Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen 14 & 15.08.2010
pensionisten
#21 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-08-2010 22:42
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1146
 Status: Offline

Så i to kamphaner, ro på inden jeg uddeler røde sodavandsis :-D

I dit sidste indlæg skriver Freja du at vi mænd skal banke i bordet og vise at vi er førerhunden, men det er altså ikke så enkelt som det lyder, for gør du det i Danmark, er du ungkarl hele livet. Så jeg må tilslutte mig Leifs argumenter, han har desværre fuldstændig ret !!

Men du har ret Freja, du er ikke så fokuseret som du plejer at være, og ja jeg misforstod dit indlæg på grund af det, og alligevel ikke !!

For hverken Da eller jeg var i tvivl om at det var og er helt slut, men, og her kommer en længere forklaring jeg håber jeg kan få styr på, og det er samtidigt også svar til Sank den gamle havtaske og Badedyret som jeg allerede har giftet væk på grund af hans kommende besøg. Jeg har arrangeret at han bliver modtaget af en masse damer i alle aldre der der vifter med små flag, og står klar med sutskoene.

Nå, men tilbage til virkeligheden igen. Jeg ved ikke om det er et lokalt fænomen her på Koh Samui med damernes vedholdenhed, eller om det er over hele Thailand ?? Men jeg kunne godt mistænke at det er på grund af den hårde konkurrence mellem pigerne, at et nej ikke bliver opfattet som et nej !!

Måske er det grunden til at Da forsøgte at komme tilbage til mig, eller også er det min 'manglende' evne til at behandle hende dårligt der fik hende til at forsøge sig, jeg ved det ikke og får aldrig svar på det. Men kan jeg være ven med hende i stedet for uven, er det da at fortrække.

Behandler man pigerne ordentlig og som ligeværdig som jeg bestræber mig på, opstår problemerne hurtigt. For det kan de simpelthen ikke forstå på grund af deres kultur har jeg fundet ud af.

Uanset om man vil eller ej, er der kun en måde at behandle dem på, og det er ved at være hård, og opføre sig som om man som dem har den samme baggrund og samme kultur som dem. Men det er svært for en som mig der ikke er blød men blot prøver at behandle alle lige. For man skal rent faktisk være et svin (i mine øjne !!) og behandle pigerne dårligt som Thai mændene har ry for at gøre, og sætte dem på plads som en hund.

Og at snakke med dem om hvad der normalt der hvor du kommer fra som jeg var inde på i Dagbogen, er ønsketænkning her. Mit vaskeri kalder mig stadig for lady fordi jeg selv skifter mit sengetøj, og meget værre bliver det hvis jeg fortæller at jeg selv gør rent i mit hus. En meget ulige kamp der aldrig kan vindes !!

Og igen om det er et lokalt fænomen skal jeg ikke gøre mig klog på, men det kunne måske hænge sammen med at pigerne her er fra de fattigste egne i Nord og er langt væk rent mentalt fra det vi kender, og det er nogle gange meget ubehageligt og direkte umuligt at snakke med dem. Deres trang til at behage dig og deres manglende forståelse er så vanvittig overvældende at fornuften er væk, og man ser ind i to tomme øjne når man prøver at forklare det normale i det man gør !!

Og det er ikke kun pigerne fra nattelivet og massage biksene der opfører sig sådan, det er uanset hvor du bevæger dig som turist her. Nede downtown Lamai ved siden af nightmarket, ligger der klods op af en Familymart, der altid har rygende travlt med at sælge drikkevarer til de turister der spiser på markedet. Pigerne her tilbyder altid at åbne det du køber med et smil, men nogle gange smutter det når der er meget travlt. Og gør man som mig, tager den oplukker der ligger på disken og åbner hvad det end er jeg har købt, krakelerer ansigtet på dem og de får et trist udtryk i øjnene og undskylder små 100 gange inden for et minut.

Handler du i forretninger hvor personalet har travlt med at sætte varer på hylderne eller er i den anden ende af forretningen og nærmer dig disken, vil du se en pige komme løbende med det samme triste udtryk i ansigtet og med undskyldninger der starter fra 20 meters afstand hvis ellers forretningen er så lang.

