Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
"Begravelsesfest".
AL 48
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-04-2011 06:18
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1826
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Der har før været fremme på en web-site at der ved dødsfald/begravelse var stor "gadefest". Det undrede mig lidt, hvordan de mange gange fattige efterladte havde råd til det. - Men nu har jeg fundet svaret.
I går var Donna og jeg inde hos familien i Na Klang for at hilse "God Songkran", og få vores badeturgriner
Der kom en thaidame, udstyret med en stor bog samt skuldertaske. Donna stak hende efter lidt snak 90baht og blev noteret i bogen. - Det lurede jeg lidt over.
Det var den lokale "opkræver" af privat begravelseshjælp.
Donna og børn er tilmeldt der. Hun betaler 30baht hver gang der sker dødsfald i en af de 4 landsbyer der er tilsluttet den "forening".
Fordi hun denne gang betalte 90baht, var at hun ikke havde betalt for de sidste 2 gange og nu var der sket et nyt dødsfald(kvinde med motorcykel-uheld).
Når man betaler til denne kasse, kan man også komme til "gadefesten".
Den "forening" som Donna er medlem af her, udbetaler 80.000baht til de efterladte. De kan så selv bestemme over pengene. Mange gange bliver en del brugt til betaling af gammel gæld,- og resten til festen.
Hende der går rundt i landsbyerne og opkræver får 1baht for hver 100baht hun indsamler, samt holder regnskab.
Egentlig en god hjælp.
--------------
Det slog mig i går, at hende "opkræveren" kunne nå at få en ordentlig skid på, for hos os drak hun også et glas whisky/soda. Det kan blive til mange på en rundtur.skaal

Hej,-Anton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pirat
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-04-2011 06:50
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 713
Tilmeldt: 13.01.10
 Status: Offline

der hvor jeg boede gav alle en skilling som blev bogført
så familien til den afdøde kunne give det samme til giverens begravelse

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-04-2011 09:51
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

hej
var der ikke noget i lille danmark der hed begravelse kasse
er næsten sikker

her i vores familie giver alle et beløb til den fest ,og det gør de nok også den dag jeg er festens hovedperson,håbet er lysegrønt
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-04-2011 10:58

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Det hedder Sahagorn og er en slags forening man indbetaler til.
Hvor meget de udbetaler ved begravelse afhænger af hvor meget man har indbetalt.

Der er så forskellige andre muligheder.
Låne penge - rabat på brændstof, osv

De fleste bruger nok den med at give privat bidrag. Men det er jo også en måde at spare op til sin egen fest.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
eneber
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-04-2011 14:09
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1018
Tilmeldt: 07.06.09
 Status: Offline

hej AL 48

kan godt lide du skriver gadefest om en begravelse syntes selv det ligner en stor fest med mange glade mennesker.
har en mistanke om at de sørger i privaten og skruer smilet på ved festen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-04-2011 08:07
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1826
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

eneber skrev:
hej AL 48

kan godt lide du skriver gadefest om en begravelse syntes selv det ligner en stor fest med mange glade mennesker.
har en mistanke om at de sørger i privaten og skruer smilet på ved festen


Har lige snakket med madammen om det der for os ligner en "gadefest". Ifølge hende er det fordi der kommer en masse som ikke er i familie til afdøde, de kommer næsten udelukkende fordi der er gratis whisky og mad.-Den allernærmeste familie fester ikke med whisky, men bærer sorgen godt skjult for ikke at være alt for triste udad til.- Så naturligvis sørger den nære familie.
Hej,-Anton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-04-2011 08:34
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1826
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

leif skrev:
Det hedder Sahagorn og er en slags forening man indbetaler til.
Hvor meget de udbetaler ved begravelse afhænger af hvor meget man har indbetalt.

Der er så forskellige andre muligheder.
Låne penge - rabat på brændstof, osv

De fleste bruger nok den med at give privat bidrag. Men det er jo også en måde at spare op til sin egen fest.


