Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Hvorfor er vi ligeglade med Bangkok?
yindee
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 08:26
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

er det rigtigt er vi lideglade med hvad der sker bare vi kan få en billig ferie eller bo godt herude

Krisen buldrer løs i Bangkok, og nummeret på dræbte civile og demonstranter vokser konstant. Men på det internationale, politiske plan forholder man sig påfaldende tavs.

Hverken USA, EU eller danske politikere går ud og kritiserer militærregimet eller den thailandske regering officielt, kritiserer danske eksperter.

- Udlandet burde skride ind nu. Det burde have en stor virkning på Abhisit-regeringen. Sådan som militæret opfører sig, har vi principielt set med en situation, som minder om Sarajevo eller Beijing-massakren. Der er ikke stor forskel på menneskerettighederne i regimer, vi ikke bryder sig om eller Thailand. Man skal fordømme det, siger Johannes Dragsbæk Schmidt, Thailand-ekspert og lektor ved Aalborg Universitet, til DR Nyheder.

Tavs Lene Espersen
For Johannes Dragsbæk Schmidt er det uacceptabelt, at omverden ikke reagerer.

- Det er ingen, der fordømmer det. Hvorfor hører vi ikke Lene Espersen komme med en klar udtalelse eller fordømmelse af, hvad der foregår, spørger han.

Svaret har han selv.

- Jeg har et klart indtryk af, at den amerikanske regering har givet grønt lys til Thailands premierminister Abhisits hårde linje. Derfor er militæret og Abhisit ikke bange for at miste international legitimitet, vurderer han.

Anerkender nedslagtning
Ekspert Johannes Dragsbæk Schmidt forklarer, at Abhisit fik udlandet i ryggen, da de Røde ikke godtog det kompromisforslag om et nyvalg i november, som Abhasit-regeringen kom med i starten af maj.

- Fordi de ikke godtog det forslag fra regeringen, griber ingen ind nu. Det tager jeg nu som et udtryk for, at de anerkender nedslagtningen af rødskjorterne, ikke kun i Bangkok men også i resten af Thailand. Det går også hårdt for sig i Chiang Mai og andre områder, siger han.

Intet overblik
Mikkel Tofte Jørgensen er mangeårig Thailand-ekspert og journalist og journalist og står blandt andet bag rejseguiden 'Turen går til Thailand'. Han har også sit bud på, hvorfor ingen griber ind.

- Det handler om flere faktorer. Thailand er Sydøstasiens næststørste økonomi med en historisk samhandel med USA og en række europæiske lande, så der er masser af penge på spil, siger Mikkel Tofte Jørgensen til DR Nyheder.

Umulig konflikt
Han mener også, at det har betydning, at det er meget, meget svært at danne sig et overblik over konflikten. De lokale medier er et stykke hen ad vejen censureret eller talerør for regeringen.

- Det gør, at det i udlandet er svært at få et klart billede af, hvad der foregår. Med al respekt for Lene Espersen tror jeg ikke, at hun er særlig godt informeret om konflikten. Der foregår nogle ret overlagte mord på civilbefolkningen. Det kan godt være, at nogle af dem er med i demonstrationer eller på anden måde udgør en trussel, men at lave zoner, hvor der må skydes med skarpt, er grundlæggende ikke i overensstemmelse med menneskerettighederne, påpeger Mikkel Tofte-Jørgensen.

Glorificerer ferieparadiset
Lige som Johannes Dragsbæk Schmidt mener han, at udlandet skal begynde at blande sig for at få stoppet krisen.

- Udlandet skulle begynde at kigge kritisk på Thailand og se, om det er i orden eller ej, hvad der foregår. Det er jo lidt sådan, at man har en tendens til at glorificere landet på baggrund af ferie, smil og kultur. Men man må erkende, at der er andre strukturer i ferieparadiset, hvor man ikke er bange for at skyde med skarpt, og hvor man har ladet det eskalere på den måde, påpeger han.

- Oveni har Thailand en meget stærk identitet og nationalfølelse og har aldrig ladet sig kolonisere. I ASEAN-landene har man en politik om, at man ikke blander sig i andre landes interne problemer, siger han.

Ender i borgerkrig
Begge Thailandseksperter mener, at konsekvenserne kan blive uoverskuelige, hvis Thailand ikke får styr på situationen.