Sådan kunne jeg blive ved med at fortælle om den overdrevne underdanighed der er så grænseoverskridende for mig, fordi de samtidig bøjer hovedet for at vise at du er herren. Hvordan hulen kan man forklare sig overfor sådan en ydmyghed der grænser til det vanvittige ??

Der er intet nedsættende i noget af det jeg skriver overhovedet, det er mine egne oplevelser jeg fortæller om, og jeg prøver såmænd bare at forklarer hvorfor jeg gør som jeg gør.

Om det er min venlighed der bliver misbrugt ved jeg ikke, men det kunne da godt tænkes. Men jeg har en tro på at så længe jeg beholder forstanden og fornuften kan det ikke gå helt galt, og 'venner' er jo gode at have !!

Og jeg håber selvfølgelig, at jeg en dag finder en ligeværdig jeg ikke behøver at behandle dårligt for at få et godt liv, og hvor pigen ikke allerede er hjernevasket med historier om de millioner vi falanger går rundt med, men oddsene ser ikke for godt ud her på øen.

God Tirsdag til jer der er så heldige at have elektricitet griner

Pen.
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#22 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-08-2010 23:59

Bruger

Antal indlæg: 681

Men hvis I virkelig er de store og stærke mænd i gerne vil give udtryk for, hvordan kan det så være, i har ladet jeres kvinde tage magten fra jer, hvorfor har i lagt køllen fra jer”

yep og jeg spurgte hvad du mener med det..
Det er i hvert fald ikke noget der har med mit liv at gøre.

hvis du mener i relation til Danske kvinder..
Jamen det er vel et spørgsmål om hvor meget tid man vil spilde på det.. Inden man vælger et alternativ som er bedre..
Og det er såmænd ikke meget anderledes fordi de er Thaier..

Tænk nu lige uden de farvede brillerne..

Vi er netop mand nok til at sige.. det der gider vi ik, vi vælger noget bedre.

Og hvis du også er en af dem der render rundt i den vildfarelse at Thai kvinder er ih åh så underdanige, så har du heller ikke fattet det.
Det kræver virkelig man er mand, men så bliver det også respekteret. Hvad de fleste danske kvinder ikke gør, de går ud og finder en mand som er lidt svagere, så de igen kan dominere.

Når du nu selv nævner du kan læse det alle steder.. mon ikke det så måske er fordi der er noget om det...

At du måske er anderledes.. Jamen så er din mand jo nok glad. For han er heldig...
Men du er en af de få.. alt for få, derfor er vi nogen der må finde andre græsgange.

Og så burde du vel i virkeligheden ud og fortælle andre Danske kvinder de måske lige skulle stramme lidt op..

Min nuværende kone er faktisk lige straks ved at sætte rekord..
yep i næste mdr er det 5 år.
jo nogen kunne sikkert sagtens finde nogle mindre flotte betegnelser om mig. men vi har en helt klar forståelse for hvem der skærer igennem, når noget skal afgøres her og nu. Og det er slet ikke til diskution, når det når der til.
Jeg prøver ikke at lave en hel masse om, jeg siger hvad jeg vil og ikke vil have. Og hun kender konsekvensen hvis det skrider.
ellers er vi ret fælles om stort set alt.
hun klarer opvasken og jeg laver maden.. he he lidt ala din beskrivelse...
Inden uheldet var det faktisk hende der gik på arbi og slæbte penge hjem og mig der gik hjemme og hyggede mig. og tog mig af det meste hjemme. plus lidt landbrug.
problemfrit.. niks det har det ikke været, men det er så nok heller ikke nem at finde med 2 så forskellige verdener..

Derfor skrev jeg tidligere at kvinder jo er dem der har det nemmest.
Det er faktisk ren luksus at kunne gå hjemme.

