Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: Få fingeren ud

Oprettet af per1234 d. 06-06-2012 01:46
#5

se her, det stinker rederiet snyder alt og alle


Rederi politianmelt for at lade søfolk rådne op i Somalia

Medens tocifrede millionbeløb har rullet ned i lommerne på aktionærerne i rederiet Shipcraft A/S, lader rederiet seks af sine søfolk, to danske officerer og fire filippinske matroser, rådne op som gidsler hos somaliske pirater.

I dag er det præcis 516 dage eller godt halvandet år siden, deres skib ”Leopard” 12. januar 2011 blev kapret af somaliske pirater ud for Omans kyst. Fremtiden for de seks søfolk er uvis. Rederiet har nægtet at betale løsesum for dem.

Har over to år udbetalt 46,6 millioner kroner i aktieudbytte
”Vi har ikke pengene,” har rederiets direktør, Claus Bech, flere gange beklagende udtalt samtidig med, at rederiet alene i 2008 og 2009 udbetalte aktieudbytte for i alt 46,6 millioner kroner.

I juli sidste år lød piraternes krav om en løsesum på tre millioner dollars eller små 16 millioner kroner.

Piraternes krav er i mellemtiden steget, efterhånden som forhandlingerne trak i langdrag, og skulle efter sigende nu være oppe på 15 millioner dollar eller små 80 millioner kroner.

Besætningen reddede skib og last fra piraterne
Da somaliske pirater 12. januar sidste år angreb og beskød coasteren ”Leopold”, søgte besætningen tilflugt i et særligt sikringsrum, hvor de havde held til at slukke for skibets hovedmotor.

Af en eller anden grund lykkedes det piraterne at komme ind i sikringsrummet, men da de ikke kunne genstarte hovedmotoren, nøjedes de med at tage den seks mand store besætning som gidsler. Skibet drev herefter omkring, og blev senere opbragt af enheder fra den tyrkiske flåde og senere leveret tilbage til rederiet med lasten intakt.

Skibets våbenlast vigtigere end gidslerne
Nu viser det sig, at skibets last bestod af missiler til den vietnamesiske hær, og at rederiet i stedet for at prioritere gidslernes løsladelse havde travlt med at levere våbnene til Vietnam. Således lagde skibet til kaj i den vietnamesiske havneby Haiphong den 29. marts 2011. (Ekstrabladet)

Det var rederiets tak til den besætning, der på trods af en stresset situation havde udvist årvågenhed og konduite nok til at sikre både skib og last.

Rederiet er berygtet for våbentransporter der mistænkes for at være mere eller mindre lyssky. Således blev rederiets coaster ”Puma” med en ladning på 20 millioner patroner i 2009 nægtet losningstilladelse i flere Mellemøstlige lande på grund af ufuldstændige papirer med blandt andet et modtagerfirma, som ikke eksisterede.

Røret bliver smækket på
Den Korte Avis har i løbet af i går flere gange forgæves forsøgt at få en kommentar fra direktør og medlem af bestyrelsen, Claus Bech, i rederiet Shipcraft A/S, der holder til på adressen Gl. Hovedgade 14 i Hørsholm.

Reaktionen har hver gang været den samme: ”Ham kan du ikke komme til at tale med!” Hvorefter røret bliver smækket på.

Har meldt Shipcraft til politiet
Til gengæld bliver røret ikke smækket på hos fagforeningen Søfartens Ledere, som 29. juni sidste år meldte Shipcraft A/S til politiet på grund af rederiets tackling af gidselsituationen.

Tværtimod lykkedes det her omstillingsdamen at skaffe forbindelse til direktør i Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, som stod i Københavns Lufthavn og skulle med et fly.

”Vi ved endnu ikke, hvor langt politiet er kommet med vores anmeldelse udover, at de stadig behandler den og efterforsker,” siger direktør Fritz Ganzhorn til Den Korte Avis og understreger:

”En forudsætning for at få søfolkene hjem er, at rederiet gør en aktiv indsats. Og det har vi bestemt ikke indtrykket af har været tilfældet her!”

Indviklet selskabskonstruktion
Rederiet Shipcraft er en del af en indviklet selskabskonstruktion med en mængde forskellige selskaber. Shipcraft A/S er 100 procent ejet af et selskab på Cypern, Shipcraft Cyprus Ltd., men hvem de egentlige ejere er, har det været umuligt at finde ud af.

Ligeledes har det også været umuligt at finde ud af, hvem det er, der har fået udbetalt et udbytte på over 40 millioner kroner.

Og når man forsøget at få fat i manden, som må formodes at ligge inde med disse oplysninger, bliver røret hos rederiet Shipcraft A/S blot smækket på.

http://denkorteav...012/13933/