Se emne

Hvem er her? 2 gæst(er)
 Udskriv emne
Vesterhavet - en losseplads
yindee
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-04-2010 04:55
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3629
 Status: Offline

er er foruredning over alt i verden ikke kun i thailand

Havet sletter alle spor, sagde man engang. Men det er efterhånden en gammel løgn. Kolossale mængder affald fra skibsfarten skyller i land på den jyske vestkyst.

I denne uges miljøreportage besøger vi kysten nord for Klitmøller sammen med miljøchef Flemming Bach fra Thisted kommune.

Plastikdunke med advarselsmærker, der klukker ildevarslende, når man ryster dem. Flasker med russisk shampoo, der lugter ubehageligt, men alligevel bliver samlet ind af strandgæster på jagt efter gratis hårdvask. Filtrede fiskegrejer, som er grimme på stranden, men i det mindste er holdt op med at spøgelsesfiske i havet.

Det er med Flemming Bachs sarkastiske udtryk "alt godt fra havet", der har samlet sig i læ i slugten på stranden mellem Klitmøller og Hanstholm.

Et nyt fænomen er affald fra krydstogtskibe, der sejler gennem Nordsøen. Selv om det koster kassen at tage på krydstogt, så er der åbenbart ikke råd til at tage affaldet med i havn.

Det er et globalt problem, at havene bruges som losseplads. I nogle af de store oceaner har havstrømmene skabt store øer, ja nærmest nye kontinenter af flydende affald. Og alene ude i Nordsøen regner man med, at der hvert år smides 20.000 ton affald i havet.

Det kan synes som en umulig opgave, men kommunerne langs Vestkysten prøver alligevel at rydde op.

"Der foregår strandrensning i alle kommuner her op til turistsæsonen. Vi vil jo gerne, at kysterne ser pæne ud, når strandgæsterne kommer. Men det er helt grotesk, at vi så skal betale afgifter til staten af det affald, vi samler ind.

Alene i Thisted kommune betalte vi sidste år 50.000 kroner i afgifter for det affald, vi med møje og besvær havde samlet ind på stranden. Det har vi klaget over i årevis, men endnu uden resultat", siger miljøchefen.

se her http://www.dr.dk/...092056.htm
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-04-2010 08:53
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1828

rasende Ja man er ikke bleven meget klogere ? før have man en tønde hængende på hæggen til mad affald som så blev tippet når vi kom til søs. Lastrummende blev rengjort og det hele klar til at droppe når vi kom til søs ? og det var alt Sad og der er jo i dag bleven lavet strenge regler ? men det koster jo Penge så det holder ikke ked
Badedyr
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-04-2010 09:14

Bruger

Antal indlæg: 151

Du har helt ret, holde selv af at tage til vandet her og der, og det bliver bare mere og mere at "lorte" over alt, gammel cykel, køleskabe,i sær dåser, papir fra diverse ting fra pølsevogen, chips pose osv osv

Selv ved vores strand, er det meget farlige at gå i vandet uden fodtøj, så mange skære sig på knus glas/flasker...

Men ser også tit folk rulle vinduet ned i bilen, og smide noget ud, folk der smide noget i skralde spanden men ikke rammer, går heller ikke hen og samler der op igen....

Har ikke været i Thailand endnu, så ved ikke hvor slemt det er der, men synes ikke om det jeg ser her hjemme, det gøre med sur..rasende

Vi har jo så mange unge idag der ikke ved hvad de skal lave, afsted med dem, lad dem gøre det lidt mere ren her hjemme, det ville bare være skønt...music

Hygge...
Mvh Per
dkth
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-04-2010 10:25
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 414

Ja det er nok ikke de store besparelser der er blevet ved, at man skal betale for at komme af med sit affald på losse/genbrugspladsen.

Om der er så mange unge der skal ansættes i kommunal regi ser jeg ingen grund til, for du havde vel ikke forventet at man bare kunne sende folk, også unge på strandrensning uden løn.