Det med at thaier ikke vil have manden hjælper til.. njae det er nu nok mest for at tjene et par billige point.

leif
#23 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-08-2010 00:50

Bruger

Nå pen. du kom lige før mig fordi jeg holdt kaffepause midt i skriveriet.

Om du kan være venner med Da... Joe måske om lang tid, men ikke nu, der holder du døren åben for hende. uanset om formålet er dig eller dine penge.

og behandle pigerne dårligt som Thai mændene har ry for at gøre, og sætte dem på plads som en hund.

Niks de skal ikke behandles dårligt, om de skal sættes på plads som en hund.. he he mange vil nu nok sige min hund har det bedre end konen.. music
men vi skal forstå hirakiet, ellers virker det ikke.
Som du skriver de fatter ikke en dyt af dansk blødsuppe kønsroller. Og vil helt automatisk miste respekten...
Sådan er det for de har ikke lært andet.
Om det er godt eller skidt ?? Der er et gammelt ordsprog.
Hvad man ikke ved, har man ikke ondt af.

Jo deres bukken kan måske opfattes som underdanighed.. Men det er respekt for den der er over dig i hirakiet.. Ligesom hvem der wai,er først og hvor hændernde placeres...
det er bare en anden form for daglig gøren og laden end vi er vant til...

Leif
XP
#24 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-08-2010 03:56
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 248

der er forskel på fisk drenge de danske piger/damer/koner/kærester er som regel udearbejderne og bidrager til den fælles økonomi og har som følge deraf også krav på mere i et forhold

jeg finder de danske piger rimelig søde og fornuftige så de herre bedes kigge på selv selv først

til pen
der er stor forskel på kulturen i dk og th vil du leve i th så lev på deres måde eller som ham l siger

gør tingene på thaimaner
Fluen
#25 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-08-2010 06:26

Bruger

Antal indlæg: 54

Pensionisten, ved du hvorfor thailandske læger er verdens bedste til at sy afskårne penisser på ???
freja
#26 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-08-2010 06:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 954

Godmorgen lige en lille kommentar inden jeg siger godnat, nu er det snart tid til at se dyner. Har hele natten været på arb. For at bidrage til den fælles husholdning. ((12((

Altså I når jeg henviser til indlæg vedr. samme emne, ang. kvindesynet på de Danske kvinder, så er det ikke nødvendigvis fordi I har ret i jeres antagelse, at I er så mange med den samme mening, det er måske nærmere årsagen, til I er blevet nødt til at rejse hjemmefra.

Tillader mig lige at citere xp som meget rammende har skrevet

"der er forskel på fisk drenge de danske piger/damer/koner/kærester er som regel udearbejderne og bidrager til den fælles økonomi og har som følge deraf også krav på mere i et forhold jeg finder de danske piger rimelig søde og fornuftige så de herre bedes kigge på selv selv først"

Jeg er af den overbevisning at der skal to til en tango, og to til at stoppe musikken.

Måske er min mand heldig, men det er jeg så sandelig også, vi er begge istand til at give hinanden den respekt og det albuerum, der skal til, og respekterer hinandens meninger og forskelligheder, på godt og ondt.

Pen. set med en kvindes øjne, du kan ikke være i et forhold med en pige, samtidig med du plejer omgang med en eks. Det går simpelthen bare ikke.

"
islander
#27 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-08-2010 07:36
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 140

Hej.
Yes to til tango, men der skal vel kun en til at stoppe musikken. Thai/dansker - rig/fattig - mand/kvinde , Så, jo det handler om albuerum og gensidig respektShock Jeg mener ikke man kan tillade sig at behandle Nogen som en hundAngry Jeg kan huske som barn, når jeg gik tur med min bedstefar, og vi mødte hans chef, var min bedstefar der altid måtte løfte hatten først.Sad NEDVÆRDIGENDE.
hilsen
islander DanmarkThumbThai
islander
#28 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-08-2010 07:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 140

Forrestenhej Hvor er Buddha/Jesus og alle de andre blevet af ? godag
hilsen
islander kat
Badedyr
#29 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-08-2010 09:47

Bruger

Antal indlæg: 151

Hej alle sammen....

