Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Skik og brug
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Kulturelle forskelle...
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-03-2009 17:36



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

(Denne har jeg lige sendt på thailand.dk - men føler at den også er gangbar her :D )

Jeg er blevet gift... I Thailand... Og det var ikke helt som jeg havde forventet - dette tilskriver jeg i høj grad at jeg har læst og lyttet til en masse vesterlændinge uden at tænke på at der kan være forskelle i måden det foregår på, i forskelle dele af landet...

I Isaan er det meget tydeligt for mig (gennem at læse diverse blogs, og indlæg fra vesterlændinge gift med een fra Isaan eller gift i Isaan) samt gennem samtale med de venner jeg har fra Isaan... Der er det penge, og den derved medfølgende prestige det kommer an på...

Jo større formue du kan flashe - desto bedre - desto mere prestige...

Jeg ved ikke hvordan det foregår i nord, men i centralthailand (incl. Bangkok) har jeg venner, og de finder det decideret usmageligt at tale om medgift, i det hele taget - her kan "man" tale om at den vestlige verdens frihed samt løsrivelse fra fordums traditioner og skikke er meget udtalt...

I syd er der stadig en tradition, men den går på symbolværdier - det gøres af symbolske årsager og som jeg har forstået det dels på min hustru, dels på hendes famile, samt på de venner jeg har i det sydlige Thailand - så er det symbolet der har værdi, ikke beløbets størrelse...

Så her er (uden at nævne præcise beløb ) hvad jeg har oplevet på min vej gennem gifterland :

Jeg har en ven fra det absolut mest nordøstlige Thailand - han er gift med en thailænder derfra - han mente at 5 gange mere end det der var aftalt som symbolsk fremvisning ville være et minimum, og meget tæt på nærigt, fedterøvsagtigt, Khee niaao

Min hustru ryster på hovedet og siger hvem ialverden tror han vi er - superstars ???

Jeg har en ven (det er en fælles ven) som er født og opvokset i Isaan - hun mente at en bil til Si og så iøvrigt at vi lige sendte hende et lån til hendes husprojekt måtte være på sin plads... Da Si sagde "Du må være sindsyg" khun baa - reagerede hun ved at spørge - jamen er det da ikke en farang du gifter dig med, så kan han jo bare betale...

Min hustru blev meget MEGET vred og en ven mistede sin invitation til vores bryllup, det har taget godt og vel 2 uger at få dem forliget igen, og mange snakke om kulturelle forskelle på tværs af Thailand...

Jeg talte med en rigtig god ven i Surat Thani - hun sagde - min man gav min mor noget guld, som gave (alle gæster får en symbolsk gave - svigermors var bare lidt større) - og så lagde han 1/10 af hvad vi allerede har aftalt med min svigermor... for som hun sagde...

Det der er det vigtige er ikke størrelsen af beløbet men signalværdien i beløbet... kommer du til hometown tomhændet, så respekterer du ikke din hustrus familie, og de afsavn og udgifter de har haft i forbindelse med opvækst og uddannelse...

Kommer du til hometown, med lommerne fyldte og pengene væltende ud til alle sider, så respekterer du ikke de ugifte mænd der deltager i brylluppet (eller da hometown er meget lille - i hometown) da de aldrig vil kunne skaffe noget der bare ligner, så deres chance for at blive gift forringes betydeligt - ikke en god måde at skaffe sig venner...

Kommer du til hometown, og viser at du har mere end den gennemsnitlige Thai - uden at virke for frembrusende, uden at virke fattig eller rig, men at være dig selv, så viser du respekt, for din kommende familie, for hometown samt for din kommende hustru...

Jeg spurgte til beløbsstørrelser - jeg har fortalt hele tiden at det beløb der blev nævnt uanset størrelse ville være det der blev lagt, min hustru har forhandlet på vegne af mig - dels i mangel af forældre - men også fordi hun alt andet lige taler sproget bedre, og er længere inde i thailandske traditioner... Nu er forhandling nok at overdrive lidt, forhandlingerne gik på om svigermor kunne acceptere (eller lære at acceptere) at der var buffet og ikke anrettet mad - for vedr. beløb fik hun blot at vide at det her var hvad vi kom med uanset hvad hun tænkte eller mente om det...

Det skal så siges at svigermor faktisk mener at det var et showoff og alt for mange penge at have i kontanter... Men altså - det var langt langt mindre end hvad et bryllup ville have stået i i Isaan - det har jeg adskillige beretninger om der bekræfter, og som sagt vores venner fra Isaan bekræfter...

Iøvrigt et enkelt beløb skal I dog have, min hustru kom hjem forleden dag - hendes kollega havde endelig taget sig sammen, ansporet af vores bryllup og friet til sin kæreste - der fulgte så et besøg hos hendes mor, som forlangte 1.000.000 Baht... Hans reaktion var - OK - så kan vi jo ikke blive gift... og han forlod hendes hometown... som han sagde til min hustru "Hvordan skal jeg nogensinde komme i nærheden af 1.000.000 Baht" - men hans kæreste kommer fra en egn af Thailand hvor der en hel del farangs, der er gift med thaier - sikkert en del af beløbets størrelse....

