Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Bliv elefantpasser for en dag i Thailand
thai
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-12-2010 02:21
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3424
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

www.thai-dk.dk/uploads/0_502198y.jpg


I den thailandske nationalpark Khao Sok kan du bo i luksus-telte dybt inde i junglen, mens du lærer at passe og pleje en elefant.

Det er lidt ligesom, da jeg som barn skulle give en hundekiks til en hund, jeg ikke kendte. Jeg rakte modigt hånden frem, to fingre hårdt klemt sammen om godbidden, som jeg slap i det sekund, hundens mund kom nærmere end 10 centimeter på min hånd.

Denne gang er der bare ikke tale om en hund. Dette dyr har en ’snude’, der faktisk fungerer som en arm, med hele 100.000 muskler i.

Jeg står foran en fire tons stor elefant. Og da den rækker sin snabel ud for at tage det stykke vandmelon, jeg vil give den, skal jeg tage mig sammen for ikke at smide stykket på jorden og trække hånden til mig.

Jeg minder mig selv om, at elefantens mund - og dermed dens tænder - er placeret langt fra snabelens ende, og at jeg derfor ikke risikerer at blive bidt, når den med sin snabel tager fat om frugtstykket. Så jeg lader min hånd blive, hvor den er, og mærker hvordan de mange små muskler i snabelen arbejder, idet den tager fat om vandmelonen.



Snabelen er faktisk overraskende blød, men på trods af de mange små muskler, så har elefanten nu alligevel lidt svært ved at ’nøjes’ med at gribe fat om frugtstykket. Ind imellem, hvis stykkerne jeg fodrer den med er for små, griber den også fat om min hånd, så jeg lige må holde lidt igen for ikke at ryge samme vej som bananerne, ananasstykkerne, vandmelonerne og de mange andre frugter og grøntsager, som er elefantens måltid denne dag.

VÆRSGO. Det kan være lidt grænseoverskridende at fodre et så kæmpestort dyr. Foto: Frank Undall
Turengårtil.dk er på besøg i ’Elephant Hills’-lejren i den sydvest-thailandske nationalpark Khao Sok. Her midt i junglen ligger 25 luksus-telte placeret omkring et hovedhus, hvor måltider indtages og dagens oplevelser diskuteres.

Ikke langt fra telt-lejren bor 20 elefanter, som har fået et nyt liv, da et forbud mod skovhugst i Thailand trådte i kraft i 1988, og dermed gjorde elefanterne arbejdsløse. Det er disse elefanter, man kan prøve at passe og pleje for en dag.

»I må love mig ikke at have ondt af de her elefanter«, siger selskabets marketingchef Jonathan Chell, der oprindeligt kommer fra England, men hvis interesse for elefanter har ledt ham til Thailand.

»Hvis de ikke var her, så ville de højst sandsynligt gå rundt som cirkusdyr inde i Bangkok eller også ville de dø. En elefant kan spise 250 kilo mad om dagen, og hvis man ikke kan tjene penge på den som arbejdsdyr, så vil man heller ikke bruge penge på at fodre den«, forklarer Jonathan Chell.''

www.thai-dk.dk/uploads/On__501051c.jpg


Kun 3.000 elefanter tilbage
For 100 år siden levede der omkring 100.000 elefanter i Thailand, men i dag er der kun omkring 3.000 tilbage. Og tallet er stadig faldende.

»De senere år er der kommet megen fokus på udnyttelsen af dyr i turistindustrien, og det støtter vi fuldt ud. Derfor har vi valgt at lave denne såkaldte ”Elephant Experience«, hvor folk kan komme herud og lære en masse om elefanterne«, forklarer Jonathan Chell.