Badedyret som jeg allerede har giftet væk på grund af hans kommende besøg. Jeg har arrangeret at han bliver modtaget af en masse damer i alle aldre der der vifter med små flag, og står klar med sutskoene.

Så må jeg heller få fat på venner og familie, og sige så er det NU i skal holde den "polteraften" for mig, inden jeg rejser... Grin music griner driller

Forsat go´dag til alle her inde....
Mvh Per
Fluen
#30 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-08-2010 17:03

Bruger

Antal indlæg: 54

Kan du ikke bare holde Polterabend i Bangkok, Badedyr .
skaal
tiger
#31 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-08-2010 20:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 133

Freja Freja... dog, jeg skal love for, du forstår at finde nye venner he he.

Nå fortsæt du bare i samme rille, med dine kække bemærkninger, du viser, at du med værdighed

er i stand til at bevare overblikket, på en moralsk modig måde, det er squ det der skal til, for at

holde os rigtige ”køllesvingende” mænd til ilden ( for nu at bruge dit eget udtryk).

Søde små nikke dukker er der nok af, det jeg godt kan lide ved dig, er at du er en handlekraftig

bagdelssparkende begavet pige, med en befriende indgangsvinkel til alt nyt og spændende og jeg

kan godt stå inde for, du har en endog kraftig feminin udstråling.

Jeg tror dog, du skal til at forstå, at mænd kommunikere på en måde…..men omvendt skal vi

mænd, så måske også lære at kvinder kommunikere på en anden måde, du har helt ret, de kan ikke fatte sig i korthed.

Under alle omstændigheder ville jeg gerne byde dig op til en fyrig tango, jeg er sikker på du vil være den perfekte partner.

Til alle tvivlerne, nej jeg er ikke en skødehund, af puddel racen, jeg er bare en ganske almindelig mand, der sætter pris på en pige med ben i næsen, uanset race eller farve.
rinpoche
#32 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-08-2010 20:50
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 245

Debatten er alt for sort/hvid og simplificeret ang. kvinder af den ene eller den anden herkomst.

Folk er forskellige, meget forskellige uanset deres herkomst.
At slå dem alle i hartkorn er altfor unuanceret.

Blot et eksempel. Jeg var i en årrække samboende med en dansk kvinde. Særdeles sød, mere end nydelig, blot håbløs uselvstændig. Altid usikker, leflende for komplimenter og anerkendelse.
Det trættede mig særdeles meget og hende ligeså fordi jeg ikke leverede varen, og vi blev enig om at skilles i al mindelighed.
Jeg har stadig de bedste tanker om hende, hun er et rigtig godt menneske, vi var blot inkompatible.

Nu har jeg så i en lang årrække været gift med en thailænder fra Isan.
Hun er meget selvstændig og også særdeles egenrådig.
Sikkert qva hendes opvækst, hun er yngste barn ud af 9 søskende, og der var ikke så megen omsorg til overs til hende fra moderens side, da hun havde travlt med husholdning og risdyrkning.
Faktisk kaldte min kone sin ældre søster for "mor" under sin opvækst, da moderen ikke havde tid til hende.

Bottom line, hvis man tror at alle thailandske kvinder er behagesyge nikkedukker, så tror man godt nok fejl!

mvh

freja
#33 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-08-2010 22:01
Bruger avatar

Bruger

Enig og hvis man tror alle Danske kvinder er tykke, iskolde manipulerende og herskesyge strigler, tager man godt nok fejl.
leif
#34 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-08-2010 01:28

Bruger

Når man ikke har ret, men vil have det, så går det over i pladder kommentarer.

Ingen har skrevet alle er ens.

tykke.. ja de findes også i Thailand, men endnu ikke så udpræget som i DK
manipulerende, de findes sandelig også i Thailand.

Jeg har givet mit bud på hvorfor, jeg har en Thai kone.
At skyde det i sænk på vanlig dansk maner.. med at det er mig der er fyldt med fejl osv. Det er jo usaglig debat eftersom i slet ikke kender mig.

