Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: Udvidelsen af Panama-kanalen.

Oprettet af AL 48 d. 18-12-2013 16:22
#1

Så er de ved at være et godt stykke vej med det nye byggeri.

Følg udvidelsen af Panamakanalen.
Den store udvidelse af Panamakanalen, der vil gøre det muligt at passere kanalen med skibe der er 30 procent større end i dag, skrider næsten planmæssigt frem mod en færdiggørelse i 2015.

Set fra et fugleperspektiv synes der dog at være lang vej igen før de nye sluser står færdig. De to videoer herunder giver et meget godt billede af projektet her hvor omkring 70 procent af arbejdet er udført.
http://www.mariti.../?Id=21226




Oprettet af skipper d. 18-12-2013 16:44
#2

Et fantastisk projekt, kun overgået af de ingeniører, der skabte den originale kanal på en tid hvor man vidste langt mindre om verdens behov.

Oprettet af AL 48 d. 18-12-2013 17:20
#3

skipper skrev:
Et fantastisk projekt, kun overgået af de ingeniører, der skabte den originale kanal på en tid hvor man vidste langt mindre om verdens behov.


Ja, det er et stort og flot projekt. Men jeg er bange for at det bliver overhalet af kineserne.
Ikke nok med at de har bygget større skib end triple-E skibene, men nu vil de også bygge ny "Panama-kanal", og konkurrere der.

Kinesere skal bygge rival til Panama Kanalen i Nicaragua
Regeringen i Nicaragua har givet en kinesisk operatør rettighederne til at udbygge en ny kanal gennem landet, der skal udfordrer Panama Kanalen, skriver Shipping Gazette.



Kinesiske operatører har ifølge Shipping Gazette underskrevet en leje-aftale på 100 år med regeringen i Nicaragua, der giver dem adgang til at bygge en kanal, som skal udfordrer Panama Kanalen. Den nye kanal vil efter sigende få en højere kapacitet end Panamal Kanalen, selv efter udbygningen til 5,2 mia. USD, som bliver færdig i 2015.

Ifølge Shipping Gazette er navnet på den kinesiske operatør endnu ikke blevet offentliggjort, men virksomheden vil investere 40 mia. USD i at bygge den nye kanal, som skal vil løbe gennem Lake Nicaragua i landets nordlige del, har præsident Daniel Ortega sagt. Kanalen er projekteret til at blive 22 meter dyb og vil efter sigende kunne håndtere de nye megaskibe på 18.000 teu, hvor Panama Kanalen til sammenligning efter udbygningen kan tage skibe på 13.000 teu.
http://shippingwa...599661.ece

Oprettet af skipper d. 18-12-2013 17:35
#4

Det eneste der kan få mine arme ned, er dødstallene blandt arbejderne der skal udføre arbejdet.

Oprettet af AL 48 d. 18-12-2013 18:10
#5

skipper skrev:
Det eneste der kan få mine arme ned, er dødstallene blandt arbejderne der skal udføre arbejdet.


Ja, amerikanerne var jo ikke for heldige. Men de brugte jo også udenlandske arbejdere til det "beskidte" arbejde.
--------------
Sakset fra: http://da.wikiped...amakanalen

Den amerikanske præsident Woodrow Wilson fuldførte den sidste sprængning af Gamboadiget den 10. oktober 1913, og kanalen var dermed færdig. Et stort antal vestindiske arbejdere havde arbejdet med kanalen, og det er anslået, at omkring 5.600 mennesker mistede livet under det amerikansk-ledede byggeri.

Sakset fra: http://www.panama...&Itemid=79

Selvom konceptet med en kanal daterer sig tilbage til tidligt i 1600-tallet, begyndte det første forsøg på at konstruere en kanal i 1880 under fransk lederskab. Efter at dette forsøg fejlede, og 21.900 arbejdere døde, blev projektet med at bygge en kanal overtaget og færdiggjort af USA i begyndelsen af 1900-tallet, og kanalen åbnede i 1914. Kanalen byggedes med hjælp af ingeniørtropper fra USA's hær og USA skulle administrere dén og et ca. 8 km bredt område på hver side af kanalen, Panamakanalzonen. Bygningen af den 77 km lange kanal blev plaget af problemer, inklusive sygdom (specielt malaria og gul feber) og jordskred. Da kanalen stod færdig, anslås det at 27.500 arbejdere alt i alt havde mistet livet i de kombinerede franske og amerikanske anstrengelser.

Mon dog kineserne kan slå det??

Oprettet af skipper d. 18-12-2013 19:21
#6

Hvem der vinder ved jeg ikke, men jeg er lidt bekymret på alle de andres vegne.
Ja dem du ved der ikke sådan sidder og sutter i pengene sig som dig.

Oprettet af AL 48 d. 18-12-2013 19:52
#7

skipper skrev:
Hvem der vinder ved jeg ikke, men jeg er lidt bekymret på alle de andres vegne.
Ja dem du ved der ikke sådan sidder og sutter i pengene sig som dig.


??