- Der skal en fredsmægler ind. Den konflikt skal løses nu, og og de her parter skal i dialog. Ellers kan det ende i egentlig borgerkrig. Det er ikke en konlikt, der skal løses på kort sigt, men en grundlæggende konflikt mellem rig og fattig, by og land, og et opgør med, hvilken rolle, militær og politikere skal spille i et demokrati. Og ikke mindst hvordan den nye tronfølge skal regere, siger Mikkel Tofte Jørgensen.

Johannes Dragsbæk Schmidt er enig.

- Det er næsten umuligt at forudsige, hvordan det her ender. Selv om man får ryddet den såkaldte Røde lejr, løser det intet. Det vil faktisk forværre problemet. Det værste scenarie lige nu er, at der kommer en klapjagt på Rødskjorternes tilhængere, og at vi vil få en borgerkrig, advarer han.

kilde http://www.dr.dk/...130748.htm

er de såkaldte eksperter klar over hvad de taler om jeg tror ikke på at man kan forhanle noget som helst med de røde eller taksin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 09:05

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Jeg har svært ved at se pointen i ovenstående. Hvad med at starte bilen og tage til Bangkok og forklare disse idioter, hvad du mener.

godaggodaggodagAngry

Var det ikke lidt nemmere, for vi er trods alt nogle der stadig kan læse samme...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
dkth
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 12:54
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 418
Tilmeldt: 27.01.10
 Status: Offline

manse du er sku godt nok speciel,

kan du og andre huske da der i Irans hovedstad for ikke så lang tid siden blev skudt på demonstranterne?


Der var der vilde hyl fra næsten alle vestlige lande om overgreb o.s.v.

Men det er måske religion der er afgørende for hvor mange der myrdes før vesten råber op.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 13:08

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Hej dkth

Intet ondt myntet på dig. Jeg har set det så mange gange i Afrika og andre steder.

Jeg er ikke bange, for er det tiden, så er det tiden.

Jeg er sgu nok for gammel og har set for meget, men slå nu koldt vand i blodet....

Jeg er af den støbning, er det tiden, ja så er det tiden....

Jeg er nu efter mange situationer af samme caliber overlevet. Nu er jeg 61 år med en vidunderlig ung kvinde ved min side hver aften.

Hvad pokker kan det betyder for mig ud over, at det bliver sidste nat.

Der sker det samme som mange andre steder før. Militæret tager over. Kongen sanktionere og, ja forhåbentligt vil vi få mere for vores danske mønt..

Shockrasendeved ikke

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pirat
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 13:14
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 713
Tilmeldt: 13.01.10
 Status: Offline

Shock
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 13:27

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Jeg kan konstare Pirat eller er du l eller er du XXXX

Du har ikke nosser, undskylder hvis du er af hunkøn... til at give sit besyv med, men du sidder vel trygt derhjemme i det dejlige Danmark, med den formodning om, at Thailand er i borgerkrig.

Ja ekstrabladet har sin berettigelse, kan jeg forstå, for magen til ligegyldigt svar, skal man da vist lede længe efterShock
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
dkth
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 13:55
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 418
Tilmeldt: 27.01.10
 Status: Offline

manse er du også ligeglad med at f.eks. din dejlige datter smutter for en vildfaren kugle, for den vej skal vi jo alle.

Og stop nu med at sige det er ligegyldigheder, at f.eks. der bliver militærdiktatur.

Måske ønsker du forhold som i nabolandet Burma?

Så manse vær nu lidt realistisk, og se på de farer der er, og hvis du som du har skrevet op til flere gange, hvor meget du elsker dit nye land, ja så er det utrolig hvor ligegyldig du er med landets fremtid.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 14:28

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Nej jeg er ikke ligeglad med min dejlige datter....

Sålænge kongen i Thailand lever vil der jo nok ikke ændres så meget. Jeg er ikke så klog som XXX, men jeg vil tro det hele ender som en fuser. Hvis det ikke gør, ja så vil jeg også tro at vi på highway 1.... er kolde i rumpetten....
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
dkth
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 14:30
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 418
Tilmeldt: 27.01.10
 Status: Offline

Hvem er xxx?
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 14:34

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

det er mig han hentyder til.

når poul ikke kan argumentere, smider han med lort
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 14:39

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

hehe Jeg vidste ikke du var så nem Leif, XXX eller de andre navne du ynder at bruge...

Du har da bevist dine ord til fulde hehehe..

Tak

Jeg hygger når jeg har fundet min overmand hehehe..

Du sad bare på sidelinjen for provokation...

