Se emne

Thai-Dk Din debat side :: LEOPARD's besætnings frigivelse :: Befri Eddy og Søren
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
De danske gidsler – mareridtet i Somalia’,
yindee
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-05-2013 14:36
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

I tirsdags blev de to danske søfolk, Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn, frigivet efter at siddet i over to år som gidsler i Somalia. TV 2 viser i denne dokumentar helt nye optagelser af de to søfolk og deres fire filippinske kolleger, som somaliske pirater holdt fanget. Optagelserne fandt sted i fangelejren for bare 14 dage siden og viser et rystende og usminket billede af livet som gidsel i Somalia. De seneste måneder har Søren Lyngbjørn været meget syg og kan ikke gå, stå eller spise selv. "De er ligeglade, så længe jeg ikke dør. Så længe der en smule liv, er jeg penge værd. Så længe jeg kan give et lille piv fra mig, er de godt tilfredse", fortæller en syg Søren Lyngbjørn.

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-05-2013 02:41
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

Gidslerne endelig fri – en stor dag kilde http://www.pelars...r-dag.html
03/05/

Den 30. april 2013, bliver en dag jeg aldrig kommer til at glemme. Jeg blev ringet op af Ekstra Bladet midt på eftermiddagen, hvor man fortalte mig den glædelig nyhed. Det var kort tid før den kom ud i alle medier.
Jeg følte en enorm lettelse og glæde, selvfølgelig først og fremmest på gidslerne og deres familiers vegne, men sandelig også en personlig glæde der var helt ubeskrivelig.
Jeg blev spurgt om jeg ville komme ind på Ekstra Bladets redaktion. Jeg skulle bare smide hvad jeg havde i hænderne og tage en taxa, hvilket jeg gjorde.

Jeg blev meget berørt af situationen, hvilket fremgår tydeligt af dette videoklip fra Ekstra Bladets tv,som kan ses ved at klikke her.

Det var dæleme svært at holde styr på følelserne, og jeg vil også sige – i denne situation er det ingen skam at vise sine følelser.

For gidslerne kommer der nu en tid, hvor de helt sikkert ikke får det nemt. At være fanget i så lang tid, og så pludselig bliver frie mennesker igen, er sikkert ikke noget man lige kan kapere.
Men jeg vil inderligt håbe at både gidslerne og deres familier får al den professionelle hjælp, der er nødvendigt i denne svære tid.

Er den kamp mange tusinde mennesker i Danmark har kæmpet for i denne sag, via facebook og på andre måder, så slut med frigivelsen?

Det er jeg overbevist om ikke er tilfældet. For mit eget vedkommende vil jeg forsætte med min kritiske holdning til den, efter min mening, fatale og fejlslagne behandling af gidslernes situation i denne sag, som jeg finder både uansvarlig og uanstændig.

Og, jeg er temmelig overbevist om at mange medlemmer på de forskellige facebook grupper, heller ikke
stopper deres aktivitet her.

Siden frigivelsen var en realitet, har der naturligvis været megen mediedækning af sagen. Nu er der ikke længere nødvendigt at tage hensyn til gidslernes skæbne, i forhold til at omtale sagen.
Og jeg skal love for at alle er kommet ud af starthullerne.
Det er medierne, som hidtil har fulgt Udenrigsministeriets henstilling om tavshed.
Det er politikerne, som er ved at falde over hinanden i deres iver for at skubbe ansvaret fra sig.
Også Shipcraft kommer med deres synspunkter, og alle prøver at skubbe ansvaret for fadæsen fra sig, og bedyre deres uskyld i sagen.

Jeg vil inderligt håbe at denne tragiske sag giver anledning til en revidering af hele piratproblematikken, og ikke mindst at der bliver gjort tiltag til, det aldrig må ske igen.

Der skal nok komme mere på bloggen, men det er dæleme svært at følge med lige i disse dage.

Og, til slut -

Et hjerteligt velkommen tilbage til friheden til de seks brave søfolk fra LEOPARD
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Interview med den danske ambassadør i Thailand De fastboende 1 18-03-2024 12:23
Den danske gård i Thailand Hele Thailand 6 07-02-2024 16:03
film og dokumentare danske.. Film, bøger etc 79 20-01-2024 13:12
Nytårstalerne fra den danske dronning og den thailandske konge er nu klar. Den Royale blog 2 01-01-2024 08:04
10 Thailandske gidsler er frigivet Nyheder på dansk 7 30-11-2023 10:03

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.13 sekunder | 99,547,743 Unikke besøg | jQ Blog