæst og regn |
|
|
|
islander |
Skrevet d. 18-03-2010 09:41
|
Bruger
Antal indlæg: 140
Tilmeldt: 21.12.09
Status:
Offline
|
Hej Pensionist.
Et skævt poolbord er nok ikke det bedste for ryggen. Du har ret luften her CM er ikke morsom, det er faktisk første nu man fornemmer solen, hvilket på den anden side har været godt min tatovering Og hvad kan man så lære af det
hilsen |
|
|
|
Mr positiv |
Skrevet d. 18-03-2010 18:23
|
Bruger
Antal indlæg: 86
Tilmeldt: 29.03.09
Status:
Offline
|
Fandt det her.
http://www.trispo...vinden.htm
5-6 meter i sekundet, det vil sige 18 - 22 kilometer i timen.
Er det ikke 8meter i sekundet det vil sige 32 kilometer i timen. |
|
|
|
sank |
Skrevet d. 19-03-2010 02:27
|
Bruger
Antal indlæg: 1828
Tilmeldt: 05.10.09
Status:
Offline
|
jsh og andre læs lige det her ? så kan i se hvor hårdt jeg har det dagligt |
|
|
|
M55 |
Skrevet d. 19-03-2010 02:54
|
Bruger
Antal indlæg: 1875
Tilmeldt: 23.10.09
Status:
Offline
|
sank skrev:
jsh og andre læs lige det her ? så kan i se hvor hårdt jeg har det dagligt
læs hvad |
|
|
|
sank |
Skrevet d. 19-03-2010 03:04
|
Bruger
Antal indlæg: 1828
Tilmeldt: 05.10.09
Status:
Offline
|
linket fra Mr posetiv ? |
|
|
|
yindee |
Skrevet d. 19-03-2010 03:07
|
Bruger
Antal indlæg: 3629
Tilmeldt: 20.02.09
Status:
Offline
|
At vinde over vinden
Luft- og vindmodstand sluger langt den største del af den energi vi bruger, når vi træder i pedalerne
Bortset fra dovenskaben, så er vinden din værste fjende. Vinden giver modstand, vinden æder kræfterne, vinden udfordrer din tålmodighed.
At cykle er dybest set at vinde over vinden. Målinger har vist, at når man cykler 30 kilometer i timen, bruger man hen ved 80 procent af sin energi på at skubbe luft til side.
Derfor er der også en hel del at vinde ved at køre med racerstyr, eller med den såkaldte triatlon bøjle, der samler armene i en pil. Vinden er også årsag til, at man ser cykelryttere med alskens mærkeligt udstyr: Dråbeformede hjelme, stramtsiddende trikot, eller hjul uden eger – de såkaldte pladehjul. Alt sammen beregnet på at nedsætte vindmodstanden.
Man skulle ikke tro det, men de tynde metaleger som suser rundt med hjulet, skaber en slags hvirvler i luften, og giver en betydelig vindmodstand. Så inden for avanceret cykelforskning eksperimenteres der med at sætte færre eger i hjulene..
Formel for vindmodstand
Men luft- og vindmodstand kan alligevel betyde forskellen på om man når frem til tiden eller ej. Og især for hvor mange kræfter man skal bruge.
Den matematiske formel for vindmodstand siger, at den vokser med kvadratet på hastigheden. Det betyder, at hvis man kører dobbelt så stærkt, så bliver vindmodstanden fire gange så kraftig. Og ikke nok med det. For når man kører dobbelt så stærkt, skal man arbejde dobbelt så hårdt.
Tilsammen betyder det, at hvis man sætter farten op fra 15 kilometer i timen til 30 kilometer skal man arbejde otte gange hårdere for at overvinde vindmodstanden.
Endnu mere opslidende bliver det, hvis det samtidig er blæsevejr.
Let vind – tungt arbejde
Hvis man kører 18 kilometer i timen og samtidigt har en modvind på 18 kilometer i timen, har man faktisk en vindmodstand, der svarer til at man kører 36 kilometer i timen i vindstille, forklarer civilingeniør Leif Wagner Smitt fra Dansk Maritimt Institut.
Omregnet betyder det, at man ved en cykelhastighed på 18 kilometer i timen og en modvind på 18 km/t skal arbejde lige så hårdt som hvis man kørte 28,6 kilometer i timen i vindstille.
Og en vind på 18 kilometer i timen er ikke det store. Det svarer til fem sekundmeter. Det er, hvad man i det maritime sprog betragter som en "let vind".
Et solidt blæsevejr ligger på hen ved det dobbelte. Og så bliver det for alvor grund til at krumme sig sammen over styret for at reducere luftmodstanden.