Jeg har / kan se hvad familie , venner har. Har selv haft omkring 30 kortere / længere varende forhold til Danske kvinder.
Og kom til den konklusion.... Det vil jeg ikke nøjes med.

Min kone er bestemt ikke fejl fri, men når man vejer fordel / ulemper.. Så vinder hun klart.

Så nej det er ikke fordi jeg havde lidt svært ved at finde en Dansk kvinde, tvært imod.
Thaier kalder mig ... Khun dah whan.. ved ikke
Måske jeg har haft det for nemt og derfor stiller større krav til en kone.. Det kan da godt være.. Men jeg har så handlet der efter.
Længere er den historie ikke.

Jeg er da udemærket klar over nogen vælger en Thai kone af andre grunde.. Men skære os alle over en kam er usaglig.
freja
#35 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-08-2010 06:50
Bruger avatar

Bruger

Jeg undskylder hvis jeg har gjort dig uret, men når du skriver ”det vil jeg ikke nøjes med” og ” men når man vejer fordel / ulemper.. Så vinder hun klart” Samt din bemærkning om de kvindelige formers forskel, så tænker jeg, ”hvad er det, jeg læse mellem linjerne, hvad er det debattøren vil udtrykker uden at sige det direkte?” Og Ja det tolker jeg altså negativt.

Det var slet ikke min intention at debattere forskellighederne mellem kvinder fra forskellige lande. Men af en eller anden grund, sniger de ”dumsmarte” bemærkninger om Danske kvinder, deres udseende og utilfredshed sig altid ind i debatten i dette emne, denne generalisering og de yderst nedsættende ord om mig og mine ” medsøstre” er ved at blive trivielle floskler, jeg forklarer gang på gang, at jeg er total ligeglad, med hvem man gifter sig, men jeg er ikke ligeglad, med det ordvalg der bliver brugt om os her i Danmark, men vi skal lige have sparket.

Hvorfor ikke bare nøjes med at sige, jeg forelskede mig i en kvinde, som tilfældigvis kommer fra Thailand, og jeg kan bedre lide deres tankegang/væremåde, længere er den vel ikke.

Tiger har måske ret, jeg udtrykker mig måske forkert, det skrevne sprog kan jo virke hårdere end tiltænkt, da man ikke har mulighed, for at se modparten i øjnene når tanken bliver luftet.

Men du behøver ikke kalde det pladder kommentarer, blot fordi ikke alle nødvendigvis deler dine synspunkter vel?

Til Tiger nåh sødt skrevet takker så mange gange, jamen lad os da bare tage en svingom til næste firma fest.
leif
#36 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-08-2010 13:51

Bruger

Freja du behøver ikke undskylde.
Du får da bare svar på tiltale.. music

Hvorfor ikke bare nøjes med at sige, jeg forelskede mig i en kvinde, som tilfældigvis kommer fra Thailand, og jeg kan bedre lide deres tankegang/væremåde, længere er den vel ikke.

Fordi det jo ikke er hele sandheden..
Thaier,s tanke gang lærer man ikke at kende før man kan snakke og forstå Thai.
Væremåde, den kender man ikke ret meget til før man har boet i Thailand.
Så det er jo en handling som er affødt af et eller andet her i DK, som gør nogen ser sig om i verden.

så tænker jeg, ”hvad er det, jeg læse mellem linjerne, hvad er det debattøren vil udtrykker uden at sige det direkte?” Og Ja det tolker jeg altså negativt.

Jamen prøv bare engang imellem at læse det som skrives.
Uden at fortolke og tro vedkommende sidder og lyver.
Jeg ved godt det er blevet hulens moderne at fortolke, men det betyder jo at det er umulig at forklare en handling. Når det skrevne aldrig tages for pålydende.

men vi skal lige have sparket.