Hvor lavt kan man falde.... Din psykolog har åbenbart opgivet hehehe..

drillerhej

Det kan vel ikke være mere åbenlyst, vil jeg dog tro...... ehhehehehe
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 14:49

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

ja men det var jo det jeg skrev.
når du taber en debat, kender du kun en vej... smide med lort.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 14:51

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

hehe

Jeg har åbenbart ramt dig nu... Gud hvor det glæder mig, for du er da en af de personer, som jeg gerne vil være foruden....

Læs nu hvad Manse skriver... så du ikke bruger din ordblindhed på undskyldninger endnu engang...

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 15:14



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

yindee skrev:
er det rigtigt er vi lideglade med hvad der sker bare vi kan få en billig ferie eller bo godt herude

Krisen buldrer løs i Bangkok, og nummeret på dræbte civile og demonstranter vokser konstant. Men på det internationale, politiske plan forholder man sig påfaldende tavs.

Hverken USA, EU eller danske politikere går ud og kritiserer militærregimet eller den thailandske regering officielt, kritiserer danske eksperter.

- Udlandet burde skride ind nu. Det burde have en stor virkning på Abhisit-regeringen. Sådan som militæret opfører sig, har vi principielt set med en situation, som minder om Sarajevo eller Beijing-massakren. Der er ikke stor forskel på menneskerettighederne i regimer, vi ikke bryder sig om eller Thailand. Man skal fordømme det, siger Johannes Dragsbæk Schmidt, Thailand-ekspert og lektor ved Aalborg Universitet, til DR Nyheder.

Tavs Lene Espersen
For Johannes Dragsbæk Schmidt er det uacceptabelt, at omverden ikke reagerer.

- Det er ingen, der fordømmer det. Hvorfor hører vi ikke Lene Espersen komme med en klar udtalelse eller fordømmelse af, hvad der foregår, spørger han.

Svaret har han selv.

- Jeg har et klart indtryk af, at den amerikanske regering har givet grønt lys til Thailands premierminister Abhisits hårde linje. Derfor er militæret og Abhisit ikke bange for at miste international legitimitet, vurderer han.

Anerkender nedslagtning
Ekspert Johannes Dragsbæk Schmidt forklarer, at Abhisit fik udlandet i ryggen, da de Røde ikke godtog det kompromisforslag om et nyvalg i november, som Abhasit-regeringen kom med i starten af maj.

- Fordi de ikke godtog det forslag fra regeringen, griber ingen ind nu. Det tager jeg nu som et udtryk for, at de anerkender nedslagtningen af rødskjorterne, ikke kun i Bangkok men også i resten af Thailand. Det går også hårdt for sig i Chiang Mai og andre områder, siger han.

Intet overblik
Mikkel Tofte Jørgensen er mangeårig Thailand-ekspert og journalist og journalist og står blandt andet bag rejseguiden 'Turen går til Thailand'. Han har også sit bud på, hvorfor ingen griber ind.

- Det handler om flere faktorer. Thailand er Sydøstasiens næststørste økonomi med en historisk samhandel med USA og en række europæiske lande, så der er masser af penge på spil, siger Mikkel Tofte Jørgensen til DR Nyheder.

Umulig konflikt
Han mener også, at det har betydning, at det er meget, meget svært at danne sig et overblik over konflikten. De lokale medier er et stykke hen ad vejen censureret eller talerør for regeringen.

- Det gør, at det i udlandet er svært at få et klart billede af, hvad der foregår. Med al respekt for Lene Espersen tror jeg ikke, at hun er særlig godt informeret om konflikten. Der foregår nogle ret overlagte mord på civilbefolkningen. Det kan godt være, at nogle af dem er med i demonstrationer eller på anden måde udgør en trussel, men at lave zoner, hvor der må skydes med skarpt, er grundlæggende ikke i overensstemmelse med menneskerettighederne, påpeger Mikkel Tofte-Jørgensen.

Glorificerer ferieparadiset
Lige som Johannes Dragsbæk Schmidt mener han, at udlandet skal begynde at blande sig for at få stoppet krisen.

- Udlandet skulle begynde at kigge kritisk på Thailand og se, om det er i orden eller ej, hvad der foregår. Det er jo lidt sådan, at man har en tendens til at glorificere landet på baggrund af ferie, smil og kultur. Men man må erkende, at der er andre strukturer i ferieparadiset, hvor man ikke er bange for at skyde med skarpt, og hvor man har ladet det eskalere på den måde, påpeger han.

