Antal indlæg: 3857 Tilmeldt: 08.05.09 Status: Offline
"Janteloven" er nok lige så gammel som mennesket.
Hvis man ser på kastesystemet i Indien, så er det en del af deres religion, som det altid har været en del af vor opvækst og religion.
Uanset hvad I gerne vil tro, så er vi alle placerede på en rangstige, at I så gerne vil tro den ikke eksisterer, så er det fordi Gud mildner luften for de klippede får.
Alle samfund har deres inddeling af det der kan kaldes hakkeorden, i hønsesprog, og så kan man gå rundt og kagle hele livet, og så en skønne dag, når hovedet ryger, så er det forsent.
Antal indlæg: 140 Tilmeldt: 21.12.09 Status: Offline
Hej.
En af de bøger jeg har haft meget glæde af er skrevet af Erik Nørgaard " No problem, sir ! " Man skal sikkert på biblioteket for at få fat i den, da den er fra 1988. Jeg tror, den den giver nogle svar på, hvad det er der gør Thailand med nabolande tiltrækkende ( Hvad gør vi her ?.
hilsen
islander
God tur til Pen
Antal indlæg: 426 Tilmeldt: 16.04.09 Status: Offline
dkth skrev:
Aaby, nu mener jeg rigtig mange danskere gør helt det samme, særligt dem der har noget med Thaier at gøre.
Bare se rundt på nettet hvor det handler om Thailand.
Bare se når der skrives om folk der bor i Pattaya o.s.v
så skal vi ikke sige at der er næsten ingen forskel på det der handler om jante og penge.
Thailændere sætter hinanden i bokse, som SUK fra Udon Thani var inde på. Og det sker konstant.
I Danmark siger vi, at uddannelse reelt er det eneste som kan flytte folk.
Arbejdsmanden Anker Jørgensen blev statsminister, men har var stadig arbejdsmand af hjerte og udtryk
Når jeg har fløjet med Thai Air, har jeg flere gange tænkt på, hvorfor man aldrig ser et Isarn ansigt i en Thai uniform. Og der er mange andre positioner, hvor man aldrig, eller næsten aldrig, ser Isarn folk.
Om danskeres omtale af Isarn mennesker er dårlig, jeg ved det ikke.
Hvad jeg ved er, at netop Isarn skiller sig ud fra resten af Thailand, fordi landsdelen i så udpræget grad er hoppet på penge vognen. Bare der er penge i at sende døtrene syd på, eller rundt i alverdens lande for at sprede ben mod betaling, så gør det ikke ondt. Penge får smerten og ydmygelsen til at glide ned, eller IND og ud. :-(
Når danske mænd, og andre vesterlandske mænd, drøner rundt i Thailand, så ser de, at alle smiler til dem selv, og deres medbragte thai kvinde. Og fordi manden ikke kan læse situationen, tror de, at thai smilet er det samme som det danske.
Og de tror på myten om, at den almindelige thai borger, accepterer at thai kvinder sælger sig selv.
Men, sandheden er, at alle de smil er hule, fordømmelsen er enorm, accepten mengler totalt, fra de fleste af thai sex arbejdernes landsmænd og kvinder.
Har det noget med jante at skaffe, vel ikke helt, vel mere noget med samfundmoral, osv.
Tropiske hilsner
Aaby
Antal indlæg: 3629 Tilmeldt: 20.02.09 Status: Offline
aaby skrev
Når danske mænd, og andre vesterlandske mænd, drøner rundt i Thailand, så ser de, at alle smiler til dem selv, og deres medbragte thai kvinde. Og fordi manden ikke kan læse situationen, tror de, at thai smilet er det samme som det danske.
Og de tror på myten om, at den almindelige thai borger, accepterer at thai kvinder sælger sig selv.
Men, sandheden er, at alle de smil er hule, fordømmelsen er enorm, accepten mengler totalt, fra de fleste af thai sex arbejdernes landsmænd og kvinder.
Har det noget med jante at skaffe, vel ikke helt, vel mere noget med samfundmoral, osv.
korrekt aaby kvinder der sælger sig selv er det laveste i thai samfundet og bliver set ned på af alle selv gadefejeren er 2 til tre trin over dem
rejser du i landet og forstår du ikke thai er alt ok og i orden for thaier deler ikke deres problemer/tanker med faranger
Demokrati, Retten til at være menneske
Via Folkekirkens Nødhjælp: Hvor mange centimeter demokratisk udvikling og hvor mange kilo rettigheder kan man få for 100 kroner? Det er stort set umuligt at svare på. Men det er netop rettigheder og demokrati, som politikere, eksperter og humanitære organisationer fokuserer på i fremtidens udviklingsstrategier. For når folk får en stemme, sker udviklingen.
