Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: S/S Martha 1967

Oprettet af IT d. 24-04-2013 15:58
#1


Redigeret af IT d. 10-08-2015 09:35

Oprettet af IT d. 10-08-2015 09:35
#2


Oprettet af IT d. 10-08-2015 09:36
#3


Redigeret af ADM d. 09-09-2016 02:49

Oprettet af natie d. 09-09-2016 03:18
#4

www.thai-dk.dk/uploads/marta1qa.JPG
www.thai-dk.dk/uploads/marta2qa.JPG
www.thai-dk.dk/uploads/marta3qa.JPG
www.thai-dk.dk/uploads/marta4qa.JPG
www.thai-dk.dk/uploads/marta5qa.JPG




Oprettet af eneber d. 09-09-2016 09:19
#5

Ekstra information:
Filmen blev optaget i sommeren 1967 på en gammel dansk båd i det græske farvand.

Det var Erik Ballings plan at lave filmen i Jugoslavien, hvor produktionsomkostningerne var lave, men efter i 14 dage forgæves at have rejst Adriaterhavskysten tynd i jagten på et passende skib måtte Henning Bahs og produktionsleder Bo Christensen vende næsen mod Grækenland.

På en stor skibskirkegård på reden ud for Athen's havneby Piræus spottede Henning Bahs - blandt hundrede andre halvrustne vrag - et bestemt skib, som svarede til hans forestillinger om "Martha". Skibet var bygget på B&W i 1927. Efter lange forhandlinger lykkedes det at få en aftale med ejerne - to græske brødre, der skulle have ansvaret for at sejle skibet under optagelserne. Et par uger efter at de havde forladt Piræus ændrede situationen sig dramatisk, da en gruppe oberster tog magten i Grækenland ved et højreorienteret militærkup - og afsatte regeringen og parlamentet.

Skuespillerne og filmholdet var indlogeret i byen Vouliagment syd for Athen.

Ude i bugten var "Martha" ankret op mellem alle de græske rigmænds lystyachter og luksusskibe bl.a. olimilliardæren Onassis'.

Stik imod aftalen havde de græske brødre undladt at fylde vand på Marthas ballast-tanke med det resultat at skruen stak halvt op over vandlinjen. Det blev den ved med filmen igennem og skibet fik derfor en noget særpræget fremtoning. Samtidig ville de græske myndigheder ikke lade filmudstyret slippe gennem tolden, men beslaglagde det i dagevis - og først efter at danskerne havde betalt en anseelig sum dollars i bestikkelse blev udstyret frigivet - og optagelserne kunne komme i gang. Omkring 90% af alle optagelser foregik ude på selve skibet, hvor alle lokaliteter blev inddraget. Det gjaldt også scenerne i maskinrummet, hvor både skuespillere og teknikere, - den ene gang efter den anden - måtte flygte op på dækket, når det gamle maskineri begyndte at hvæse og opføre sig uregelmæssigt - alt mens den græske maskinmester klatrede rundt på rørføringer og stiger og drejede på ventiler og stoppede klude i diverse utætheder, mens han brugte de værste græske gloser.

Vejrets luner - og ikke mindst også skibsmotorens og den græske besætnings luner betød masser af ventetid, som skuespillerne fordrev med kortspil under parasollerne oppe på det øverste dæk, hvor der blev behov for at svale sig med nogle kølige øl. Fiktion og virkelighed kunne derfor flyde sammen. Det er ikke ret mange scener i filmen, hvor der ikke optræder enten øl eller brændevin.

(Kilde: Nordisk Film - en del af Danmark i 100 år).

Efter udebillederne i Grækenland blev de sidste atelierscener filmet på Nordisk Film i Valby.
__________________________________________________________________________________



I 1967 tog et dansk filmhold med Erik Balling og Henning Bahs i spidsen til Piræus og den nærliggende ø Salamis.

På øen Salamis havde man fundet hovedrolleindehaveren til den film, der blev indspillet i sommeren 1967.

Skibet var på det tidspunkt ejet af de græske brødre Roussos og rustbunken S/S Margarita på 1.600 brutto register tons, havde netop afviklet sin sidste tur mellem Casablanca og Italien.

Nu lå hun og ventede på at lide skrot døden, dette så snart sommerferien var slut for det firma der skulle ophugge hende.

Filmprojektet blev noget vanskeliggjort, af at på det tidspunkt hvor filmen skulle optages, var der nogle græske oberster der selvbestaltet havde overtaget magten i Grækenland ved et militær kup.

Filmen blev dog, som vi ved optaget og i den forbindelse blev S/S Margarita genfødt i skikkelse af S/S Martha under dansk flag og sluttede dermed sit liv under Dannebrog som hun i sin tid startede under som S/S Aslaug, en cirkel var bundet sammen.

Skibet var bygget 1927 på B&W og fik navnet S/S Aslaug. I 1951 blev skibet solgt til det svenske rederi Resurs AB og blev nu omdøbt til S/S Singorita af Helsingborg. Hun tjente under svensk flag frem til 1956, hvor hun kom under Libanesisk flag og frem til 1967 bl.a. sejlede for et tysk rederi Kormoran under navnet S/S Margarita. I vinteren 1967 / 1968 gik virkelighedens S/S Martha alias S/S Margarita over i historien og eksisterer nu kun på film.



Oprettet af IT d. 22-11-2020 17:47
#6

Kulten fra Svendborg: Erik Ballings Martha og Store Marthadag

Erik Ballings film Martha fra 1967 blev taget af plakaten efter blot tre uger, men i dag er den genstand for en intens kultdyrkelse, der kan måle sig med både The Rocky Horror Picture Show (1975) og The Room (2003). Hvert år i maj fejres Store Marthadag i Svendborg af flere hundrede mennesker, der er klædt ud som filmens figurer. Men hvad er der på spil ved en sådan fandyrkelse? Samles Martha-kulten blot om øldrikning og nostalgi, eller formår filmen at formidle nogle værdier, som deltagerne kan genkende sig selv i?

læs mere og se skønne foto her: http://www.16-9.d...gs-martha/