- Oveni har Thailand en meget stærk identitet og nationalfølelse og har aldrig ladet sig kolonisere. I ASEAN-landene har man en politik om, at man ikke blander sig i andre landes interne problemer, siger han.

Ender i borgerkrig
Begge Thailandseksperter mener, at konsekvenserne kan blive uoverskuelige, hvis Thailand ikke får styr på situationen.

- Der skal en fredsmægler ind. Den konflikt skal løses nu, og og de her parter skal i dialog. Ellers kan det ende i egentlig borgerkrig. Det er ikke en konlikt, der skal løses på kort sigt, men en grundlæggende konflikt mellem rig og fattig, by og land, og et opgør med, hvilken rolle, militær og politikere skal spille i et demokrati. Og ikke mindst hvordan den nye tronfølge skal regere, siger Mikkel Tofte Jørgensen.

Johannes Dragsbæk Schmidt er enig.

- Det er næsten umuligt at forudsige, hvordan det her ender. Selv om man får ryddet den såkaldte Røde lejr, løser det intet. Det vil faktisk forværre problemet. Det værste scenarie lige nu er, at der kommer en klapjagt på Rødskjorternes tilhængere, og at vi vil få en borgerkrig, advarer han.

kilde http://www.dr.dk/...130748.htm

er de såkaldte eksperter klar over hvad de taler om jeg tror ikke på at man kan forhanle noget som helst med de røde eller taksin


Ja det er da utroligt der ikke bliver sagt noget fra de vestlige lande, måske lige før de støtter kampen for de gule
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
thai
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 15:46
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3441
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

jhs71 de støtter regeringen og er lideglade med om den er rød eller gul
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Big-Viking
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 16:02

Bruger

Antal indlæg: 86
Tilmeldt: 20.12.09
 Status: Offline

Hvem siger at Vi er ligeglade. At det diverse politikere ikke blander sig, kan vel skyldes at de ved at det ikke nytter noget. den siddende Thailandske regering er jo totalt hjernedød og fulde af løgn.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 16:11



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Jamen det er da mærkeligt der er ingen der kommer med en fordømmelse af hvad de gør, det skulle lige være andre lande der lavede det samme så var de der med det samme.

Jeg ved ikke om det kun er den siddende regering der er totalt hjernedød, synes godt nok de røde følger godt med. Tror bare ikke desværre de bliver enige sådan lige med det samme, men kunne de da i det mindste ikke bare tale sammen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
dkth
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 17:39
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 418
Tilmeldt: 27.01.10
 Status: Offline

Da der døde et per stykker i en demo i Irans hovedstad var der godt nok kritik fra næsten alle vestlige lande.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 18:34
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Personligt tror jeg danskerne er ligeglade med hvordan befolkningen i Thailand lever, og det gælder både turister og fastboende.

Jo fattigere befolkningen er, jo rigere kan de selv føle sig.

Det er da skønt at sætte sig ned og spise en middag der koster det samme som en bygningsarbejders dagløn, at pludselig føle man er noget.

Hvorfor tror I folk er villige til at rejse jorden rundt for at spille Kong Gulerod?, det er selvfølgelig for at, en kort stund, at føle sig som noget de ikke er hjemme.

Menneskeligt? Måske.

Kynisk? Ja.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-05-2010 18:53
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

Hej Skipper

Vi er altså også nogen der ikke er ligeglade med hvordan Thailands befolkning har det. Vi er ikke i Thailand for
" at spille kong gulerod " eller lege milionærer. Vi er i thailand fordi vi holder af landet og dets befolkning, vi føler virkelig med de mennesker der lige nu må betale prisen for den korruption der har kennetegnet alle der har været og er ved magten i Thailand.

Vi er der fordi vores gigt bl. a.har det bedre i thailand, fordi vi kan komme ud i modsætning til danmark om vinteren, det er så koldt, at når man har svært ved at få vejret i kulden, så er vi nød til at blive inde.

Vi er heldige at kunne tage til Thailand den koldeste tid. Vi har mange Thaivenner.

vh lillemandenmusichej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Bangkok Central Thailand 307 27-04-2024 11:37
Bangkok International Motor Show 2024 Central Thailand 8 23-04-2024 12:30
Bangkok (1970-1979) Central Thailand 8 21-01-2024 13:29
Morten i Bangkok Central Thailand 2 28-11-2023 12:09
SAS er tilbage med Bangkok-rute Flyselskaber 1 31-10-2023 13:55

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.27 sekunder | 99,692,016 Unikke besøg | jQ Blog