Forud for fodringen af de tonstunge dyr, har vi således forberedt deres måltid. Men knivskarpe macheter har vi skåret vandmelon og ananas ud i store stykker. Vi har foldet bambusblade i bundter og hakket sukkerrør ud i mindre stykker, og så har vi lavet små ’vitamin’-pakker bestående af tamarin, salt og ris indpakket i palmeblade, som er godt for elefanternes fordøjelse.

www.thai-dk.dk/uploads/dy__501055c.jpg



I alt har vi klargjort omkring tyve kilo mad – kun en brøkdel af en elefants samlede behov på en dag – men stadig nok til at gøre elefanterne ellevilde. De store dyr står på rad og række og nærmest tripper utålmodigt, da vi nærmer os med hver vores kæmpekurv med mad.

Og så er det ellers bare at række hånden ud og lade elefanterne tage for sig af retterne.

Efterfølgende får vi lov til at hjælpe ’Mahout’erne’ med at vaske de store dyr. En Mahout er en elefantpasser, og hver elefant har sin egen Mahout, som følger den hele livet. Det tager lang tid at blive fortrolig med en elefant, så derfor følger den samme Mahout en elefant i hele dens levetid, med mindre selvfølgelig Mahout’en dør før sin elefant. I så fald er det hans eget ansvar at finde en afløser.

»En elefant får seks sæt tænder igennem sin levetid, og den bliver i snit omkring 60 år gammel. Når det sidste sæt tænder falder ud, så kan elefanten ikke længere spise, og den dør derfor simpelthen af sult«, forklarer Jonathan Chell.

Den elefant, jeg fodrer, er da også oppe i årene, og hendes tænder er efterhånden lidt slidte. Derfor er hun for eksempel ikke specielt glad for de hårde sukkerrør men er til gengæld helt vild med den bløde vandmelon.

Ruller sig i mudderet
Uanset alder er alle elefanterne glade for at blive vasket. Når man skurer dem med den behårede skal fra en kokosnød, fjerner man de små dyr, som sidder på deres hud og irriterer.

Efter den omgang kan det virke lidt omsonst, at elefanterne hopper direkte ned i et kæmpe mudderhul og ruller sig rundt. Men glæden nærmest stråler ud af dem, og som tilskuer kan man ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet.

For de her elefanter har det tydeligvis godt – også selvom de ind imellem slæber rundt med turister på ryggen.

»De her elefanter er vant til at trække kæmpe træstammer gennem skoven eller plove gennem rismarkerne. De er skabt til at bruge deres muskler. Hvis de ikke gjorde det, ville de sygne hen«, forklarer Jonathan Chell og fortsætter:

»Når det er sagt, så vil vi gerne på længere sigt væk fra, at folk tager på en ridetur på elefanterne, men at de i stedet vælger vores ’Elephant experience’. På den måde kan vi nemlig give de besøgende langt mere viden om elefanterne og være med til at sikre deres overlevelse«.
www.thai-dk.dk/uploads/2_501053c.jpg



God idé at huske lygte
Tilbage i telt-lejren om aftenen bliver der vist en film om elefanter for at give de besøgende endnu mere viden. Personalet er desuden altid klar til at svare på spørgsmål om elefanterne, eller alt det andet dyreliv herude i junglen.

Specielt spørgsmål om slanger presser sig på hos flere af de besøgende, som kan have lidt svært ved at bevæge sig ned til deres telt fra hovedbygningen. Selvom stierne er oplyst af små lamper med cirka tyve meters mellemrum, er der dog ret mørkt ind imellem, så derfor er det en god idé at huske lygten i sit telt, når man går op til hovedbygningen for at spise aftensmad eller se film.



Hovedbygningen matcher omgivelserne med sine tunge træmøbler, tage af flettede palmeblade, der strækker sig op mod himlen som de omkringliggende kalkstensklipper, og tropiske planter.

Og det er her dagens elefanthistorier skal deles blandt de blot 60 mennesker, som der er plads til i lejren, inden man begiver sig ned i sit telt. Et telt der ikke lige ligner dem, vi ville finde på at tage med på en campingtur i Danmark eller Europa.

»Mange mennesker bliver lidt skræmt, når jeg fortæller, at de skal bo i telt heroppe. Men når jeg så forklarer, at der er rigtige senge i dem, at der er toilet og bad, og elektricitet, så bliver de mere rolige«, fortæller Jonathan Chell.