Også sidevind giver ifølge Leif Wagner Smitt en betydelig vindmodstand. Udsættes man for en sidevind med samme hastighed, som man selv kører, f.eks. 18 kilometer i timen, øges vindmodstanden med 40-50 procent.
Medvind er en ganske anden historie. Kører man de samme 18 kilometer i timen med en fem sekundmeters vind lige i ryggen, svarer det det til at vindmodstanden forsvinder – ligesom når man kører på et rullebånd eller en kondicykel.
Kuglehoved og dråbehoved
Måler man på cyklisternes luftmodstand, opdager man, at kroppen er den vigtigste faktor.
Ca. to tredjedele af luft/vindmodstanden kommer fra kroppen. Stel, styr, ringeklokke og cykelkurv udgør omkring. en femtedel, mens hjulene tegner sig for 10-15 procent.
Luftmodstand kan, ifølge Politikens Store Cykelbog, udregnes i såkaldte modstands koefficienter.
Hvis man tager en kugle, en terning og en dråbeform - alle med samme areal fortil – vil man se, at dråbeformen – med den buttede ende forrest – har en vindmodstand på 1/20 af terningens og 1/10 af kuglens.
Så kan man prøve at afgøre med sig selv om ens hoved minder mest om en terning, en kugle eller en dråbe. - Og måske ville man forbedre sin personlige aerodynamik, hvis man iførte sig en strømlinet cykelhjelm.
Også kørestillinger kan sammenlignes ved hjælp af modstands koefficienter. En cyklist i oprejst stilling på bedstemorcykel har en koefficient på 1,1. En let foroverbøjet kørestilling giver en koefficient på 1,0 – mens en cykelrytter, der ligger med næsen nede i gedebukkestyret har en koefficient på 0,83-0,88.
Mindst vindmodstand giver kroppen på en liggecykel, hvor modstands koefficienten er nede på 0,77 – og er der tale om en liggecykel med såkaldt kåbe – hvor cyklisten ligger kapslet ind – kan koefficienten nå helt ned på 0,11.
kilde http://www.trispo...vinden.htm |
|
|
|
rinpoche |
Skrevet d. 19-03-2010 17:24
|
Bruger
Antal indlæg: 245
Tilmeldt: 24.02.09
Status:
Offline
|
pensionisten skrev:
17.03.2010
. En lille plan om at besøge Koh Chang
: http://kohchang-r...dation.htm som skulle være en utrolig smuk og meget primitiv ø rumsterer også i hovedet, mine venner fra Japan var der sidste år og var meget begejstrede, dog ikke over at der kun var steearinlys efter klokken 20 :-O
Jeg har været på Koh Chang og Koh Jum i Ranong.
Det er øer befolket af backpackere, ikke noget galt med det. Blot vær opmærksom på at værelsesstandarden er som den man kender for 10-15 år tilbage på øerne.
Øerne er hyggelige nok. Især koh Chang er bjergrig og med tæt og jomfruelig junglebevoksning. Kun kysterne er befolket.
Vandets sigtbarhed er ikke altid optimal. Lidt nordfor munder en stor flod ud: La-Un og sedimenter herfra nedsætter lejlighedsvis sigtbarheden. Men afgjort et besøg værd.
På fastlandet byder selvsamme flod La-Un på spektakulære scenerier i et overdådigt frodigt landskab.
Den ligger en 60 km nord for Ranong by. På vejen passerer man et vandfald, man kan stoppe og bade i.
Der ligger nogle varme kilder en 10 km fra Ranong mod øst. Her forefindes også bungalows til overnatning.
Ranong Canyon byder også på et udflugtsmål, en stor sø med klart vand inde i skoven.
Der er et skovtempel med en flod, hvor man kan fodre karper med frugter. Lidt mystisk at se karper spise mango frugter.
Ranong er meget lidt besøgt at turister, så snart man bevæger sig væk fra øerne.
Rigtig dejligt sted.
Vi krydsede grænsen til Burma på et daytrip ved Victoria Point i Ranong for at forlænge visum.
Det var nu ingen stor oplevelse, men nødvendigt. De fleste kom blot for at besøge casionet i Burma på den anden side.
Under alle omstændigheder, hav en rigtig god tur.
mvh |
|
|
|
pensionisten |
Skrevet d. 21-03-2010 07:00
|
Bruger
Antal indlæg: 1146
Tilmeldt: 24.10.09
Status:
Offline
|
for at undgå forvirring, har jeg svaret rinpoche i Dagbogen d 20
Og fremtidige skjulte opfordringer til motion som nu både Mr positiv og yindee har lagt ind, må meget gerne undgå at blive postet, jeg sveder sgu nok i forvejen
Hav en god dag.
Med Venlig Hilsen.
Pen. |
|
|