julen i thailand
|
Casper |
Skrevet d. 01-12-2010 10:57
|
Bruger
Antal indlæg: 83
Status:
|
jer der bor der ude holder i dansk juleaften
hvad med thailænderne fejre de også jul
|
|
|
|
|
|
Skrevet d. 01-12-2010 12:46
|
Antal indlæg:
Status:
|
Nogle danskere gør vel men ikke en som mig der er ligeglad med jul.
Thaierne holder jul i turist områderne eller dem der har med farlang at gøre i hvert fald. Tror ikke de tager det ligeså højtideligt som vi gør, de har jo deres egen højtid. |
|
|
|
emil |
Skrevet d. 01-12-2010 12:49
|
Bruger
Antal indlæg: 166
Status:
|
alle de danske spisesteder og barerne pynter op til julen du slipper ikke for det halløj heller ikke i thailand
|
|
|
|
sank |
Skrevet d. 01-12-2010 13:04
|
Bruger
Antal indlæg: 1828
Status:
|
Ja Thaierne syntes det er en god fest ? uden at spekulere nærmere over det ? og jo jo Fruen har Kalenderlys og kravlenisser med og lille plastik på altanen Vi har da nogle år gået på forskellige Danske steder og holdt Juleaften ? men de sidste år bliver det hjemme og har skam haft And, Flæskesteg og naturligvis Risalamande med mandel Og så muligvis på en dansk til en enkel Julefrokost ? for selskabs skyld men ellers går vi ikke særligt op i Julen |
|
|
|
leif |
Skrevet d. 01-12-2010 14:15
|
Bruger
Antal indlæg: 681
Status:
|
For mig er julen.. børnenes fest.
Så det er mange år siden jeg har holdt jul.
Bortset fra jule-maden.. det er nu ikke værst..
Og mine år i Thailand, har den da også stået stået på diverse jule mad - bag.
Men der kunne nu også nemt smutte en jule-and både i april eller juli..
Alle de thaier vi omgås er i øvrigt ret vilde med and på Dansk maner.
Også selvom den tilberedes uden hoved..
|
|
|
|
sank |
Skrevet d. 01-12-2010 15:18
|
Bruger
Status:
|
I alle Stor Centre er der lige så meget Julehalløj som i DK Og Thaierne elsker Risalamande |
|
|
|
aaby |
Skrevet d. 01-12-2010 15:43
|
Bruger
Antal indlæg: 426
Status:
|
emil skrev:
alle de danske spisesteder og barerne pynter op til julen du slipper ikke for det halløj heller ikke i thailand
Men uanset hvor meget de pynter, bliver det vel aldrig det samme, som hvis man holder jul med familien hjemme i DK?
Jeg har deltaget i flere "juleaftner" i Thailand. Jeg synes, at det er lidt beklemt. Uanset hvad folk siger, så smager maden ikke, som der gjorde i DK. Den er heller ikke lavet sådan, som enhver dansk kok med respekt for sig selv, ville gøre det.
Tag bare de brune kartofler. Det er en afskygning af noget, som minder om et gammelt frønnet foto af ordentlige sukkerbrunede kartofler. Oftest er de store, måske pillet, måske kogle, måske fra dåse, hu hej hvor det går, skåret over i kverte eller ottendedele.
Meget få af de ovne, som findes her ude, kan klare en sprød svær.
Og så til den helt store skaldale, Ris a la Mande. Oftest bruges der alimdelige ris, eller nogle ris som ser ud som de grødris, vi bruger i Danmark, men de fungerer ikke som de "danske".
Og se dig så omkring. Langt de fleste kvindelige partnere, er thailændere. Nogle er hyret for den aften, den uge, den måned, og ja, så bliver indsatsen/ stemningen der efter.
Derfor foretrækker jeg, som cyklistparret Sank med Frue, at parkere cyklen, og blive hjemme den aften, og i stedet bruge tid og penge på en dejlig aften, før eller efter selve juleaften, meget gerne med noget lækkert thai mad, de kan man da få her ude, så det smager, som man forventer det.
Glædelig jul.
Tropiske hilsner
Aaby |
|
|
|
sank |
Skrevet d. 01-12-2010 16:08
|
Bruger
Status:
|
Nej lidt ret har du Aaby og det er også derfor vi holder hjemme aften. Men retfærdigvis skal siges at jeg har fået rimelig Risalamande og sprøde svær ude ? men med lidt dansker hjælp Og små kartofler til de brune kan fås i Foudland |
|
|
|
leif |
Skrevet d. 01-12-2010 16:20
|
Bruger
Status:
|
Njae nu kan man altså nem lave and som i dk, selvom man bor ude i varmen..
Det med sprød svær er vel mest flæskestegen, som jeg så aldrig har nydt til jul, men i weekenden..
Det kan så også nemt laves i th. hvis man har en ovn.
And er vel noget af det nemmeste at lave.
Ovnen op på små 200c.. 1 time pr kg and.
Og så kan man jo fylde anden med hvad man får lyst til.
I dk svesker - æbler.