Ingen slanger under sengen
Og teltet, der er placeret på en træ-terrasse og under et kæmpe bliktag der giver skygge og holder den kraftige regn, der ind imellem falder i disse egne af Thailand, væk fra teltdugen, minder nu også mere om et hotelværelse end et telt.

Her er både en garderobe til at hænge sit tøj i, et skrivebord, et lille sminkebord – hvis skammel selvfølgelig er en udskåret elefant – og sidst men ikke mindst er teltet med bund og forseglet, så ingen slanger eller kæmpe edderkopper kan finde ved ind under din dyne.

Badeværelset er bygget op i sten, med finmasket net som tag og igen sat sammen med teltet, så ingen ubudne gæster kan komme ind. Og som på ethvert andet hotel står der små shampo- og balsamflasker klar i badet – selvfølgelig indeholdende miljørigtige produkter.

I ’Elephant Hills’-lejren handler det nemlig både om at have respekt for naturen – og så selvfølgelig om at blive dus med elefanterne.

Turengårtil.dk var inviteret til Thailand af Spies og Thomas Cook Airlines

http://politiken....-thailand/

Kom tæt på dyrene

Elephant Hills ligger i Khao Sok National Park i det sydvestlige Thailand – ca. en times kørsel fra Khao Lak eller to en halv time fra Phuket.

Du kan købe turen gennem firmaet Siam Safari fra både Khao Lak, Phuket, Krabi, Phang Nga og Surat Thani, som indeholder transfer til campen, overnatning i telt, mad samt diverse aktiviteter.

En to-dages tur koster ca. 1.300 kroner, mens tre dage koster 1.900 kroner. Børn er halv pris.

Ud over ’Elephant Experience’ kan du ride på elefant i junglen, ’Elefant Trekking’, sejle i kano på floden gennem junglen eller gå på jungletrek.

Du kan læse mere samt se de opdaterede priser på elephant-hills.com

Er du på ferie i Thailand med Spies, kan du også booke turene direkte gennem dem.


Gode råd:

Der er mange dyr i junglen – lige fra myg til slanger.

Begge kræver forberedelse. Køb en myggesspray på det lokale apotek, inden du begiver dig ud i junglen (kan købes på Elephant Hills, men her er prisen højere end i byerne).

Husk også løst bomuldstøj med lange ærmer og lange ben – det dækker for myggene men skygger også for solen.

Husk altid at lukke dit telt helt til og lås det med den hængelås, som følger med nøglen, både når du er i det, og når du forlader det. Der ER slanger i junglen – de fleste af dem ufarlige, men derfor er det alligevel ikke behageligt at finde en i sit telt.

Desuden er det et godt råd at gå og trampe i jorden, når man bevæger sig rundt i junglen. Larmen og bevægelserne i jorden får slangerne til at forsvinde, før du når hen til dem.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pirat
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-12-2010 01:57
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 713
Tilmeldt: 13.01.10
 Status: Offline

alt for dyrt for en stakkels pensionist men sikkert en god oplevelse
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
farang
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2019 01:42
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 457
Tilmeldt: 28.05.11
 Status: Offline

pirat skrev:
alt for dyrt for en stakkels pensionist men sikkert en god oplevelse


farligt er det også de store dyr kan godt blive lidt sure





Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Smag på Thailand Hele Thailand 90 24-03-2024 12:54
Interview med den danske ambassadør i Thailand De fastboende 1 18-03-2024 12:23
Se dokumentar om Black Mountain i Thailand Golf baner 4 15-03-2024 12:39
Thailand: 10 million people suffer pollution-related illnesses in 2023 | BBC News Hele Thailand 1 10-03-2024 09:35
Keld Wulff alias Kenn Holm anholdt i Thailand Nyheder på dansk 20 06-03-2024 12:27

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.20 sekunder | 97,850,147 Unikke besøg | jQ Blog