Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Fragtskibe lige så sløve som i 1800-tallet
yindee
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-07-2010 10:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

var de forud for deres tid??????? godt de store skibe sætter farten ned og skåner naturen

Den økonomiske krise har nu skruet fragtskibenes fart ned på niveau med Fregatten Jylland.

www.thai-dk.dk/uploads/fregatten_.jpg

Fregatten Jylland blev bygget i 1860 og nåede en fart på 12 knob (22 km/t). I dag er farten den samme på moderne fragtskibe

www.thai-dk.dk/uploads/Emm.jpg
Kæmpe containerskibet Emma Mærsk

For over 130 år siden løb kæmpe sejlskibe som f.eks. danske Fregatten Jylland eller den skotske Cutty Sark af stabelen, bygget til at nå op på hhv. 12 og 17 knob (22 - 31 km/t).

I dag er farten på store containerskibe nøjagtig den samme, skriver The Guardian.

Den globale krise har givet langt mindre arbejde til skibstrafikken. Det fik først rederierne til at skrue farten ned fra 25 til 20 knob og indføre begrebet "slow steaming".

Nu hedder tendensen "super-slow steaming".
Sparer 30 pct. brændstof

Dermed er tempoet nu helt nede på 12 knob på visse skibe. Og sejltiden mellem f.eks. USA og Kina er i dag den samme som i det 19. århundrede.

Gearskiftet har både økonomiske og miljømæssige fordele.

Verdens største containerrederi, Maersk Line, har således reduceret brændstofforbruget og udledningen af drivhusgasser med 30 pct. En økonomisk gevinst på over en halv milliard.
Udledte drivhusgasser som nationer

Da verdenshandelen - og fragten til søs - toppede i 2007, forbrændte et af verdens største containerskibe, Emma Mærsk, 300 tons brændstof hver dag.

Samtidig udledte skibet dagligt op mod 1000 tons CO2 - det samme som klodens 30 mindst CO2-udledende lande.

"Fordelene er klare. Når farten reduceres med 20 pct., reducerer man forbruget med 40 pct. pr. sømil. 'Slow steaming' er kommet for at blive," siger talsmand Bo Cerup-Simonsen fra A.P. Møller - Mærsk til The Guardian.

kilde http://epn.dk/bra...133161.ece
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-07-2010 16:01
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

ved ikke Tja men der er også kommet utroligt mange Cruiser skibe ? jeg har i år sejlet fra Australien til New Zealand konstant 20 knob og op langs den Norske kyst konstant 15 knob ved ikke så jeg ved ikke rigtigt hvor meget der er tjent da fragt skibene jo er kraftigt nedsat i antal ? men naturligvis hjælper det også med bedre maskiner i forhold til alle de gamle ose kasser vi sejlede med og der gik vel 4 - 5 stk. af dem på en af de nye ? ved ikke
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Se lige her, hvis du har lyst til et smil :-D Øst Thailand 2 11-05-2024 13:17
Chiang Mai er nok det mest luftforurenede sted på jordkloden lige nu Nord Thailand 3 04-04-2023 16:02
Vanvittig video Gør han lige det Alt mellem himmel og jord 1 28-01-2022 12:33
Thailands coronadødstal slår rekord, men tallet er meget lavere end Danmarks Nyheder på dansk 1 26-04-2021 14:17
Hvad laver du lige nu? Alt mellem himmel og jord 224 16-04-2019 20:06

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.20 sekunder | 100,346,391 Unikke besøg | jQ Blog