Så selvom det er dyrt i Th.. så smager det dæleme godt. |
|
|
|
kent og on |
Skrevet d. 02-12-2010 01:33
|
Bruger
Antal indlæg: 31
Status:
|
lige en opskrift på langtidssteg and.
det er noget der dur, sprød skind og ikke tør virkelig lækker.
http://www.dk-kog...hp?id=6797
og lige et link til kogebogen ca 30000 opskrifter så hvis i søger noget findes det som regel der,
har selv brugt den meget.
http://www.dk-kog...
god fornøjelse
hilsen
Kent |
|
|
|
|
Skrevet d. 02-12-2010 01:59
|
Antal indlæg:
Status:
|
sank skrev:
Nej lidt ret har du Aaby og det er også derfor vi holder hjemme aften. Men retfærdigvis skal siges at jeg har fået rimelig Risalamande og sprøde svær ude ? men med lidt dansker hjælp Og små kartofler til de brune kan fås i Foudland
Jov det kan jeg godt skrive under på sank at du har fået meget risalamande og svær, det ses tydeligt på dig
Men ellers vil jeg da give aaby ret, det er sgu ikke det samme julemaden som når man spiser det i dk. |
|
|
|
sank |
Skrevet d. 02-12-2010 02:54
|
Bruger
Status:
|
Air con ned på 16g. og så laver fruen selv maden ? så er det som i DK |
|
|
|
nick |
Skrevet d. 02-12-2010 11:00
|
Bruger
Antal indlæg: 285
Status:
|
lidt jule musik fra hjertet af danmark
|
|
|
|
skipper |
Skrevet d. 02-12-2010 18:53
|
Bruger
Antal indlæg: 3857
Status:
|
I kà sige hvad I vil. men dansk mad smager altså ikke rigtigt som det skal i Thailand, kød smager anderledes, og det syntes jeg også mælk gør, jeg tror det skyldes det de fodrer dyrene med.
Rødkålen smager nærmest som Hvidkål tilsat frugtfarve og Eddike med Sukker, og agurkerne, tjaeh.
Men nok brokkeri, de gange jeg har holdt Jul i Thailand har jeg hygget mig med en god Steak og et glas rødvin, det har fungeret upåklageligt |
|
|
|
aaby |
Skrevet d. 02-12-2010 19:39
|
Bruger
Status:
|
[quote]skipper skrev:
I kà sige hvad I vil. men dansk mad smager altså ikke rigtigt som det skal i Thailand, kød smager anderledes, og det syntes jeg også mælk gør, jeg tror det skyldes det de fodrer dyrene med.
[quote]
Maelk. Jeg besoegte Thai-Danish i Muak Lek for nogle aar siden. Forklaringen paa, at maelken virker staerkere, smager mere af... maelk, er, at at blander maelkepulver i den friske maelk.
Hvorfor goer man saa det?
Jeg er ikke helt sikker, men maaske kan man p gr a markedsmekanismer koebe maelkepulver billigere, end frisk maelk fra thai koerne.
Tropiske hilsner
Aaby |
|
|
|
leif |
Skrevet d. 02-12-2010 19:42
|
Bruger
Status:
|
skipper skrev:
Rødkålen smager nærmest som Hvidkål tilsat frugtfarve og Eddike med Sukker, og agurkerne, tjaeh.
Men nok brokkeri, de gange jeg har holdt Jul i Thailand har jeg hygget mig med en god Steak og et glas rødvin, det har fungeret upåklageligt
Det har du fuldstændig ret i.
det smager meget anderledes og ja det skyldes nok hovedsagelig der ikke bruges korn..
Men når vi snakker om hjemme produktion, har man mulighed for at forbedre kvaliteten / smag... meget.
Dog nemmest med fjerkræ som ikke er så afhængige af købe foder.
Agurkerne kan du garanteret ikke smage forskel på, hvis de bliver lavet på samme måde som i dk.
men der er jo også mange forskellige slags agurker. |
|
|
|
aaby |
Skrevet d. 02-12-2010 19:43
|
Bruger
Status:
|
jsh71 skrev:
Men ellers vil jeg da give aaby ret, det er sgu ikke det samme julemaden som når man spiser det i dk.
Det samme med snaps, og Gammel Dansk.
Endnu en god grund til at spise med folket.
Lad os faa nogle friskkogte ris direkte fra riskogeren paa tallerknerne, det ved man sgu da hvad er. Og saa er det pludseligt omvendt, ha ha, de ris de stakler hjemme i DK, maa noejes med, ja det er da den rene tortur. Stakkels jer i DK
Oops, var lige ved at glemme min daglige havregroed. En eller anden haelder flydende honning paa den, morgen efter morgen. det samme med skivede bananer.
Verden e r gaaet af lave.
I skiver.
Tropiske hilsner
Aaby |
|
|
|
leif |
Skrevet d. 02-12-2010 19:47
|
Bruger
Status:
|
he he ja såen en gang pose ris.. øv når man er vant til friske khao Homali.. |
|
|
|
skipper |
Skrevet d. 02-12-2010 19:48
|
Bruger
Antal indlæg: 3857
Status:
|
Hæ hæ aaby.
Her i Sverige spiser vi kun thailandske kvalitetsris importeret fra Thailand, ellers snerper konen munden og nægter at indtage føde |
|
|
|
aaby |
Skrevet d. 02-12-2010 19:54
|
Bruger
Status:
|
Julen er ogsaa den tid, hvor man skal vaere god ved andre mennesker. Sal vi til at samle ind, sende flaeskesteg ind gennem et saet tremmer et sted i BKK, eller?
Hvad skete der med ham, som blev nappet for at have sendt foto ud paa Internettet, han var vist nok fra Aalborg, og havde vistnok en lille kiosk. Vistnok.
Mon han faar ris a la mande?
Og hvad med sproede svaer? Eller sidder han bare staidg og steger den bag tremmer, eller hvad man nu goer, naar man er en driftig forretningsmand, med en thai kvinde som partner, eller eks partner.
God nat, jeg skal tidligt op i morgen, og ud at koere med bus. Igen.
Tropiske hilsner
Aaby |
|
|