Oprettet af per1234 d. 19-12-2013 03:03
#8

Hej AL48

Flot indlæg om et spænderne emne

Kinesere skal bygge rival til Panama Kanalen i Nicaragua
Regeringen i Nicaragua har givet en kinesisk operatør rettighederne til at udbygge en ny kanal gennem landet, der skal udfordrer Panama Kanalen, skriver Shipping Gazette.


kineserne breder sig de vil også bygge i thailand (jernbane)

Kina har også investeret mange penge i afrika

http://kortlink.d...

Redigeret af per1234 d. 19-12-2013 03:05

Oprettet af skipper d. 19-12-2013 04:27
#9

Man kan blive blive lidt underlig når talen falder på kineserere, så undskyld mit sprogbrug.
Kinesere har sat deres spor gennem det thailandske sprog gennem flere hundrede år

Oprettet af reve d. 19-12-2013 05:09
#10

hej
den kanal er super fascinerende,tænk den blev bygget for 100 år siden simpelhen utroligt :TUP


Redigeret af reve d. 19-12-2013 05:10

Oprettet af sank d. 19-12-2013 12:31
#11

Ja vi var igennem kanalen i Oktober flot og spændene tur, et utroligt 100 årigt byggeri. og vi så de 4 nye sluseporte de er store.

Redigeret af sank d. 19-12-2013 12:32

Oprettet af skipper d. 19-12-2013 21:01
#12

sank skrev:
Ja vi var igennem kanalen i Oktober flot og spændene tur, et utroligt 100 årigt byggeri. og vi så de 4 nye sluseporte de er store.


Ja, læste om jeres tur ovre hos pens.
Det har været en spændende tur der nok kunne være uddybet nærmere.

Redigeret af skipper d. 19-12-2013 21:25

Oprettet af AL 48 d. 20-12-2013 09:16
#13

skipper skrev:
Man kan blive blive lidt underlig når talen falder på kineserere, så undskyld mit sprogbrug.
Kinesere har sat deres spor gennem det thailandske sprog gennem flere hundrede år


Kinesere eller "halv-svenskere" er vel et fedt.-Der er for mange af dem((8((

Oprettet af sank d. 20-12-2013 11:02
#14

)b) Ja ja skipper nu er vi jo ikke skribenter, så du må lige tage turen selv når du bliver gammel nok til det ((4))

Oprettet af skipper d. 20-12-2013 11:18
#15

Det vil jeg da meget gerne sank, det ville blive en fantastisk tur, selv om jeg har været i gennem 4 gange.((11((

Oprettet af skipper d. 20-12-2013 11:38
#16

Har han nu taget på igen((1((

Redigeret af skipper d. 20-12-2013 11:38

Oprettet af sol d. 21-12-2013 02:25
#17

Kommissær: Panama-kanalen skal udvides yderligere

Når Panama-kanalen i 2015 vil stå færdig efter en udvidelse til en værdi af 5,3 mia. USD, vil der være yderligere udvidelser i sigte. Det vurderer tidligere kommissær for Panama Canal Authority Alberto Alemán Zubieta, skriver Lloyd's List.
http://shippingwa...946120.ece



.


Følg Vædderen når den sejler gennem Panama Kanalen.
Galathea 3 sejlede jorden rundt og var vor tids største danske ekspedition. STV Nature & Science deltog på hele ekspeditionen, og producerede en lang række videodagbøger og film. En del af dem kan nu ses her på YouTube. Du kan også se video klip og læse meget mere om Galathea 3 ekspeditionen på www.virtuelgalath...

Redigeret af sol d. 21-12-2013 02:30

Oprettet af sol d. 27-06-2016 06:39
#18

Kinesisk skib indviede en udvidet Panamakanal
Et stort kinesisk fragtskib bliver det første skib, der sejler igennem den udvidede Panamakanal.


I dag blev den udvidede Panamakanal indviet.
Det skete, da det kinesiske fragtskib Cosco Shipping Panama klokken 7.50 lokal tid begav sig ud på turen igennem kanalen i et nyt spor fra Atlanterhavet til Stillehavet.

Udbygningen af den 102 år gamle kanal har stået på i ti år, og med et nyt og tredje spor, der er bredere end de to gamle, er der nu plads til, at dobbelt så mange skibe kan komme igennem. Dermed undgår skibene den lange sejlads syd om Sydamerika.
- Det er en historisk dag for landet, konkluderede Panamas præsident, Juan Carlos Varela.
Prominente gæster
Flere statsoverhoveder og udenlandske berømtheder var inviteret med til indvielsen.
USA, som færdiggjorde projektet i 1914, var repræsenteret i form af den amerikanske vicepræsident, Joe Bidens, hustru, Jill Biden, samt den amerikanske ambassadør i Panama.
USA og Kina er de to lande, som hyppigst bruger kanalen, og udvidelsen af den forventes at komme den kommercielle trafik mellem Nordamerika og Asien til stor gavn.
Udvidelsen har stået på siden 2007 og er undervejs blevet to år forsinket. Den har kostet mindst 5,5 milliarder dollar svarende til knap 37 milliarder kroner.
Den nye sejlrende kan håndtere skibe på op til 366 meters længde og 49 meters bredde.
Cosco Shipping Panama ventes at dukke op i Stillehavet til midnat søndag dansk tid.

http://www.dr.dk/...anamakanal