Det er tydeligt for mig at de enkelte områder i Thailand også rummer mange kulturelle forskelle, og det er da kommet en del bag på mig, jeg havde opfattelsen at et bryllup var et bryllup - i Thailand - men det er det ikke... bare...

Sidder nogen og er ved at gå til af nysgerrighed så send en PB, jeg har meget personlige grunde til ikke at gå ind i beløb her på siden...



(og nej - hvis du læser ovenstående som en del af farangbashing, thaibashing, prostitution eller andet end blot en undren og information om kulturelle forskelle på et ret begrænset område så læs igen - du har misforstået det der står)
.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
john
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-03-2009 17:59
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 8
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Jos_38 skrev:
Det er tydeligt for mig at de enkelte områder i Thailand også rummer mange kulturelle forskelle, og det er da kommet en del bag på mig, jeg havde opfattelsen at et bryllup var et bryllup - i Thailand - men det er det ikke... bare...


Du kan roligt gå endnu længere ned, end at sige områder (provinser).

Jeg ville sige der kan være temmelig store kulturelle bare fra landsby til landsby.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
helge
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-03-2009 18:48
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 60
Tilmeldt: 28.02.09
 Status: Offline

Godt indlæg, Jos.
Er disse forskelligheder med hensyn til sin sot en nyere "moderne" foreteelse, eller er det noget som går længere tilbage i tiden ?

(og nej - hvis du læser ovenstående som en del af farangbashing, thaibashing, prostitution eller andet end blot en undren og information om kulturelle forskelle på et ret begrænset område så læs igen - du har misforstået det der står)

Isaan- bashing ?:D


Nå,ja. Jeg vil lige tilføje, at min svigermor fra Isaan, har 5 døtre, og har aldrig fået een baht i sin sot.
Hvilket vistnok piner hende en del:D
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-03-2009 01:28

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Hej Jos

Nok et af de mest informative og dejligste fortællinger, jeg endnu har set om Sin Sot. Som du skriver er der stor forskel på dette (beløb), og uden at komme nærmere ind på hvad jeg gjorde, så siger jeg den dag i dag. Jeg betalte ikke Sin Sot. Jeg betalte for at få den pengehungrende familie smidt ud. Ja så er den ikke længere.

Tak for din dejlige fortælling. Den er vi mange der kunne have lært noget af og nye vil kunne lære noget af den.Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-03-2009 03:25



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Hej
Da jeg spurgte min svigermor, hvormeget jeg skulle betale, fik jeg et noget uventet svar. Du skal betale med dit hjerte og ikke med din baglomme. Hvis du sørger godt for min datter og hendes 2 børn ( 10 og 12 år ) giver dem en god uddannelse så er far og jeg mere end tilfreds. Der blev ingen thai-bryllup, men bryllup på rådhuset. Idag synes jeg vi har et rigtigt godt liv.
Hilsen Hugo
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-03-2009 05:36



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

helge skrev:
Godt indlæg, Jos.
Er disse forskelligheder med hensyn til sin sot en nyere "moderne" foreteelse, eller er det noget som går længere tilbage i tiden ?


Bangkok/Auytthaya/Phetchaburi måden med nærmest at forkaste thaitradition - det er nyt er jeg sikker på - det er garanteret en udvikling der går ganske få år tilbage, et kvalificeret gært er 5 max. 10 år, da det hænger nøje sammen med (er jeg igen sikker på) øget tilgang til medier fra udlandet, internet, massekommunikation i det hele taget...

Si ynder at fortælle om hendes første mobiltelefon, som hun fik i 2002 - den gjorde det nødvendigt at installere telefon i hometown, der indtil da ikke havde telefon, først omkring 2004 kunne hun ringe til sin mor og tale med hende hver dag igen... nogengange lyder hun som min bedstemor :D (det ser jeg gerne I undlader at fortælle hende :| )

Forskellen mellem Isaan og central/syd thailand - den tror jeg har meget gamle rødder, en af de ting der slår mig stærkest er hvor dybt et sår nedbrændingen af Auytthaya i 1767 egentligt er... Thailand = de fries land, men Burmesernes nedbrænding og affolkning af Auytthaya i 1767 er en kæmpe streg i den regning...

Når man ser på et landkort, så er de der blev mest påvirket af den invasion, jo nordthailand og vestthailand, det østlige thailand og Cambodia dele af Laos var stadig stærkt influeret af Sukothai æraen, og egentligt holdt ude af den konflikt...

Kongen døede af sult og general Taksin der havde ført thaierne til Thonburi på vestbredden af Chao Praya, udråbte sig selv til konge og startede en ny nation op, kong Taksin blev erklæret sindsyg efter få år og senere henrettet, under ledelse af general Chakri - hovedstaden flyttede over på østbredden af Chao Phraya og general Chakri blev til Rama I - den første konge i Chakri dynastiet...