I alle samfund er der mennesker, som gerne vil ekskludere andre mennesker.
Nogle vil af med de handicappede, andre vil udrense romaerne eller slippe for Jehovas Vidner og homoseksuelle.
Nogle vil af med dem, der udfordrer magten eller dem, der ikke kan læse og skrive.
Sådan har det været til alle tider – og i alle dele af verden. Hitlers Tredje Rige, hvor især jøder men også sigøjnere, homoseksuelle og handicappede blev udryddet, er et velkendt eksempel på, at nogle mennesker ikke blev regnet for ligeværdige med andre.
Netop de historiske – og nutidige eksempler – på udrensninger af bestemte grupper er den vægtigste årsag til, at vi alle bør hylde demokratiet, siger Lene Andersen, forfatter, foredragsholder og stifter af konceptet democracy-handbook.org.
”Kun én styreform bygger på den fundamentale idé, at alle mennesker er lige og har samme rettigheder. Og det er demokratiet. Derfor er demokrati så fantastisk. Og derfor skal vi stræbe efter at skabe demokrati i alle lande – også i u-lande,” siger hun.
Pind-støtte til demokratisering
Helt i tråd med den holdning falder udviklingsminister Søren Pinds udviklingsstrategi, som han præsenterede i foråret.
Den har fokus på frihed, demokrati og menneskerettigheder.
Pind, der betegner sig selv som ”frihedsminister”, vil give verdens fattigste mere end mad på bordet. Han vil give dem ret til frihed fra fattigdom, ret til frihed fra undertrykkelse og ret til at være aktive deltagere i deres eget samfund. Frihed er ikke bare noget for os i Vesten, har ministeren slået fast.
Derfor er det en hovedmålsætning i dansk bistandspolitik at støtte demokratisering, en åben debat, respekt for menneskerettigheder, folkelig forandringskraft og god regeringsførelse, lyder det i den ny strategi.
Ikke nemt at indføre demokrati
Men demokrati er ikke noget, man indfører i et land fra den ene dag til den anden, heller ikke i et udviklingsland – og heller ikke bare forbi vestlige demokrater mener, at det vil være rigtig godt for landets befolkning.
Det siger Martin Rosenkilde Pedersen, der er Folkekirkens Nødhjælps rådgiver i demokrati og god regeringsførelse.
I en række af verdens fattigste lande - og også i visse mellemindkomstlande som for eksempel Guatemala og Indien – fungerer en del af de basale politiske og statslige systemer ekstremt dårligt.
Retssystemer, politiet, skole- og sundhedsvæsen er ofte plaget af korruption og nepotisme.
Og oven i dette slås befolkningen mange steder med konflikter, katastrofer, sult og fattigdom.
Folk skal have stemme
Det stiller nogle særlige udfordringer i det humanitære udviklingsarbejde.
På den ene side skal man kunne give den konkrete hjælp, som de fattigste har brug for; for eksempel et stykke jord til en køkkenhave, kreditmulighed eller geder.
Og på den anden side skal udviklingsarbejdet også altid have ”rettighedselementet i sig” – altså handle om, hvorledes mennesker kan hjælpes til selv at kende og kæmpe for deres rettigheder og dermed få indflydelse på egen livssituation og deltage i forandringsprocesser i samfundet.
”Det er helt afgørende for udviklingen, at folk får en stemme. Derfor har alle Folkekirkens Nødhjælps programmer – også f.eks. fødevare- og hiv/aids-programmer - et element af demokrati- og civilsamfundsopbygning. Vores partnere arbejder både gennem lobbyisme over for regeringer og gennem fokus på menneskerettigheder og støtte til civilsamfundsorganisationer,” siger Martin Rosenkilde Pedersen.
Men det er en langsigtet proces, slår han fast, blandt andet fordi demokrati har svære kår selv i lande, der bryster sig af at være demokratiske.
Langt mellem teori og praksis
Fra Paris til Accra
Accra-handlingsplanen (Agenda for Action) blev vedtaget på en global konference i Ghanas hovedstad i 2008 og er en opfølgning på Paris-deklarationen fra 2005, hvor verdens industri- og udviklingslande enedes om en mere effektiv, gennemskuelig og partnerskabsbaseret udviklingsbistand.
”Man kan ikke tage for givet, at en befolkning har rettigheder i praksis, selvom det står sort på hvidt i landets forfatning. Det kan måske fungere nogenlunde i hovedstaden. Men ofte fungerer det ikke ude på landet, hvor de fattigste og marginaliserede grupper slet ikke er klar over, at de har rettigheder,” fortæller Martin Rosenkilde Pedersen.
Ved at underskrive den såkaldte Accra-handlingsplan i 2008 har en række udviklingslandes regeringer ellers bundet sig til blandt andet at lade civilsamfundsorganisationer komme til orde.