Og hvis du mener vi i Danmark er nogle svin så er det efter min mening ingenting ved siden af Thaier.

Hvor jeg bor har vi ikke nogen til at hente vores affald, men vi har en losseplads ca 5 km herfra, og Thaierne troede jeg var tosset, da jeg kørte vores affald derhen i starten vi boede her, nu ryster de bare lidt på hovedet af den tossede farang der bruger penge på brændstof, når der er et hul i jorden kun 200 meter væk.
hassel
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-04-2010 13:04
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 276

Om der er så mange unge der skal ansættes i kommunal regi ser jeg ingen grund til, for du havde vel ikke forventet at man bare kunne sende folk, også unge på strandrensning uden løn.

langtidsledige og bistands klienter kunne jo udføre strand rensningen

husk at leve livet mens du kan, om lidt er kaffen klar Grin
dkth
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-04-2010 14:29
Bruger avatar

Bruger

hassel skrev:

Ja det kunne man da sagtens, men skal de så have løn som kommunal ansat og
ikke være ledige mere?

Vi har jo lige set socialdemokraten Mette Frederiksen komme med forslag om, at sætte
kontanthjælps modtagere til den slags job. Lave noget for kontanthjælpen er kun noget
der virkede i Farum, med den kreative borgmester. Så måske derfor ingen vil brænde fingrene.

Det faldt ikke i god jord mange steder med hendes forslag.
emil
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-04-2010 14:37
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 166

dkth skrev:
hassel skrev:

Ja det kunne man da sagtens, men skal de så have løn som kommunal ansat og
ikke være ledige mere?

Vi har jo lige set socialdemokraten Mette Frederiksen komme med forslag om, at sætte
kontanthjælps modtagere til den slags job. Lave noget for kontanthjælpen er kun noget
der virkede i Farum, med den kreative borgmester. Så måske derfor ingen vil brænde fingrene.

Det faldt ikke i god jord mange steder med hendes forslag.

jeg har været langtids ledig blev sendt til kommunen på genbruds pladsen fik normal løn
jeg blev sur og gal ville ikke have det arbejde ok ingen penge til dig jeg tog arbejdet har nu været på pladsen i 3 år og er utrolig glad for arbejdet vil meget nødig væk herfra
sank
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-04-2010 14:41
Bruger avatar

Bruger

Thumb Ja i Pattaya er der strandrensning mener et par gange om Året med skolebørn ((12(( og det pynter sandelig og de ser ud til at have det herligt Thumb
dkth
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-04-2010 15:20
Bruger avatar

Bruger

sank skrev:
Thumb Ja i Pattaya er der strandrensning mener et par gange om Året med skolebørn ((12(( og det pynter sandelig og de ser ud til at have det herligt Thumb

Nu kan vi nok ikke rigtig sammenligne med Thailand, hvor der ikke er så mange regler som i Danmark.

Jeg tror ikke det var muligt at få skolebørn til at rense strande i Danmark uden en sag om udnyttelse og beskyldnibg for børnearbejde.
IT
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-04-2010 15:25
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1773

dkth skrev
Og hvis du mener vi i Danmark er nogle svin så er det efter min mening ingenting ved siden af Thaier.

Hvor jeg bor har vi ikke nogen til at hente vores affald, men vi har en losseplads ca 5 km herfra, og Thaierne troede jeg var tosset, da jeg kørte vores affald derhen i starten vi boede her, nu ryster de bare lidt på hovedet af den tossede farang der bruger penge på brændstof, når der er et hul i jorden kun 200 meter væk.

du er ikke alene jeg er også en skør farang siger de

jeg fejer gaden hverdag uden foran det hus vi lejer sjovt nok nu har jeg gjort det i tre år men nu er der 5 andre der også fejer gaden de smiler vi får en øl sammen en stor leo og 5 glas
jeg betaler naturlighvis for den leo jeg er jo den skøre farang

det varer ikke så længe så kommer jeg nok til at investerer i to øl der er nemlig flere der kigger langt efter os når vi får den lille slat øl Grin
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Kalken
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-12-2010 15:33

