Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: lidt godt til søens folk
Oprettet af yindee d. 08-11-2009 09:15
#1
I august røg verdens dyreste sejlbåd til en ukendt køber. Nu er det afsløret, hvem der smed 600 mio. for "Maltese Falcon".
Efter at have stået til salg i mere end et år lykkedes det i begyndelsen af august endelig for den amerikanske mangemillionær Tom Perkins at sælge sit maritime mesterværk af en sejlbåd.
"Maltese Falcon", som båden hedder, blev overtaget af en hidtil ukendt køber. Men nu er der kommet navn på den formodet lykkelige ejer af verdens dyreste og mest luksuriøse sejlskib.
Det er den græskfødte kvindelige britiske hedgefond-ejer Elena Ambrosiadou, som har haft den store tegnebog fremme.
I første omgang forlød det, at salgsprisen var i omegnen af 90-100 mio. dollars, men ifølge blandt andet Wall Street Journal og Times Online har skibsmægleren på salget bekræftet, at Elena Ambrosiadou betalte hele 120 mio. dollars (godt 600 mio. kr.).
Storbritanniens rigeste forretningskvinde
Elena Ambrosiadou stiftede i 1992 den siden så succesrige hedgefond Ikos og var sidste år ifølge flere britiske medier Storbritanniens rigeste forretningskvinde med en estimeret formue på mere end 200 mio. britiske pund (ca. 1,65 mia. kr.).
I 2006 flyttede hun sin virksomhed til Cypern - angiveligt for at undslippe den britiske skattefar. Det meste af tiden bor hun dog fortsat i verdens to største finansielle metropoler, London og New York.
Luksus-sejlbåd
Med købet af "Maltese Falcon" er finansdronningen blevet ejer af verdens vel nok mest avancerede og luksuriøse sejlskib.
Det tog Tom Perkins og hans team af bådbyggere fem år at bygge det, og rigmanden havde efter sigende postet knap 800 mio. kr. i projektet, da "Maltese Falcon" endelig stod færdig i 2006.
Det er således med et betydeligt tab, at Tom Perkins har afhændet "falken".
Maltese Falcon har sin egen hjemmeside med komplet beskrivelse og masser af flotte billeder.
http://www.symalt...index2.asp
http://epn.dk/pri...874320.ece
Redigeret af yindee d. 08-11-2009 09:18
Oprettet af yindee d. 08-11-2009 09:22
#2
skulle Fruen få brug for en ny ven er jeg klar til at overtage posten
;) ø((
.
Oprettet af lillemanden d. 09-11-2009 13:45
#4
Øv Øv jeg syntes ikke den er flot, og man kan ikke sejle en tur bare 2 , så er den for bred kan ikke ligge på vores plads i havnen osse for mange sejl.
Jeg håber ikke man kan høre misundelsen skinne igennem
Ja ja men sejlsport er en herlig drik.
Oprettet af bamsen d. 09-11-2009 16:43
#5
Davser
jamen lillemand,i har jo også en rigtig dejlig skude,
jeg er da misundelig:TUP, på den gode måde
bamsen
Oprettet af yindee d. 09-11-2009 23:26
#6
skuden kan sejles af en person da alt er computerstyret
..
Oprettet af lillemanden d. 10-11-2009 07:05
#7
Det er muligt måske at sejle den alene, men! men! men! den skal jo fortøjes når den kommer i havn og der er jo langt fra for til agter, samtidig er det nu lidt trist at sejle alene !!.
Næ nej voes lille potte er bare så dejlig at sejle og
" parkere " men ok jeg gi´r mig den er imponerende.
Ha´en god dag allesammen !!!:MU:MU:HI
Oprettet af yindee d. 13-11-2009 07:07
#8
Farvel gamle maritime damer
Et vemodigt afsked er på vej med et kapitel i nordisk, maritim historie
Hvor mange danskere har ikke i tidernes morgen stået ved Langelinie-kajen i København og vinket farvel eller sagt velkommen hjem til nære pårørende, der sejlede ’over dammen’ med stolte gamle damer som Sagafjord og Kungsholm.
Vi bliver alle ældre, også Norske Amerika Linje og Svenske Amerika Linjes tidligere stolte flagskibe - Sagafjord og Kungsholm. I dag navngivet henholdsvis Saga Rose og Mona Lisa.
Søfartens opgradering af sikkerhedsnormerne på krydstogtskibe betyder med stor sandsynlighed et farvel til de to elegante damer, som mange danskere stiftede bekendtskab med i flyselskabernes barndom.
Immigrant-skibe
Dengang det var stort at sejle til Amerika som enten immigrant eller blot for at opleve USA.
De to damer har i fineste stil overlevet adskillige ægteskaber med varierende redere. Et ukendt antal skønhedsoperationer er det også blevet til. Nu er en epoke formentlig slut.
- Det er jo altid trist at skulle sige farvel til gode veninder. Omvendt er det vigtigt, at sikkerhed og sund fornuft vinder over følelserne, siger Jesper Boas Smith fra Bella Vista Travel, hvis interesse for krydstogtskibe startede omkring 1965.
En anden elegant gammel dame, Queen Elizabeth 2, er også lagt op og solgt af Cunard Line som en af mange attraktioner i Dubai.
Men også her har finanskrisen ændret planer.
Nu skal den gamle dronning være hotelskib ved VM i fodbold næste år i Sydafrika.
kilde
http://ekstrablad...251780.ece
Oprettet af sank d. 13-11-2009 10:43
#9
:TUP Ja Flotte skuder :MU
Oprettet af bamsen d. 13-11-2009 10:46
#10
Davs
Ja jeg kunne da godt tænke mig ,
at prøve sådan et krydstogt.
bamsen