Nej det er ikke fordi i lige skal have sparket.
Men når det nu er en af grundene til at vælge anderledes. Ja så er det en del af helheden..

pladder kommentarer var dit indlæg #33
den med generalisering, for den var jo ikke helt rigtig, vel ((12((

dkth
#37 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-08-2010 15:51
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 414

citat.Thaier,s tanke gang lærer man ikke at kende før man kan snakke og forstå Thai.
Væremåde, den kender man ikke ret meget til før man har boet i Thailand.citat slut.

At sproget skulle have indflydelse på om man forstår tankegangen har jeg meget svært ved at se, men det hjælper med forståelsen, hvis og når Thaier vil fortælle, hvad de rigtig tænker, hvilket er meget sjældent.

Selvfølgelig er den generelle væremåde for thaier bedst at lære hvis man bor i landet.

Jeg forstår slet ikke, hvorfor der egentlig skulle være en grund til at fortælle hvorfor man har valgt den kone man har?

Om hun er tyk tynd dansk fransk eller thai kan vel være total ligegyldig.

Her har jeg det på samme måde som med Thaier, det er fandens svært at forstå dem, og nu skal man nærmest kunne forklare hvorfor man er blevet forelsket i den thaier, for de er jo ikke som os.

Og Thaier er nok lige så forskellige som Danskere, så der er ingen forskel.
leif
#38 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-08-2010 16:23

Bruger

At sproget skulle have indflydelse på om man forstår tankegangen har jeg meget svært ved at se,

Der er nok meget få Thaier, der kan forklare dig noget om det på Engelsk, eller Dansk.
Derimod når man forstår Thai kan man følge med i hvad de taler om og begynder at forstå hvorfor de handler som de gør.

Jeg forstår slet ikke, hvorfor der egentlig skulle være en grund til at fortælle hvorfor man har valgt den kone man har?

Joe det forstår jeg godt, det er også meget alm i DK at spørge, hvor har du fundet hende / ham..
Og når vi så vælger noget som er så meget anderledes, bliver mængden af spørgsmål nok automatisk større..

En af de helt indlysende grunde til mangel på forståelse for vi vælger en Thai..
Kan man se bag i EkstraBladet.

Det er også grunden til mange ikke tror på hvad man siger, når man fortæller hvor man har fundet sin kone og hvad hun laver. Eller hvorfor man har valgt en Thai.
dkth
#39 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-08-2010 17:57
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 414

Nu handler det om hvordan thaier tænker, og ikke hvad de siger, hverken til mig dig eller andre thaier.

Er det ikke deres ærlighed du taler om og ikke deres tankegang når du snakker om at forstå hvad de taler om.

Og jeg skal da stadig ikke forklare hvorfor jeg har forelsket mig i min kone, selv om det er mange år siden.

Jeg føler mig aldrig forpligtet til at fortælle noget som helst om mit privatliv til nogen.

At man f.eks. så godt kan snakke om forskellen mellem en østerlænding og en vesterlænding er en anden sag.

Men generelt mener jeg at det er mange af os danskere der selv er årsagen til, at thaier omtales som de gør af alle disse uvidende danskere når det gælder thailand.

freja
#40 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-08-2010 20:18
Bruger avatar

Bruger

Svar på tiltale er også ok, men en undskyldning er på sin plads, HVIS jeg er kommet til at tillægge dig nogle motiver, du ikke har, men som du selv skriver, kender jeg dig jo ikke, og kan derfor kun forholde mig til dit ordvalg i den skrevne tekst og tage dit skrevne ord for pålydende.

Jeg læser altid både linjerne og mellem linjerne, men jeg tror bestemt ikke folk sidder og lyver.
Gå til debat:

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dagbogen. Dagbogen 34 30-07-2023 18:10
THAILAND : with Train from Ratchasima trough Bangkok 2010 Billeder/Videoer fra livet i Thailand 1 19-12-2012 05:18
Dagbogen 22.09.2012 Kanchanaburi Dagbogen 52 30-11-2012 06:13
Dagbogen 04.11.2012 U-Thong, Kanchanaburi. Dagbogen 45 11-11-2012 06:22
Dagbogen 27.10.2012 Hell Fire Pass Dagbogen 6 29-10-2012 00:03

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768