Oprettet af AL 48 d. 19-06-2016 10:24
#1
Søndag 19. juni 2016 kl: 08:00
En bulkcarrier på 44.000 DWT er stødt hårdt på grund ud for Mauritius efter et slagsmål i maskinrummet. Slagsmålet, der angiveligt blev startet af maskinmesteren, var så voldsomt at en maskinist kom alvorligt til skade. Maskinmesteren barrikaderede sig derefter i maskinrummet.
Berøvet motorkraft blev det liberiansk indregistrerede fragtskib Benita skyllet ind på kysten, hvor det stødte på et rev. Ved sammenstødet med revet blev der slået hul på en af skibets brændstoftanke.
Efter grundstødningen blev skibets besætning evakueret af de lokale myndigheder. Maskinmesteren er fængslet mens den tilskadekomne maskinist er fløjet til behandling på et hospital.
Forsøg på at trække skibet af klippegrunden er indtil nu mislykkedes. Myndighederne afventer nu at en bugserbåd med større trækkraft ankommer til stedet.
MV Benita var undervejs fra Indien til Durban i Sydafrika i ballast da slagsmålet begyndte. Skibets besætning består af 23 filippinere og taiwanesere.
http://www.mariti.../?Id=30635
Redigeret af ADM d. 19-06-2018 05:27
Oprettet af AL 48 d. 04-07-2016 08:45
#2
Vanskelig bjærgning af MV Benita
Bjærgningen af den 44.000 DWT store bulkcarrier MV Benita, der for 14 dage siden stødte hårdt på grund ud for Mauritius, efter at der opstod slagsmål i maskinrummet, har vist sig betydelig vanskeligere end først antaget
Dårligt vejr har forsinket tømningen af skibets brændstoftanke der foregår ved, at brændstoffet pumpes over i store beholdere, der derefter er løftes i land af en helikopter. Først nu er alt brændstof fjernet, og den egentlige bjærgning kan gå i gang.
En dykkerundersøgelse kombineret med undersøgelser foretaget af en ROV i lastrum nummer 5 har dog vist, at det ikke kun er skibets ballasttanke der blev revet op ved grundstødningen men at klipperevet også har flænset hul i bunden på mindst et af lastrummene.
Bjærgningsselskabet Five Oceans Salvage vurderer dog, at det vil være muligt at trække skibet fri, uden først at sprænge de klipper der nu befinder sig inde i skibet.
Endnu en bugserbåd, Coral Sea FOS, er ankommet til positionen og er klar til at deltage i et forsøg på at trække MV Benita fri.
Bulkcarrieren gik på grund efter et slagsmål i maskinrummet der endte med, at maskinmesteren - der startede slagsmålet - barrikaderede sig i maskinrummet og ødelagde så meget af udstyret, at skibet mistede sin fremdrift.
Skibets forsikringsselskab, The London Club, hævder at maskinmesterens adfærd var medicinsk begrundet, et spørgsmål der givetvis vil blive oprullet ved en senere retssag.
Maskinmesteren er fængslet, mens en maskinist der kom alvorligt til skade under slagsmålet, er udskrevet fra hospitalet.
Efter grundstødningen løb der er en brændstof ud fra skibets tanke, men udslippet blev hurtigt stoppet.
Kilde: Five Oceans Salvage
http://www.mariti.../?Id=30765
-------------------------
Skibets forsikringsselskab, The London Club, hævder at maskinmesterens adfærd var medicinsk begrundet, et spørgsmål der givetvis vil blive oprullet ved en senere retssag.
Medicinsk begrundet?? - Jeg troede at skibsofficerer var under lægelig sikkerhedschek lige som f. eks. flypiloter. Man sender vel ikke en ledende officer ud at sejle, hvis han risikerer at gå helt "bananas" ved medicinmangel eller andet.?:o
Menigt personel kan ikke engang komme ud, hvis de har en dårlig tand.((125((
Redigeret af AL 48 d. 04-07-2016 08:55
Oprettet af skipper hans d. 04-07-2016 11:14
#3
AL 48
Soefolk i danske skibe skal blot til laegecheck hvert andet aar. Dette gaelder for Officerer samt menigt personel, der kan vaere aarsager som goer at de 2 aar bliver lavet til 1 gange aarligt naar saerlige omstaendigheder er tilstede, saasom diabetes ell. andet som kraever regelmaesig medicinering.
Saa det forhindrer ingen i at gaa bananas i mellemtiden naar der i personen sker en kortslutning uvist af hvilke aarsager..
Oprettet af skipper d. 04-07-2016 14:48
#4
En lidt mystisk historie.
Jeg har sejlet i maskinen i danske skibe i mere end 10 år, og jeg ved det ikke er muligt at afspærre maskinrummet, på grund af risikoen for at spærre besætningens flugtveje ved brand.
Måske mener de adgangen til kontrolrummet.
Selv om det heller ikke hænger sammen med at der ikke fandtses låse på døre der førte ind til kontrolrummet.
Nu har de så sejlet under liberia-flag, så mon ikke de selv har været lidt ude om det((5))
Oprettet af skipper d. 05-07-2016 02:08
#6
Meget muligt yindee.
Men det får mig til at tænke på en Mærsk båd jeg engang mønstrede på.
Hele dæksbesætningen var Cap Verde negre, og i maskinrummet var de kinesere, i kabyssen så det ikke bedre ud, kun kokken så lidt dansk ud.
Hen ad formiddagen, når han havde stivet den lidt af altså.)nej)