Bruger

Antal indlæg: 9

Oi ja, jeg er vokset op ved Vesterhavet i Nordjylland og det er mange finurlige ting og sager man kan finde der. Det er synd for jeg elsker at være ved Vesterhavet! Luften deroppe er fantastisk, men den ville være endnu bedre hvis man ikke kunne finde alt det underlige skrammel folk kaster ud deroppe!
pirat
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-12-2010 08:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 717

folk kaster skrammel ud over alt i naturen det ender med vi kan gå på vandet så forurenet er det Angry
sank
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-12-2010 09:57
Bruger avatar

Bruger

Angry pirat det tror jeg også det var i gamle dage ?? det var muligvis det Jesus benyttede sig af ved ikke
yindee
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-12-2010 13:24
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3629

sank skrev:
Angry pirat det tror jeg også det var i gamle dage ?? det var muligvis det Jesus benyttede sig af ved ikke

tror det er en skipper historie du kommer snankGrin
sank
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-12-2010 14:22
Bruger avatar

Bruger

ved ikke Ja ja hvem ved ? der går flere rygter ? driller
Warlock
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-12-2010 11:12

Bruger

Antal indlæg: 84

Det er en stor skam, at det er blevet sådan, da jeg var dreng, havde min mor og hendes mand, et lækkert sommerhus ved blåvand, og det var bare fedt at gå på udkik i de gamle bunkers, for måske kunne man jo finde en gammel tysk dolk.
Var også med fritidshjemmet oppe nordpå og se de store bunkeranlæg, hvor olsenbanden film blev indspillet, men også omkring Esbjerg og hjerting, har det altid været dejligt at tage ud på stranden, drikke øl, lave bål og spise pølser, og ja jeg har altid været opdraget til at rydde op efter mig selv, øv det skal være såden nu 20-30 år efter Angry
Det skjal dog lige tilføjes, at da jeg fik mit første rigtige job, som koksmath på winston churchill, der smed vi alså ikke affald ud over rælingen, nej det blev gemt i containere på bildækket, men føj det kunne stinke, lol.. det var så tilbage i 1988 og lidt frem. Thumb
IT
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-12-2010 14:03
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1773

her i huset smider vi ikke mad ud alt bliver spist hundene er altid sulten ellers kommer hønsene og spiser resten

nu er der også kommet lidt fisk i søen de vil også gerne spise lidt

selv ukrudtet bliver lavet om til kompost , grøntsagerne vælter op af jordren som er ved at skifte type det ligner nu muldjord

eller kan tomme flasker og andet godt sælges der er penge i affaldet music

Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
lindyras
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 10-12-2010 17:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 735

Jeg startede som opvasker på H.P. PRIOR I 1960.Dengang var der en skakt fra skylleriet og ret ud over siden og der røg alt ud.

De sagde dengang at en dykker kunne finde hele vejen fra kbh til Århus og Ålborg ved at følge tallerner og bestikAngry

lindy
...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
skipper
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 10-12-2010 21:17
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3857

Jeg kan huske jeg har sejlet med H.P Prior og Jens Bang da jeg var knægt, dengang boede vi i Nørresundby og min morfar havde en to mastet skonnert der hed Haabet, vi plejede at sejle med dem når vi skulle besøge familien i København.

Hvis du skulle have glemt dine rødder så er der et billede af demThumb

http://www.faktao...50_b_3.htm
sank
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-12-2010 02:15
Bruger avatar

Bruger

Ikke SE Ja i de gode gamle dage hang der en tønde ude agter som alt madaffald røg i når vi lå i havn ? og den blev så tippet til søs ? mågerne var glade og når vi så gjorde rent i lastrumene så op i et slæng og ud over siden og det var alt Shock ja og i to opvaskere har vel så sejlet med min gode Ven Kaptajn Hertz ? og i lå tit i vejen for mig når jeg skulde tværs over Havnen og have travlt Angry
Gå til debat:

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768