Leif,- du har både ret og uret.
Sahagorn er rigtig nok en stor forening man kan indbetale til og opnå rabatter- privat lånebank- fagforening osv., altså store foreninger, mange gange på landsplan.
Den lille private "begravelsesforening" der her er tale om, hedder chapanakit.- Og alle medlemmer betaler 30B ved hvert dødsfald. Ikke noget med hvor lang tid man har været medlem og indbetalt. Hvis jeg flytter hertil fast, er jeg også dækket ind af husstandsindbetalingen på de 30B.- Donnas indbetaling på 30B pr. dødsfald dækker lige nu for hende plus 3 voksne børn, da de er født i landsbyen.
Hendes "kontingent" ligger ikke fast, da det kommer an på hvor mange døde. - Så ikke noget med "egenopsparing".
Mvh.,-Anton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-04-2011 06:57
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

hej AL48
du skriver Den lille private "begravelses forening"

et lille regne stykke for at der skak være penge nok i kassen skal der efter min hoved regning være 2666 medlemmer plus nogle stykker mere til at betale de løse udgifter ellers giver det underskud

så det er da en stor pæn forening at holde styr på

..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-04-2011 07:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1826
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

yindee skrev:
hej AL48
du skriver Den lille private "begravelses forening"

et lille regne stykke for at der skak være penge nok i kassen skal der efter min hoved regning være 2666 medlemmer plus nogle stykker mere til at betale de løse udgifter ellers giver det underskud

så det er da en stor pæn forening at holde styr på

..


Helt rigtigt,- den dækker også 4 landsbyer. Og det er en rigtig stor bog som "opkræveren" knokler rundt med.
Men alligevel er "chapanakit" en meget lokal og privat "begravelsesforening".
Mvh.,-Anton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-04-2011 09:56
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

Shock For vel 8 - 10 år siden som uerfaren Thairejsende Lå fruen 14 dage på Hospital i en By i Provinsen. Og jeg gik naturligvis på sygebesøg og nogenlunde samme vej. En dag blev jeg stoppet af en mand med et Familiealbum der forklarede mig en masse og viste billeder af en kvinde med 3 børn og fik da mig gjort forståelig at manden var død og de trængte lidt hjælp ? så da jeg jo var lidt Thai ny gav jeg ham 1000 baht Thumb jeg blev slæbt hen et andet sted og måtte skrive navn og hvor jeg kom fra. Og resten af den tid jeg gik gennem gaden hilste alle pænt på mig hej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
alene
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-04-2011 15:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 201
Tilmeldt: 06.07.10
 Status: Offline

blev beløbet skrevet ind i en bog med navn og hvad ved jeg,kan du værre sikker på at pegene gik til de rigtige

har selv prøvet kun med 500 baht aldrig har jeg fået så mange smil og tror jeg gode ord med på vejen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-04-2011 07:02
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1826
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

alene skrev:
blev beløbet skrevet ind i en bog med navn og hvad ved jeg,kan du værre sikker på at pegene gik til de rigtige

har selv prøvet kun med 500 baht aldrig har jeg fået så mange smil og tror jeg gode ord med på vejen


Hvis Donna (madammen) ikke havde stolet på foreningen og "regnskabsføreren= opkræveren", så havde de ikke fået så meget som 1B.
Beløbet blev skrevet ind medens vi selv så på det,-og godkendt i bogen af madammen.
Jeg kan ikke være sikker på en skid, men det må madammen være, siden hun har været medlem i over 25år.
Nærig, det er hun,- især med egne pengegriner
Mvh.,-Anton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Siamese Stone Unveils Exclusive "Island Collection" in Phuket Fri debat: Pattaya 1 24-01-2024 12:35
Havets Vagabond - Finn "Sømand" Hansen Film, bøger etc 1 03-06-2023 19:39
Jens "The Beast" Film, bøger etc 3 03-02-2023 16:28
Thai Lesson: 5 Slang Words for "Sexy" Thaisproget i skrift og tale 1 22-10-2022 16:44
"Fun to Travel in Thailand" Hele Thailand 6 24-09-2022 18:20

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.46 sekunder | 99,645,763 Unikke besøg | jQ Blog