Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Jutlandia.
skipper
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-02-2016 01:35
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Dansk dramadokumentar 2013.
Jutlandia var Danmarks første bidrag i såvel FN- som Røde Kors-sammenhæng. Historien om hopsitalsskibet er nu blevet dramatiseret i en ny, spændende dokumentarfilm, der veksler mellem flotte rekonstruktioner, arkiv og interview med nulevende Jutlandia- og krigsveteraner. Filmholdet har været i Korea, USA, Norge og gravet dybt i arkiverne for at genskabe det, som skete for 60 år siden.



Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-02-2016 05:56
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

Jutlandia blev bestilt af ØK i 1934 for at afløse ældre skibe i linjetrafik mellem København og Bangkok. Jutlandia besejlede denne rute fra november 1934 til januar 1940 og igen fra 1954 til slutningen af 1964. Jutlandia var det eneste skib i ØK-flåden, der blev designet med en maierstævn, og var det andet af tre skibe af det navn.


Da 2. verdenskrig brød ud i september 1939, var skibet lige ankommet til Rotterdam en route til København. Det gjorde rejsen færdig og en tur til Bangkok, før det returnerede til København i januar 1940.

Efter ankomsten til København blev det stillet til rådighed for den danske regering. Skibet blev sendt til Argentina for at hente en last korn og returnerede til København den 31. marts 1940. Den 1. april blev det sendt til Nakskov Skibsværft med henblik på almindelig periodisk vedligeholdelse.

Jutlandia lå i tørdok, da Tyskland angreb og besatte Danmark den 9. april 1940. På grund af mangel på dieselolie blev Jutlandia ikke beslaglagt af tyskerne, men blev lagt op ved Slotø tæt på skibsværftet sammen med to af ØK's andre motorskibe Java og Falstria. Alle tre skibe havde kun en minimal besætning om bord til almindelig vedligeholdelse.

Her blev det indtil krigens slutning på trods af et allieret luftangreb 3. maj 1945. Ved angrebet blev Java sænket og Falstria fik en oversvømmelse og kom i brand. Jutlandia slap med nogle kuglehuller og en mindre brand i et lastrum.

Jutlandia var fuldt sødygtig den 11. august 1945 og gik i rutefart mellem Europa og østkysten af USA.


Da Koreakrigen brød ud den 25. juni 1950, gav Danmark tilsagn om at assistere FN og United Nations Command og at give humanitær støtte til de allierede styrker i Sydkorea. Beslutningen var ikke ukompliceret: stemningen mellem stormagterne var anspændt, og Danmark måtte finde en måde at støtte FN på uden at virke aggressiv. Der blev meget hurtigt stillet medicinalvarer til rådighed, og efter forhandlinger blev der enighed om, at Danmark også sendte et hospitalsskib. I efteråret 1950 accepterede ØK igen at stille Jutlandia til rådighed for den danske regering, mens det var en route til New York.

Regeringen sendte Jutlandia til Nakskov Skibsværft og fik hende rigget om til et fuldt moderne hospitalsskib. Hun havde 4 operationsstuer, 4 hospitalsafdelinger med 356 senge, røntgen-, øjen- og tandklinikker samt laboratorier, apotek og specialafdelinger. Der var stor søgning til stillingerne om bord. På et tidspunkt blev der søgt 42 sygeplejersker – der meldte sig mellem 3 og 4.000, heraf kom ca. 200 til samtale. Læger og sygeplejersker blev indkvarteret i kahytterne, for det meste 4 i hver.

Linjen '...sygeplejerske på 16 år...' i Kim Larsens sang om Jutlandia er møntet på skibet. Man ønskede fortrinsvis at have modne mennesker om bord, navnlig i betragtning af de voldsomme krigsskader man måtte forvente at se om bord. Det var ikke noget, man ønskede at udsætte unge mennesker for. Gennemsnitsalderen var omkring de fyrre.

Der blev lagt stor vægt på at bevare Jutlandias civile status. Som alle andre hospitalsskibe blev det malet hvidt med røde kors på siderne, og i modsætning til det 1½ meter brede grønne bånd, som militære hospitalsskibe havde påmalet langs skandækket, havde Jutlandia et rødt bånd. Dansk Røde Kors stod for drift, bemanding og organisation af hospitalet. ØK forsynede hende med besætning. Staten betalte.

Jutlandia havde kommandør Kai Hammerich som chef. Han havde opgivet sin stilling som præsident for Dansk Røde Kors for at tage med til Korea. Han bibeholdt sin rang som søofficer for bedre at kunne stå i forbindelse med FN's militære ledelse. Han var også kontaktperson til Røde Kors og den danske stat.
Næstkommanderende og hospitalschef var overlæge Mogens Winge. Kaptajn Christen Kondrup, Jutlandias mangeårige skipper, blev om bord som skibschef. I tilfælde af en maritim krisesituation ville kommandoen jfr. søvejsreglerne automatisk blive Kondrups.

Da hospitalspersonalet skulle omgås soldater, fik alle, på trods af at de var civilister, tildelt passende militær rang. Under opholdet i Korea morede besøgende allierede officerer sig da også over, hvor civilt alting gik til om bord.

læs mere mere her: https://da.wikipe.../Jutlandia
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-02-2019 00:55
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline


Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Hans
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-06-2020 09:24
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 151
Tilmeldt: 31.07.17
 Status: Offline

Claus og Tove behandlede sårede på hospitalsskibet Jutlandia – sådan oplevede de Koreakrigen
Hospitalsskibet var Danmarks støtte til FN i Korea. I løbet af krigens tre år blev tusindvis af soldater og civile behandlet på Jutlandia.

læs mere her. https://www.dr.dk...dia-saadan



Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Je suis Charlie
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-06-2020 14:23
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 917
Tilmeldt: 14.01.15
 Status: Offline

Kom om bord på den tidligere storebæltsfærge ’Dronning Ingrid', der er blevet ombygget til verdens største private hospitalsskib.

Læs historien her:
www.dr.dk/nyheder...il-fattige

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bebe
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-04-2024 11:02
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 103
Tilmeldt: 11.01.12
 Status: Offline

lidt mere til samlingen om Jutlandia

www.thai-dk.dk/uploads/2024-04-14 110304.jpg


Det var i 1949 eller cirka deromkring". Vi kender alle sangteksten til Kim Larsens udødelige hit om "Jutlandia". Her er historien om det kendte skib.

For præcis 70 år siden sejlede Jutlandia afsted. Ombygget, hvidmalet og med et bredt, rødt bånd over bugen gled skibet fra skibsværftet i Nakskov på Lolland og ind i Korea-krigen og blev en national legende.

Ombord var en knægt på 16 fra Sydsjælland. I dag er Vang Frederik Rasmussen formentlig den sidste, som er i stand til at fortælle historien.

Jutlandia blev bygget af Østasiatisk Kompagni på værftet i Nakskov i 1934. Dengang var skibet ikke noget særligt, men i løbet af dets levetid nåede det at behandle 20-25.000 patienter i den blodige krig i Korea.

Du kan læse hele historien om skibet her: https://www.tv2ea...ra-nakskov


Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.25 sekunder | 99,072,343 Unikke besøg | jQ Blog