Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Levede to år som eneboer i skoven
yindee
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-03-2010 03:25
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

en anderledes måde at leve på måske skulle man prøve det en dag




Det begyndte med, at Steen Viggo en dag kom hjem og fandt sin kone i seng med en anden.

Og så tænkte jeg: så kan det hele også bare være lige meget - jeg drog til skovs.

Det var i 1992 Steen Viggo forlod kone, barn, hus og bil. Han flyttede ud i en skov på Nordfyn og blev naturmenneske. Dagenes indhold bestod først og fremmest i at finde føde.

- Der er masser at spise i skoven af salater, rødder og svampe. Men for at overleve skal man have proteiner.

Ned kørte dyr
Proteinerne fik Steen Viggo ved at spise næsten alle slags ned kørte dyr, der lå langs vejene - alt fra katte til måger, fasaner og pindsvin. Der var faktisk næsten ikke det dyr, han ikke ville spise - bortset fra ræve.

- Hvis man nogensinde har lugtet til en rævegrav, så ved man, at den har en ekstremt dårlig lugt.

Steen Viggo vandrede mange kilometer hver dag for at finde mad. Og ligesom dyrene oprettede han depoter med forråd, som han gravede ned forskellige steder.

- Man kan lære meget af dyrene. Jeg lærte at bevæge mig helt lydløst ligesom mus og egern.

Alene, ikke ensom
Steen Viggo lærte sig at meditere, og han havde nogle af sine lykkeligste stunder, når han hørte uglerne tude i de tidlige morgentimer. Tilværelsen var ikke nem, men han følte aldrig ensomhed.

- Jeg følte mig alene, ja, men aldrig ensom. I dag har det jeg det sådan, at jeg må ud i naturen mindst et par gange om måneden.

Fra skov til bænk
Livet som aleneboer i skoven var hårdt, men fra sin tid i militæret havde han fået en god uddannelse i det at overleve. Men allerede som barn levede og åndede Steen Viggo i naturen. Hans ophold i skoven slutter, da hans hund, en bokser, dør og hans far bliver syg. Steen Viggos tilbagekomst til samfundet blev dog alt andet end en dans på roser.

- Der gik rigtig mange bajere i den.

Den fynske skovbund blev afløst af 'gaden og bænken'. Steen Viggo blev hjemløs alkoholiker i Odense, fordi han ikke kunne ikke vende tilbage til skoven - det er umuligt at være alkoholiker og overleve i en skov. En dag får han dog kontakt til et forsorgshjem og kvitter endeligt alkoholen.

Fra hjemløs til forfatter
I dag er 56-årige Steen Viggo aktivt medlem af Rådet for Socialt Udsatte. Han blev, efter et skænderi for åben skærm med daværende socialminister Eva Kjær Hansen, personligt udpeget af selv samme minister på grund af hans personlige erfaringer på netop hjemløseområdet.
I dag skriver Steen Viggo fast til hjemløseavisen Hus Forbi, og derudover har han netop udgivet kogebogen "Vorherres Køkkenhave" baseret på alt det, han lærte om naturens eget spisekammer. Selv om han i dag bor i lejlighed, må han stadig en tur i skoven.

- Jeg kan ikke undvære at komme ud i naturen.

kilde http://www.dr.dk/...135753.htm
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
aaby
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-03-2010 11:58
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 16.04.09
 Status: Offline

Tak for en spændende historie!

Men historien bekræfter også endnu en gang, at de fleste af disse skæbner som isolerer sig, gør det ud fra egen beslutning.

Mange af dem vil nok gerne give samfundet skylden, men altså...

Folk kan for min skyld smutte ud i skovene hver evig eneste gang noget skuffer dem i livet, bare de klarer sig selv.

Hvad mener du?
Tropiske hilsner
Aaby
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
egon
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-03-2010 15:39
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 201
Tilmeldt: 16.11.09
 Status: Offline

konen var årsagen til skovturen ved ikke
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
aaby
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-03-2010 10:08
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 16.04.09
 Status: Offline

egon skrev:
konen var årsagen til skovturen ved ikke


Søde Egon, ville du gøre det samme?

jeg ved ikke hvor du bor, men griner lidt ved tanken om hvor du nu kan have din partner, og hvad der evt kunne ske, jeg mener du har kun eet liv, hvor mange år kan man overhovedet bo i skoven, vel umuligt mere end et par hundrede år :-D
Tropiske hilsner
Aaby
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dansk sømand havde hemmelighed med i graven: Levede dobbeltliv som heroinsmugler De fastboende 4 04-11-2018 11:58
Levede som milliardær i Thailand, mens han solgte narko og våben på det 'mørke net' Nyheder på dansk 1 23-07-2017 03:37
Dansk milliardær levede dobbeltliv i Thailand De fastboende 4 28-09-2014 10:31

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.22 sekunder | 100,387,130 Unikke besøg | jQ Blog