Antal indlæg: 1146 Tilmeldt: 24.10.09 Status: Offline
04.02.2010
Godmorgen dagbog.
Jeg føler med alle jer derhjemme i kolde DK, og kunne jeg ville jeg såmænd godt afstå noget af den varme vi har her, så i ku få det lidt varmere. For hulen det er lummert, alt for varmt og alt for usædvanligt!!
Så varmt kan jeg ikke lige huske vi har haft det før, så varmt at jeg var nødt til at gå indendørs og køle ned nogle gange da jeg sleb på båden. Min landlady sveder tran og beklager sig, peger op i himmelen og siger, something is wrong ??
Så jeg holdt 'kun' i omkring 4 timer, så opgav jeg sliberiet og forberedte mig på en fisketur
Jeg havde købt fisk til mine krabbenet, og isterninger til drikkevandet. Selv en wobler blev der råd til, de store barracudaer venter kun på mig :-O Jeg ville ud og trolle lidt og blive afkølet en smule inden jeg gjorde krabbenettene helt klar til at fange en masse krabber !!
Men, og nu tænker i nok. Han er fuld af løgn. Men nej, anparterne i båden blev lidt billigere i går ??
På vej ud, en lille kilometer ude, tabte båden farten totalt. Først troede jeg at skruen var filtret ind i noget af det affald der flyder i alle dybder, og kiggede ned. Men jeg kunne ikke se noget som helst, og prøvede at give den lidt gas. Men den var kaput, den opførte sig ligesom når koblingen filer i en bil.
Først der opdagede jeg hvad problemet var. Kæden her var såmænd knækket, og hang stadig ved et tilfælde på bagsiden af motoren.
Billedet viser godt nok en tør kæde, og var derfor jeg gav den noget fedt i går. Men det var åbenbart ikke nok, kædehjulet og drivakslen sad skævt i forhold til hinanden og havde slidt kæden i stykker!!
Så der var jeg, da det skete skyndte jeg selvfølgelig at smide ankre i vandet. Og det er altså et must her, strømmen er så utrolig stærk, og jeg havde ikke den store lyst til at drive ind i klipperne. Og selv om jeg havde 2 ankre ude, drev jeg stadig, og bølgerne legede bold med båden. Vinden var vel omkring 12 Ms tror jeg, så ret pæne bølger, men herligt at sejle i, hvis altså man kan sejle så ikke for tøsedrenge.
Mobiltelefonen blev hevet op af plastikposen, og jeg ringede til mine venner i fiskeshoppen. Da de jo er Thaier og ikke forstår engelsk så godt, endte det med at de gik ned til stranden for at se mig ved selvsyn. Jeg kunne kun forklare dem at jeg var ude på havet, og at jeg havde brug for hjælp. Men det var besværligt at forklare hvor på havet jeg var.
Men det gik jo på den her måde, og de lovede mig at hjælpe mig. Jeg var ikke i panik på grund af det her, ligger man stille længe nok, bliver man interessant for de fiskere som sejler forbi. Og vinke kan man jo altid, men telefonen er nu en god ting
Så jeg satte mig og holdt øje med ankerne og nød vejret og det utroligt klare vand. Jeg ved at her er omkring 4 meter vand hvor jeg lå, og vandet var så klart, at jeg kunne se bunden og alle linjerne der som i en ørken strækker sig så langt øjet rækker. Efter en lille halv time, kom en englænder der har en longtail som min forbi. I dag var han dog i sin lille plastikbåd, med nogle kammerater på vej ud for at trolle. Og fordi jeg bare lå der og lå, kom han tæt på og spurgte om alt var okay. Da han hørte om mine problemer, tilbød han straks at trække mig ind.
Men nu kunne jeg svagt se en lille longtail nærme sig, samme størrelse som den jeg har, så jeg takkede pænt nej tak. Og ganske rigtigt var det mine venner, fiskeren var den samme jeg havde købt den 'lille' longtail af, og hedder noget i stil med Go yung ??
Nå men han hyggede sig gevaldigt, ikke skadefro overhovedet, men som alle Thaier syntes de alt er mere eller mindre muntert. Nu hjalp det også på humøret, at han havde været dygtig til at besøge fiskeshoppen for at købe en lille dram Lao Kao. Det er meget normalt her, fiskerne kommer med 10 Baht, og får et snapseglas med whiskyen. I den lange tid jeg har kendt de her mennesker, har alle drukket af samme glas, og det er bestemt ikke blevet vasket i den tid heller
Ups.....
Den unge fyr fra fiskeshoppen var også ombord, for Go Young snakker ikke et ord engelsk, og alle ved at Go Young er meget tørstig. Alle ryster på hovedet, når han i fiskesæsonen sejler ud om aftenen i en ordentlig hejser, så beruset at han ikke kan snakke, og svømme kan han selvfølgelig heller ikke, så jeg tror han har en special aftale med Buddha.