Intet af dette har for såvidt påvirket den sydlige del af Thailand, dog med den undtagelse at Chakri dynastiet alle dage har haft en forkærlighed for den sydvestlige kyststrækning...

Men denne deling af landet har dels ført til den interne uro der mærkes idag også, med røde og gule t-shirts, samt de forskelle der er i kultur iøvrigt (dette er helt min egen tolkning - tag endelig til genmæle) - men også at udviklingen er blevet de amerikanske baseområder, den nordøstlige kyst af halvøen samt Bangkok til del - mens store dele af Isaan stort set har været glemt udviklingsmæssigt, indtil Thaksin (altså Shinawat ikke kong Taksin) begyndte at udviklingsstøtte i større stil...

Jeg ved godt at der sidder en del jyder herinde - og at jeg ER en skide kjøwenhauner - men alt andet lige der ER flere bonderøve i Jylland end på Vesterbro, samme naturligvis i Thailand - Der er bare flere bonderøve i Isaan...

Og vær nu søde at debatere dette, jeg har ALDRIG været i Isaan, jeg kender en del der kommer derfra og jeg HAR læst Stickman, og selvom jeg ikke har medlemskort mere så læser jeg ind imellem med på kims dansk-pattaya website, så jeg ser jo at Isaan stort set kun består af mafiaen - lidt som Låsby Svendsen og hvad vi ellers har...


helge skrev:

Nå,ja. Jeg vil lige tilføje, at min svigermor fra Isaan, har 5 døtre, og har aldrig fået een baht i sin sot.
Hvilket vistnok piner hende en del:D


Det burde det vil jeg mene...





.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Brandt
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-03-2009 10:21
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 72
Tilmeldt: 12.03.09
 Status: Offline

Enten er den generelle opfattelse omkring ægteskab med en kvinde fra Isan, MEGET forkert, eller også har jeg bare været utrolig heldig med min kone og svigerfamilie Thumb

Min kone Nok kommer fra en lille landsby ca. 50 km. øst for Korat. Der er hverken fra svigerfamiliens eller Nok's side nogensinde bragt ordet Sin-sod på bane, hverken før ægteskab, eller efter vi blev gift :) (Hun har aldrig været gift tidligere, ingen børn ect.)

Måske fordi jeg har hjulpet dem med så mange andre ting hen ad vejen, af egen fri vilje...

Nyt toilet og bad, nyt køkken (inc. hårde hvidevare), samt bliktaget som var pisseutæt over alt, så når det virkelig regnede var det med at få flyttet de ting som ikke kunne tåle vand.... Jeg gav materialerne til nyt tag (blåglasserede tagsten), og svigerfar som er tømrer lagde taget med hjælp fra mine 2 svogre og undertegnede, samtidig blev der lavet halvtag over terassen, så den også kunne benyttes i regnvejr. Aller var glade og tilfredse med resultatet.

Jeg har altid været af den opfattelse, at hjælp på stedet er 10 gange bedre end passiv hjælp, i form af at sende månedlig bistandshjælp til dem, da jeg har set alt for mange tilfælde, hvor svigerfamilien droppede arbejdet, og eller dyrkning af rismarken, og ellers bare lå foran tv'et og ventede på pengene fra datter og svigersøn. Jeg mener at det er at gøre familien en bjørnetjeneste. Vel og mærke, hvis alle er raske og ellers er arbejdsduelige, ældre og syge skal selvfølgelig hjælpes økonomisk i den udstrækning det er nødvendigt.

Giv manden en fisk, og han bliver mæt i dag... giv manden en fiskestang/net og lær ham at bruge den/det, og han bliver mæt hver dag.

Slutteligt blev der købt yderligere 7 Rai, så udbyttet af ris blev forøget, samt hjælp til indkøb af en Tuk-Tuk, så var familien ikke afhængig af naboerne, når der skulle transporteres til og fra rismarkerne.

Så jeg er hverken blevet afkrævet Sin-sod, eller anden form for økonomisk support, det skal så lige tilføjes, at alle i familien er raske og i den arbejdsduelige alder, og når den tid kommer hvor der er brug for økonomisk hjælp, så tager vi den derfra :)

Så jeg har et kanon godt forhold til min svigerfamilie fra Isan.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-01-2019 03:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

hej Brandt

Enten er den generelle opfattelse omkring ægteskab med en kvinde fra Isan, MEGET forkert, eller også har jeg bare været utrolig heldig med min kone og svigerfamilie


om du er meget heldig nej det tror jeg ikke, du er nok mere fornuftig, du hjælper familien med måde Thumb (ikke her kommer mange penge)

det giver respekt i det lokale samfund at du har mere at gøre godt med end de fleste thaier, ved alle, så der er jo ingen grund til de store arm bevægelser

jeg tror så ment du er gift med en sød og naturlig pige dem som der er flest af :MU

at der er mange forhold som går i stykker er der ingen tvivl om ca 50 procent bliver skilt igen hvad jeg finder ganske naturlig når man ser at farangen på 60 finder en tøs på 20 så skal det jo gå galtved ikke

..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.31 sekunder | 97,857,764 Unikke besøg | jQ Blog