Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: Hej Villy.

Oprettet af yindee d. 23-12-2012 01:50
#7

Er det officielle Danmark uberørt af gidslernes skæbne i Somalia?

Den 15. december 2012, skete det igen, at et dansk skib blev overfaldet af pirater og forsøgt kapret i farvandet ud for Omans kyst. Heldigvis blev skibet ikke kapret, og der var hurtig hjælp fremme i form af danske og internationale sikkerhedsstyrker.

Men episoden viser, at piraterne er der, selv om der i hele 2012 er sket et betydeligt fald i piratoverfald og kapringer i det Indiske Ocean, i forhold til tidligere. Denne nedgang skyldes, dels tilstedeværelsen af de internationale sikkerhedsstyrker og brug af bevæbnede vagter i skibene. Dels, og ikke mindst, at skibenes besætninger er blevet betydelig bedre til at beskytte sig selv og skibet, i tilfælde af angreb og kapringsforsøg.

Således kan man vel sige, at beskyttelsen mod piratangreb efterhånden er så optimal som muligt, under de givne omstændigheder.

Anderledes ser det ud for de søfolk der er blevet taget som gidsler af de somaliske pirater. For dem er der absolut ingen beskyttelse eller hjælp at hente!
Disse stakkels mennesker er forsat underlagt den tvivlsomme skæbne, at deres liv er lagt i hænderne på skruppelløse forhandlere, hvis fornemste opgave er på rederisiden, at få ”prisen”for gidslerne forhandlet så langt ned som muligt, og på piratsiden det modsatte.

For Danmarks vedkomne, drejer det sig i øjeblikket om de seks søfolk fra det danske skib LEOPARD, som den 12. januar 2013, har været gidsler i Somalia i 2 år.

Disse seks mennesker har i 2 år været brikker i et udspekuleret og beskidt spil, som i den grad har ødelagt deres, og deres familiers, liv i en så uhyggelig grad, at det er svært at fatte.

Hvad der er ligeså svært at fatte, er rederiet Shipcraft, de danske medier, og den danske stats holdninger,til denne tragiske sag.

Rederiet Shipcraft, som er de hovedansvarlige for de seks søfolks skæbne, har lige fra starten af sagens forløb forholdt sig tavs som graven over for offentligheden. Dette er som sådan også den gængse og normale fremgangsmåde i en ”almindelig” gidselsag.

Men netop denne gidselsag, kan vel næppe betegnes som en ”almindelig” gidselsag.
Der har gennem sagens forløb været meget kritik af rederiets handling, eller i de fleste tilfælde, manglende handling. Tidligt i forløbet kom der frem, ikke fra rederiet men via medierne, at rederiet på det nærmeste var insolvent, og ikke i stand til at udrede den store løsesum piraterne forlangte. I samme vending kom det frem, at rederiet i 2008 havde udbetalt 22,4 mio. kr. i udbytte af årets indtjening på 24 mio. kr. Året efter, i 2009, blev der udbetalt 24,2 mio. kr. af årets udbytte 24,3 mio. kr.

For mig indikerer dette, at rederiet som sejler på en rute mellem Europa og Østen, og derfor nødvendigvis skal gennem det piratfyldte farvand ved Afrikas Horn, helt bevist har tømt kassen netop med henblik på, at skulle et af skibene blive kapret, skulle der ikke være noget for piraterne at hente. Det er selvfølgelig helt min egen vurdering, men jeg tror ikke den er ”skudt” helt ved siden af!

I juni sidste år blev Shipcraft meldt til politiet af Søfartens Ledere efter, at der var skabt tvivl om hvorvidt rederiet havde gjort tilstrækkeligt for at beskytte søfolkene ombord på LEOPARD.

I begrundelsen for politianmeldelsen udtalte direktøren for Søfartens Ledere følgende: - Vi har stor forståelse for, at det tager lang tid at gennemføre forhandlinger om frigivelse af gidsler. Men vi er stærkt bekymrede over, at der nu er gået meget lang tid med ingenting. En betingelse for at få søfolkene hjem er, at rederiet gør en aktiv indsats, og det har vi bestemt ikke indtryk af har været tilfældet her-.

Hos rederiets egen forening, Rederiforeningen af 2010, vakte situationen også bekymring. Her udtalte foreningens sekretariatsleder følgende:
- Jeg kan nikke genkendende til disse bekymringer i branchen. Som organisation har vi taget stærk afstand overfor den udvikling, som sagen har fået. Og det har vi også givet udtryk for overfor rederiet. Af hensyn til gidslerne og deres pårørende mener vi, at sagen bør løses hurtigst muligt. Med det tidsforløb, der har været, har vi nemlig fået det indtryk, at sagen er gået i stå-.