Så med de par ord han kan, fik vi hevet ankre ind, og fik tøjret bådene sammen, og turen ind startede. Og det gik jo lige så fint, selv om Go Young var lidt beruset, ved han hvad han laver og jeg følte mig tryg ved at sidde i min egen båd, og ikke hans :-O
Så fisketuren blev ikke så lang alligevel som jeg havde håbet, men jeg er glad for det skete her hvor det skete, og ikke langt ude hvor der er meget længere til hjælpen.
Og hvor er jeg glad for mine venner, tænk at de smider hvad de måtte have i hænderne for at hjælpe mig. Det varmer så utroligt meget, og gør at jeg føler mig 'hjemme'. De nægter konsekvent at tage imod betaling som tak for hjælpen, Go Young sagde dog modvilligt ja til en dram i fiskeshoppen som jeg sponsorede.
Fyren fra fiskeshoppen spurgte hvem der skulle fikse båden, og jeg trak på skulderen, så langt var jeg ikke nået endnu. Men så siger han det dejlige menneske, det kan jeg da godt
Så her Torsdag morgen, går han i gang med at udskifte det store tandhjul, som egentlig ser noget slidt ud, og det lille tandhjul på drivakslen. Kæden skiftes selvfølgelig osse, og altsammen gør han fordi han har lyst. Selv om jeg forsøger alt jeg kan, og tro mig det gør jeg!! vil han ikke have penge for arbejdet.
Så hvis nogen af jer gutter og gutterinder en dag kommer til Koh Samui, kender jeg en fiskeshop der ville blive glad for at lave en skilling. Den blandede landhandel der er i shoppen, kan tilfredsstille næsten enhver, her er selvfølgelig kolde øl og vand, cigaretter, maling og lysmaskiner, og alt i fiskegrej.
Alt mellem himmel og jord næsten, så kører i igennem Hua Thanon, ville Pensionisten blive varm om hjertet hvis i støtter shoppen
Men sådan endte min dag på havet, i dagens anledning sad vi i fiskeshoppen og snakkede medens Go Young drak sin Lao Kao, og jeg drak en kølig. På spørgsmålet om penge som jeg selvfølgelig ikke havde taget med ud at sejle, var beskeden, at det skulle jeg ikke tænke på. Når båden er færdig kan jeg betale det jeg skylder og ikke før
Alt det her havde den fordel at klokken kun var blevet 17, så efter et hurtigt bad, kørte jeg ud for at spise. Og her gav jeg mig lidt, kokken fra min stam restaurant har længe været varm på min bike, og vil give en rigtig god pris. Så jeg solgte biken til hende, så jeg kører hen og får den vasket senere og leverer den klokken 4 i eftermiddag. Og jeg har det ikke engang dårligt med det, jeg er jo så glad for at gå og cykle i forvejen, så hvorfor ikke ???
Det her rygestop, har givet nogle uhensigtsmæssige deller på det helt forkerte sted Og selv om jeg ikke spiser mig ud af rygestoppet, er det altså gået lidt galt med vægten. Så nu kan jeg begynde at tabe mig lidt igen, og skulle det gå helt galt, kan jeg fjerne presenningen fra Jörg's bike og bruge den!!
Livet på havet og de mange timer man bruger ude, gør at jeg omkring klokken 9 om aftenen, er så træt at jeg skal passe på ikke at sætte mig i en god stol, for så vågner jeg først dagen efter :-O Så jeg satte mig nede på stranden i stedet. Satte mig i sandet, lagde nakken tilbage og studerede den i øjeblikket super flotte stjernehimmel.
Sikke dog et pragtfuldt liv, hvis man altså åbner øjnene ?????
Men ikke alt i livet er lyserødt, nogen prøvede i aftes at melde mig ind i et forum hvor jeg ikke længere er medlem. Noget undrende fik jeg en mail i aftes der bød mig velkommen??
Antal indlæg: 140 Tilmeldt: 21.12.09 Status: Offline
Hej Penionist.
Tak for din medfølelse ang. vejret, for det er enormt træls - og nogen påstår at det vil fortsætte mindst endnu en måned, hvis ikke det var fordi, at der er så mange reservationer der skal ændres, så ville der være afgang i næste uge - for kæden er ved at springe af. Man har jo hørt om folk, hvor kæden er sprunget af eller decideret knækket .Det kan godt være at er Budha, der giver os nødderne, men vi må selv knække dem. Sørg nu for at beholde 51% af anparterne. Allways look at the bright side of life .
Hilsen
islander