Men sådan er det ikke nødvendigvis i praksis. Et eksempel er den etiopiske regering, der har lavet en ny lov om NGO’er, de ikke-statslige hjælpeorganisationer, som forbyder NGO’er at arbejde med menneskerettigheder.
”I Etiopien har Folkekirkens Nødhjælp derfor måtte omformulere de afsnit i vores programmer, som handler om støtte til menneskerettighedsarbejdet,” siger Martin Rosenkilde Pedersen.
Brug for en vagthund
Han understreger, at de humanitære organisationer dog ikke skal lade sig stoppe af forhindringer. For befolkningen i mange lande har brug for, at netop deres egne civilsamfundsorganisationer fungerer som en slags vagthund over for regeringen. Både når det gælder om at holde et vågent øje med, hvordan regeringen f.eks. forvalter statens penge. Og når det gælder om at kæmpe for at få f.eks. kvinders, børns eller mindretalsgruppers rettigheder på dagsordenen.
Et eksempel på en positiv og demokratisk forandringsproces, som dog også tager sin tid, har Martin Rosenkilde Pedersen med fra Zambia.
”I Zambia har vores partnere gennem en årrække lobbyet for at få flere kvinder i parlamentet. Det har indtil videre resulteret i, at Zambias regering har ratificeret en aftale i SADC-regi (Det Sydlige Afrikas Udviklingssamarbejde) om en kvote, som skal sikre 30 procent af pladserne i Zambias parlament til kvinder.”
”Det vil få stor betydning for kvinderne naturligvis, men også for befolkningen som helhed, fordi kvinder traditionelt har fokus på blødere værdier som f.eks. sundhed og uddannelse,” siger han.
Tropiske hilsner
Aaby
leif skrev:
har det noget med hiraki at gøre.... Ikke en dyt
Har det noget med jantelov at gøre.. Ikke en dyt.
Og jeg har stadig ikke fattet hvorfor man blander Jantelov og Hiraki sammen, for det er 2 meget forskellige ting.
Måske derfor tråden var afgået ved døden..
Kære Leif!
Tråden her kom op på cirka 700 eller 800 klik, og det gjorde den med den viden eller uvidenhed, som trådstarteren og de som bakkede op med indlæg, havde. Den viden er ikke forsvundet sidst i tråden. :-D
Om Thailand og politik og demokrati og jantelov flg:
Du skal ikke tro at du er nu, tænk ikke på at stille op til valg, du e r kun en skide bonde, vores familie sørger for interesserne for denne valgkeds, det har vi gjort gennem de sidste 8 generationer. Og drøm endelig ikke om at du kan købe flere stemmer end os, hvis har som familie siddet på flæsket så længe, at vi kan overtrumfe dig hvor som helst, når som helst.
Der er nogenlunde sådan samfund, jantelov, politk, og demokrati, fungerer i Thailand.
Er jeg helt galt på den, Leif, eller... ?
Tropiske hilsner
Aaby
leif skrev:
jamen hvad har det med Jantelov og Hiraki at gøre.
Læs dog hvad Jantelov er.
Hiraki findes også i DK.. meget mere end de fleste tror, vil tro.
Skil det nu ad.. så kan vi få en saglig debat om det.
Kære Leif!
Kan du ikke skille det ad? Skære det ud i pap for sådan en som mig, som ikke forstår noget af det altsammen?
Forklar dig, Leig.
Argumenter for dine holdninger.
Jeg, og måske andre med, en eller to, er ikke så gode til at gætte. Hvad er det nu du mener? Altså bortset fra at ... jeg... blander sammen.. ikke fatter noget, osv?
Tropiske hilsner
Aaby
Antal indlæg: 681 Tilmeldt: 30.06.09 Status: Offline
Du behøver sgu ikke skrive kære..
For jeg tror de fleste her ved du ikke kan tåle nogen siger dig imod...
Hvis du ikke kender forskel på Jantelov og Hiraki.. så kan jeg bedre forstå at alle dine news er..
DÅRLIGE google oversættelser..
Du bidrager ikke med noget som helst SELV....
leif skrev:
Du behøver sgu ikke skrive kære..
For jeg tror de fleste her ved du ikke kan tåle nogen siger dig imod...
Hvis du ikke kender forskel på Jantelov og Hiraki.. så kan jeg bedre forstå at alle dine news er..
DÅRLIGE google oversættelser..
Du bidrager ikke med noget som helst SELV....
Kæreste Leif!
Ok.
Jeg ønsker dig det bedste, sol i ryggen, vind i ansigtet hvis der bliver for varmt, osv..
Og ja, at du må foretage nogle gode valg i fremtiden.
Også når det gælder nyheder.
Tropiske hilsner
Aaby