Også politikerne gik ind i sagen. Den 30. juni 2011, kunne man læse på internetsiden Maritime Danmark, at
både Socialdemokraterne og SF stillede krav om, at regeringen går ind i sagen om de seks gidsler, som nu et halvt år har været gidsler hos de somaliske pirater.

Holger K. Nielsen udtalte i den forbindelse til Ritzau Bureau.
– Den sag har varet længe nok, og det er meget uacceptabelt, som den er forløbet. Rederiet har et moralsk ansvar for at få skaffet de seks søfolk hjem hurtigt. Derfor bør regeringen lægge pres på rederiet-.

I samme artikel sagde Socialdemokratiets søfartspolitiske ordfører, Niels Sindal dette:
- Mig bekendt har rederiet ikke gjort seriøse forsøg på at få søfolkene fri og de har tilsyneladende ikke haft forsikringerne i orden til at kunne løfte opgaven. Shipcraft er løbet fra deres ansvar og tiet sagen ihjel. Rederiet fik reddet skib og last, og er nu ligeglade med besætningen, der sidder som gidsler hos somaliske pirater-.

Dermed måtte man vel konkludere, at Shipcrafts formåen for at få gidslerne fri ikke var tilfredsstillende, hverken set fra søfartens egne branche folk, eller med politikernes øjne. Og, derfor måtte man formode at der blev gjort noget ved sagen.

Men desværre, det skete ikke. Det blev ved de fordømmende ord, som ganske hurtigt blev glemt igen.
Politianmeldelsen, som Søfartens Ledere indgav, hørte man aldrig mere til.

Dog lod Shipcraft høre fra sig med en pressemeddelelse den 19. juli 2011, som lød:

Der har været fremsat forskellige påstande i medierne, deriblandt om at Shipcraft ikke arbejder målrettet på at få vores kolleger frigivet. Disse påstande er usande.
Vi har siden januar med rådgivning fra velrenommerede rådgivere og i samarbejde med alle relevante involverede, deriblandt myndighederne, forhandlet med piraterne for hurtigst muligt at få vores besætning frigivet.

De nærmeste pårørende holdes løbende informeret om udviklingen i overensstemmelse med etableret praksis for, hvor detaljeret information der kan tilgå uden for cirklen bestående af ledelsen, sikkerhedsrådgivere og myndigheder. Det er også af hensyn til vores kollegers sikkerhed, at vi ikke kan udtale os om, hvad der sker i de igangværende forhandlinger med piraterne, da det kan have negative konsekvenser for det videre forløb.

Vores kolleger lider under et umenneskeligt pres, psykisk såvel som fysisk. Den intense mediedækning kan forhale forhandlingsprocessen og derved udsætte vores besætning for yderligere pres. Vi håber inderligt, at pressen af hensyn til vores kolleger vil respektere dette. Jeg kan imidlertid forsikre, at vi gør alt, hvad der står i vores magt for at få vores kolleger hjem fra deres grusomme fangenskab så hurtigt som muligt.

Venlig hilsen Claus Bech

Det er nu 18 måneder siden dette skete. Og de seks gidsler sidder stadig i deres somaliske helvede.
Politikerne, som ellers lagde hårdt ud, har trukket piben ind. Fra den side bliver det højest til, at Udenrigsministeren ”tænker på gidslerne i Somalia”, som regel i forbindelse med at Danmarks store indsats i kampen mod pirateriet skal roses.


Shipcraft har ligeledes lukket helt af, de har udsendt syv pressemeddelelser på de godt to år, hvor de bl.a. skriver:
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at alle involverede parter i processen uændret har som højeste prioritet at få vores kolleger befriet og genforenet med deres familier så hurtigt som muligt. Vi arbejder målrettet og indædt på at få dette til at ske.

For tiden er det kun Ekstra Bladet der omtaler gidslerne. De har kørt en kampagne gennem de sidste 6 måneder, som helt givet har fået mange mennesker til at reagere på, og tage stilling til denne usmagelige og forbryderiske handel med uskyldige mennesker. Resten af medieverden er tavse omkring gidslernes tragiske situation.

Og det officielle Danmark prøver ihærdigt at tie problemet ihjel, og ”herre gud – det drejer sig jo kun om seks søfolk”. Det kan man vel ikke forlange, at hele det store ”skyts” skal lines op for!

Det er sgu deprimerende forsat at være vidne til denne kyniske og uansvarlige holdning til, at uskyldige menneskers liv er reduceret til en handlesvare for forbryderiske pirater og lyssky skibsredere, uden der bliver grebet ind fra myndighedernes side.

kilde http://www.pelars...malia.html



svaret er og bliver, Ja det officielle Danmark uberørt af gidslernes skæbne i Somalia